06 Disember 2010

Doa Akhir Tahun & Awal Tahun 1431H & 1432H

Salam....

Alhamdulillah....tak sampai 24 jam dari sekarang kita akan masuk ke fasa baru, iaitu tahun baru Islam, 1432H, InsyaAllalh....Seronok kan? tapi tula, kita hidup ni x sempat nak merasa kepahitan zaman para Nabi, para Anbiya' yang berjuang habis-habisan demi agama yang suci ini....apa pon, kita patot bersyukur kerna masih lagi diberi peluang untuk menikmati hidup di dalam fasa yang baru...insyaAllah....

Aku ingat lagi, masa dolu2....masa zaman sekolah menengah, aku duduk hostel....bila mai taon baru, dalam pukul 6.00pm - 6.30pm Ustaz Mail (ketua warden dulu) mesti dah tercegat depan gate....panggil budak2 hostel pie surau...tapi dalam ustaz tercegat dengan rotan pon, still ada yang mengelat....menyorok merata alam...tapi aku xlah sejahat itu, sebab aku bab pie surau nie bleh kata rajin jugak la dari hat len walaupon penah jugak kena rotan...huanghuanghuang

Kira zaman sekolah menengah dulu banyak jugak la mengajar aku bab akhirat nie....walaupon kena rotan, ustaz or warden tetap ada alasan depa sendiri untuk ingatkan anak-anak murid terutama yang nakal-nakal....tu tak masuk lagi kelas mengaji Quran yang ada tiap2 minggu (masa Form 1 & 2 ja), bacaan Yassin setiap pagi pas subuh (aku selalu lena time ni, kadang xtau apa yang aku baca, sedaq2 orang dah baca doa.....hohohohohoho), solat berjemaah, kumpulan Tadarus Al-Quran (tiap kali pas solat Maghrib), dan sambutan-sambutan lain yang diadakan bagi meningkatkan kesyukuran kehadrat-Nya....

Baru-baru nie, aku ada dapat emel dari pihak kementerian mengenai Doa Akhir Tahun & Doa Awal Tahun....jadi, tak salah rasanya aku sharekan doa tersebut dengan kawan-kawan kat luar sana.... (:





p/s : maaf ye kawan-kawan....paparan tak berapa jelas...apa pon, leh search kat tenet jugak...






~ RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL~

2 ulasan :

Muslimah Optimis berkata...

terima kasih un atas perkongsia..jemput join segmen bersama MO "Satu Kata Bisa Menggentar Rasa"...Jom..JOm

zulhusna berkata...

wah.....menarik.....jom jom