29 Ogos 2014

Lagu Happy Birthday versi Haiqal, Zara + Mama T________T

video

Versi 1



video

Versi 2


Walaupun mama nyanyi tak sedap.....walaupun Haiqal nyanyi tak betul.....walaupun Zara nyanyi tak paham apa.....
but this is gonna be the sweet moment on Zara's birthday celebration.... 

Mama luv u all till jannah

28 Ogos 2014

In Progress

Sabtu baru-baru nie...aku balik kampung....as usual, last minute punya decision.....nak balik ka dak....dari malam Jumaat, alih-alih lepas Zohor baru balik....hahaha....tak pa la, asalkan balik jugak....tq papa  ;)

Balik kali nie selain jenguk mak tersayang, nak pie jenguk rumah.....actually, kawan aku ada beli rumah....area Sungai Petani....pemaju cakap dalam tempoh 2 tahun rumah siap....tup-tup minggu lepas pemaju dah call suruh ambik kunci.....terus aku pon meroyan sekali....padahal bukan rumah aku....hahaha...bengong...tu yang dok berzikir kat laki aku, nak balik kampung, nak balik kampung.....alasan nak tengok rumah....padahal, memang naakkkkkkkkk jugak balik kampung even tak dak alasan pon....hikhikhik





Rumah tu dah nampak la bentuk rumah....cumanya tak siap sepenuhnya lagi....pintu tingkap pon tak dak lagi...aku tak sure, rumah aku hat mana satu...ni main terjah ja nie....guard tak dak kat depan tu, main rodong masuk ja la.....tapi kalau ikutkan, area nie lah rumahnya.....tak besar mana, tapi syukur...ini ja mampu.....bila pikir  balik, rumah aku nie tak dak la hulu sangat....memandangkan ni area Amanjaya, banyak lagi pembangunan yang sedang naik.....maju jugak la kot....kot ajelah.....hahaha



Rumah semi-d....ntah bila tahun aku nak balik duduk ntah.....aku memang tak dak cita-cita nak balik duduk sana lagi....iyelah, kang tak dak feel nak balik kampung....apa barang balik kampung setakat sejam lebih ja dah sampai....tak dan nak nyanyi lagu balik kampung ngan Haiqal nanti, tengok-tengok dah sampai rumah tok....over kan ahkak....muahahaha....so rumah nie, maybe bagi sewa kot.....kalau ada orang nak duduk....kalau dak, buat rumah persinggahan....

Eh tapi kan.....lepas tengok rumah, aku lalu depan satu kawasan nie.....nama dia Bukit Bintang.....perghhhhhhhhh, kawasan orang kaya kot.....sapa beli rumah situ sah-sah la dia kaya....baru nampak gambaran kat dinding-dinding iklan dekat tepi jalan tu pun aku dah tau rumah mewah.....kalau tengok depan mata tak tau la.....haaaaaa, sapa nak beli rumah boleh la pie riki kat Bukit Bintang tu...mana tau nanti kita berjiran...walaupun jiran jauh....T_____T

27 Ogos 2014

Hepi Besday Zara ~ Zara turn 2

Alhamdulillah.....Alhamdulillah.....Alhamdulillah......
24 Ogos baru nie, Zara genap 2 tahun.....Dah besar anak dara aku nie.....akai dia, MasyaAllah...ada ja yang buat aku jadi singa....hahaha...ada orang tanya, tak buat makan-makan ka......ikhlas cakap, aku kalau boleh, hari-hari nak jemput orang mai rumah....seronok sebenarnya jamu orang makan nie....tapi keadaan tak mengizinkan....ada ja halangan-halangan yang membuatkan plan untuk buat makan-makan tu terbantut.....kesudahannya, sambut kami anak-beranak aje lah....itu pun dah terlepas 2 hari baru nak sambut....hehehehe



Besday girl


Berebut nak makan kek....tapi gaya Zara tu bukan nak makan...dia nak main je lebih.....



Yang nie tukang makan....suka sungguh dia makan....sampai kek berteraboq  atas meja tu....










