20 Disember 2010

Menjadi Babysitter untuk 6 JAM!!!

Semalam, yeah semalam okeh....kak aku n husband dia (kak roha & a.megat) ada dinner kat PICC....abeh, nak dinner cam mana kalau ada anak 2 orang....jadik, depa ni mintak tolong aku, kak aku (tun) n ela jaga sat sementara depa pie dinner...kami okei ja, x pie mana pon malam-malam cam tue...anak depa ada dua,yang sorang nie buas nak mam.....yang lagi sorang baik je, tu pon sebab tecit lagi kot....besaq nanti tatau la ikot perangai abang dia ke tak, kalau ikot memang bertambah lagi sorang la anak buah aku yang akan kena debik....hahahahahaha...sangat kejam

nah, ni la budak-budak yang ditinggalkan kat umah aku....dari pukul 7.30pm - 1.30 am...punya la excited aku,tun aku n ela menunggu bebudak nie..konon dah lama x jumpa, rindu nak tenyeh2 muka skit....dari petang kami tunggu, alih2 dah maghrib baru kak aku antaq....ish, sadis sunggoh...

ni si abg....nama haziq...mulut dia, mak aih....bleh tahan sakit ati dengaq dia cakap...umoq??? 3 taon lebih....

dulu, dia ni jenis cam lembik skit....kak aku dah risau tengok dia lembik sangat....tak tengok time demam lagi, leh masuk spital seminggu, okeh....kak aku slalu mintak dia jadi kuat.....lani, amik hang....sampai ja kat depan pintu umah, terus....'acaaaaaaaaaaaaaaqqqqqqqqqqq'....salam ke mana, apa ke mana....dia lompat atas karpet, pusing sana, pusing sini, jadik robot bagai..x kira lagik yang dia nak jadi otromen la, power rangers kaler kuning la, spiderman la......larang dia x dengaq sekupang pon....tau lompat, berlari ja keja dia....aku rasa cam nak ambik, ikat suh dok senyap2...tapi apa kan daya, sayang punya pasal...biaq la nak berlari pon...aku takut dia jatuh ja, kang x pasal2 benjoi tang pala....aku ngan tun  jugak nak kena menjawab kat parent dia nanti...huhuhu


aku memang rapat skit ngan haziq nie...dulu masa baru pas abeh poly, dia dalam 5 bulan aku dah kena ngasuh dia,bbsitter dia kena kayap tak silap...time tu, suke sangat la aku ngasuh bebudak nie....siap x bagi mandi sebab aku x reti nak bagi mandikan budak...huanghuanghuang...dari dia kecik, sampai aku dapat qeja, sampai aku kawen memang kami rapat....besala, aku nie anak buah laki tak ramai....yang ramai pompuan...pompuan aku x suka, ada ja yang nak kena debik kalau lebih-lebih ngan aku...hahahaha

tengok, sweet je kan....dah tue ada pulak orang cakap muka kami nak sama...sampai ada orang kata haziq tu anak aku....merah jugak kot muka a.ipaq aku nie bila dengaq orang kata macam tu...hahahahaha...rilex bro, sama tang idong yang kembang tue je...hehehehe


adik??? sangat baik...gegurl sama kot, baru 4 bulan lebih....suke sangat jaga dia....diam sepanjang masa sampai kami pon risau tengok....dia nie x mau cakap2 ka, x lapaq ka....gambaq adik??? sat na....aku ada cita skit pasal budak kecik tonet nie....

macam besa, adik ni (Imanina) memang senang nak ngasuh....dia time lapaq ja baru dengaq sora....aku kadang geram jugak, bila dia ni nak bunyi ntah....buat la apa pon, senyaaaaaaaap ja dia....paling kuat dia qenyih nampak gusi...baik kan...tun la banyak ngasuh dia, aku nie x larat sangat nak dukung-dukung bb yang dah berat cecah 5-6 kg....tapi setakat nak ambik ilmu sikit2 tu, leh la...dah nampak tanjak keibuan kat aku nie...hahahahhkkktuih....keh3

masa aku nak solat maghrib, adik dah stat berbunyik....aku dalam bilik, laki aku dah kalut suh aku pie tengok...aku kata biaq la, tun ada...aku nak solat sat....dari aku solat, sampai ke sudah si imanina nie x senyap2....dia teriak macam sakit-sakit..merah 1 badan...tun n ela dah menggelabah....aku pie ambik dukung, zikir-zikir sket...tak jalan okeh...lapaq, kami bagi susu pon tamau....tun suh aku bukak baju dia, kot dia panas..tukaq pampers kot dia x slesa..pon tak jalan...muka semua dah cuak....angkat salah, dukung pon salah....kami bedung dia pon dia tamau jugak...kak ipaq aku yang ada kat dapoq pon cuak...dia dukung masuk bilik, imanina lagi kuat nangeh...adoiiiiiiiiii, adik awat jadik macam nie...pakat-pakat nak salahkan kak aku sebab antaq anak dia time maghrib...padahal kami suma tatau nak wat apa...hehehe

pastu aku amik si imanina nie, bawak masuk bilik...dodoi2 sket...tak brapa nak jalan jugak, still nangeh...aku dah ketaq, tun lagi la....sebab dia yang beriya nak ngasuh...hahahaha....pastu, aku suh tun ambik ayaq al-quran yang memang aku spare kat umah, suh jelom (basahkan) tang pala imanina...sambil tue aku dok dodoi si kecik nie, tepuk2 dia sket....mata dah merah, bengkak...ayaq mata meleleh-leleh....laki aku lek ja sound 'apa benda yang dia dok "nampak" tu'....pepandai ko je bang, dah dari awai sampai ke sudah dok men game, lek ja sound mcm tu.,memang xleh trima langsung alasan dia....at last, imanina lena....tu pon xleh orang bergerak, dengaq bunyi pintu pon dah sebek ja muka....dia ngantok, wat perangai cam kena tampaq...kami pulak yang histeria....hamik, tu nak suh kak aku antaq lagi awai??? memang x lena la kami semua...hahahaha

ni ha budak tecit tonet tu yang banyak akai...dah tidoq lena, aku baru berani letak dia atas katil....siap letak yassin  kat sebelah....baju budak nie pon x dan nak boh, kang aku kacau time dia tidoq, lagik kuat kot volume dia menyanyi...so,biarkan dia lena sepuas-puasnya.....

dan lagik gambaq si tecit nie....puas ati aku nengok dia tidoq, rasa macam dah x sabaq nak ada anak sendirik...hak3.....insyaAllah, masa tue akan sampai jugak....bila tengok dia lena ralik skit, baru aku kuaq bilik....si haziq dah lesap men ngan Balqis, anak abg aku yang memang dah lama dok skali ngan aku kat umah...kalau dia ada, abeh la adik ni, jaga balik kot....then, aku tinggalkan imanina kat dalam bilik, suh laki aku jaga....aku nak ready untuk makan malam, laki aku dah bising lapaq...huhuhuhu..aku pon lapaq jugak

*time makan

Haziq yang mula-mula tamau makan, bila aku ngan laki aku dah duduk nak makan, dia pon sebok ja mai...nasik tamau, okeh....aku memang saja masak sup aritu, sebab tau si haziq nie takan makan benda len melainkan sup....siap ada kuew teow, tapi ngan haziq nie kena sebut mee sebab dia tatau apa ikut kuew teow, kang tamau makan plak....banyak jugak dia makan, seronok aku tengok....walaupon hanya sup, tapi aku masukkan carrot, fishball, ayam...awal-awal lagi dia dah sound, 'abg nak carrot je'...wah kau....makan je la....masa tengah makan tue, saja la aku nyembang ngan dia...nak tengok skit akai haluih budak nie, cakap mengalahkan orang tua.....tapi seronok, kadang-kadang je sakit ati cam nak lempang-lempang...hahahaha

aku : sedap tak acaq masak???...
haziq : sedap...sambil dok hirup sup
aku : acaq masak ngan ibu masak, mana lagi sedap??
haziq : ibu

ewah kau....amik ler ati aku skit ye pon ibu kau masak lagi sedap....tapi budak-budak kan, cakap men sedap mulut ja....aku tanya lagi...

aku : ibu pakai tadi, cantik tak? (kak aku melaram sakan la tadi, dinner la katakan..walaupon aku tak tengok real, tun ada ambik gambaq kak aku tadi masa jemput budak2 ni kat bawah umah)
haziq : cantik, macam king kong.....abah pon macam king kong jugak
aku & laki aku : hahahahaha...gelak

tengok kau, sekali dia kuaq bahasa tue, menyakitkan ati je....apa yang dia paham pasal king  kong pon tatau....mentang-mentang la ibu n abah dia pakai baju serba itam, lek je ko sound mak pak kau king kong....ish budak nie......tapi aku puas ati, dia makan abeh...siap bertambah-tambah carrot...letak kuew teow pon dia habiskan jugak....gud boy...

si imanina pon tidoq ralik, dari koi 8.20pm - 9.40pm....pastu dia jaga,tun amik alih....aku dah tak larat...tinggai nak zaaasss ja....yang si haziq, kalut nak tengok cita katun bagai...bila bukak 611, ada cita Hikayat Putera Shazlan....leh plak dia kata tu bukan katun....ish budak nie...demi membuatkan dia dok senyap, baring-baring, tun pon cari la cd katun...yang ada katun UP je....kami yang kat umah tu pon kena layan jugak, up pon up la haziq....buas cmtu jugak, cuma dh leh control...

Koi 12, haziq x lena, imanina pon x lena....aku ngan tun mata dah tak larat nak angkat...tun dok tepuk-tepuk si kecik tu, leh tepuk je la...mata dia dok bolat lagi....siap leh men dia punya tali puting bagai...adik2...kang lambat tidoq, dia mengamuk macam tadi...aku dah tamau masuk campuq, aku suh jugak tun bagi budak tu lena...tapi tak jalan...at last, aku angkat masuk dalam bilik...haziq ikot, dok lompat2 atas katil...ngan laki aku dia takot sat ja, pstu wat balik...bila tutup lampu, gelap bilik baru dia senyap...adik aku dodoi2, tu pon mata still bolat....at last, lena jugak dia...aku saja biaq dia lena ralik dulu, pastu aku pon baring jugak, lena...hehehehe
koi 1.30 am kot kak aku sampai...aku dengaq tun panggil aku, tengok jam dah 1.45am...dah lama depa sampai rupanya...aku leh plak lena, si tecit tu pon lena....pastu, haziq masuk bilik gerak adikdia..bleh macam tue??? konon nak gtau abah n ibu dah sampai, siap tarik selimut budak tu lagi....aku masuk bilik, imanina dah jaga dah pon..mata dah bolat....
at last, depa balik, aku pon leh sambung tidoq dengan aman damai....

tu je....panjang kan cita aku sepanjang menjadi bbsitter selama 6 jam???? hehehehe

Tiada ulasan :