Besday girl jugak rilex....makan keropok....habeh tak mau, dia capai fish and chip makan... T__T


anje papa


lasagna


fish and chip


Carbonara

Sedap carbonara dia....makan time panas, memang layan la....tapi boleh la kot 5 suap....mula la aku kembang tekak....nak mintak cili potong, kompom lah tak dak.....alih-alih, hulur kedepan....suh Pak Zul perabeh....tak leh blah dah aku makanan western  nie....haishhhhh




Sesi memujuk anak teruna....2 kali jatuh kat dalam dalam kedai nie....tak paham sungguh aku...apa dia buat pun tak tau....mula-mula, jatuh kerusi....sekali ngan kerusi tu pun jatuh....lepas tu aku rasa Zara kot tolak.....jatuh terduduk....nangis lagi....muahahahaha....hari nie celebrate besday Zara, so Zara tak leh kena marah....maka, pujuk ajelah jawabnya..... T____T


Haiqal + Mama + Zara....okei aku akui.....nampak gemuk disitu


Zara yang happy....

So simple and small Zara's birthday celebration....hadiah pun tak cari lagi.....papa cakap nanti....nanti papa tu boleh jadi bulan depan dan bulan-bulan seterusnya....muahahaha....

Yang penting, anak mama, Zara Hadeera binti Zulfahimi membesar dengan sihat dan ceria....membesar dengan jayanya.....membesar menjadi orang berguna, anak solehah dunia akhirat.....cuma satu, cakap tak berapa nak buleh.....pasai pa tatau...jenuh nak translate....aku ingatkan anak laki lambat cakap, anak pompuan lagi lambat.....bab bergado, serah kat dia....mai dia geram, dia pie cubit-cubit sampai puas ati.....dak pun dia pie tumbok muka....hat nie memang rasa nak tumbok balik....hahahaha....anak, pinjaman terindah....tahun depan nak hantar masuk sekolah....semoga dipermudahkan semua urusan...insyaAllah









26 Ogos 2014

Bingkisan Heliza dari Bumi Ghaza

Selasa minggu lepas, Kementerian Sumber Manusia ada menjemput Penyanyi/Pendakwah/Pengacara kecik molek Heliza Helmi untuk berkongsi pengalaman ketika melawat saudara Islam kita di Syria dan Palestine pada tahun 2012....walaupun rasa macam dah lama, namun penderitaan yang dihadapi oleh rakyat Syria, rakyat Palestin dan sekarang rakyat Gaza adalah sangat berlainan.....permulaan ceramah dah disajikan dengan 3 buah video...kekejaman rejim zionis terhadap umat Islam yang tidak berdosa....tak silap aku video sekitar tahun 2009, di Palestine kot...lupa dah......tapik kan....lawa la Heliza nie....kurus kering, tinggi lampai....pakej lengkap...rasa nak buat kakak angkat...hahaha







Baru main video satu, aku dah merambu ayaq mata....Allahuakbar....hati ibu mana yang tak tersentuh bila tengok penderitaan anak-anak kecil yang ditembak, yang putus kaki, yang berdarah sana sini....yang menangis memanggil, 'mama mama mama' tatkala doktor tengah merawat....dengan kelengkapan yang serba serbi kekurangan.....tersedu-sedu aku....dah la selsema...bertambah-tambah selsema aku nie....Allah, tak terbayang aku di kedudukan anak-anak kecik tue....dan sedikit pun aku tak berani membayangkan anak-anak kecil yang diserang dengan rejim zionis tu dengan anak sendiri....sungguh besar dugaan rakyat Palestin...itu penderitaan bumi Palestin, sekarang nie bumi Gaza.....daripada perkongsian Heliza atau lebih mesra dengan panggilan 'Ija', serangan ke atas Gaza berganda-ganda lebih dahsyat daripada serangan ke atas Palestin.....Allahuakbar!!! takut dengar.....nak pie berperang sekali, kekuatan tu tak dak....nak mati syahid, nakkkkkkkkk ja....tapi bekalan menuju akhirat pun tak banyak, macam mana nak syahid???.....  ;(

Menarik jugak perkongsian pengalaman yang disampaikan oleh Heliza....dulu persepsi aku kat Heliza nie lain....iyalah, aku tengok dia jadi hos dalam SIS kat TV9, memang aku tak bleh blah.....bila tengok real, tengok cara dan gaya penyampaian pasal bumi Gaza, memang lain....sangat lain...dan terus aku respect dengan Heliza.....nak bandingkan aku dengan apa yang telah diusahakan dan dilakukan oleh Heliza dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang umat dah hamba-Nya, memang jauh sangatlah....syukur jugak aku tergerak hati nak turun sama-sama dengar ceramah ni....kalau dak, alamatnya sampai kesudah kesedaran aku terhadap dunia Islam yang lain tetap sama....dan antara ungkapan yang masih aku terngiang-ngiang kat telianga sampai kesaat nie, perbualan antara Heliza dan rombongan Aman Palestine ke sana....bersama dengan rakyat Palestine :

'Kalau kami tak datang beri makanan nie, apa yang kamu makan?'

'Apa yang kambing makan, itulah yang kami makan......kadang kami makan sup.....ambil cebisan-cebisan kotak, dikoyak-koyak.....dan dijadikan sup untuk anak-anak'

Allahuakbar.....makan sup kotak??? makan makanan kambing??? Astagfirullah....Heliza cakap lagi, di bumi Palestine lah dia jumpa dengan manusia yang makan makanan yang memang kita tak makan, seperti kucing....sampaikan kucing dekat sana pun dah memang tak jumpa, semua disembelih dijadikan makanan.....sedihnya....sedangkan kita kat Malaysia ni aman, boleh pilih nak makan makananan apa....nak western, nak seafood, nak ala kampung....semua ada terhidang depan mata....sampaikan ada yang tak habeh, terus masuk dalam tong sampah....menangis lagi aku kat situ....  T______T

Aku ada follow fb Aman Palestin.....kat situ depa akan kongsikan berita-berita terkini mengenai kedudukan terkini keadaan bumi Gaza....macam hari nie, hari peperangan ke 51 antara Israel dan Gaza.....dan tak selama-lamanya orang Islam akan berdiam diri....cuma kadang aku pun tak faham, kenapa, mengapa, dimana negara-negara Islam yang gah dengan kemasyhuran....kenapa masih membiarkan bumi Islam ini dibedil rakus oleh rejim zionis??? aku tak pandai sangat isu nie....aku pun tak banyak membaca pasal peperangan nie....tapi aku tertanya-tanya....penah sekali, aku terbaca dalam suratkhabar....kenapa Mesir tak bukak laluan di Rafah? sedangkan semua bantuan dari seluruh dunia termasuk Malaysia tersekat kat situ.....dan selagi Mesir tak bukak laluan masuk, selagi itu bantuan sama ada dari segi makananan, perkhidmatan dan ubatan tak kan sampai kepada penduduk Gaza....ada yang kata itu isu politik....Wallahualam....tak berani aku nak komen lebih, takut terjadi fitnah...


Banyak perkongsian ilmu dan kisah dari Gaza/Palestin/Syria yang Heliza kongsi.....detik-detik cemas berhadapan dengan rejim zionis yang tiba-tiba keluar dengan kereta kebal ketika rombongan Malaysia nak tanam pokok zaitun kat tanah jajahan Israel, lawak dan menginsafkan....bayangkan, tengah seronok-seronok nak tanam pokok, tiba-tiba 3 bijik kereta kebal keluar.....lepas tu helikopter sebijik dok berlegar atas kepala....apa lagi, lari tak cukup tanah la rombongan Malaysia masa tu, masuk balik dalam khemah....tengah berlari tu, ada 3 orang budak kecil, dalam lingkungan 10 tahun, bertentang arus dengan rombongan Malaysia, lari bawak bendera Palestine....bayangkan....betapa beraninya anak-anak kecil tu seolah-olah memberi amaran kepada tentera Israel, 'kalau hampa nak tembak depa, tembak kami dulu'.....Allah....kerdil sangat aku rasa....betapa kuatnya cinta anak-anak ini terhadap Islam....hidup dan mati hanya kerana Allah....kita???? aku??? 

Kepada orang kat luar sana....termasuk aku sendiri..ambillah peluang sebanyak mungkin untuk mengetahui nasib saudara Islam kita diluar sana....walau tak banyak yang kita boleh bantu, sekadar doa pun cukuplah....ada jugak gerakan/NGO yang secara sukarela mengutip derma dan membantu mereka yang memerlukan...bantulah....syukur sebab masih ada jiwa-jiwa yang 'sensitif' dengan isu-isu kemanusiaan sejagat nie......tak salah pun nak derma sikit....tak miskin pun kita kalau bersedekah....jemputlah Heliza sebagai penceramah, pun tak rugi...banyak yang kita boleh tau...dan antara lain yang kita boleh bantu, melalui boikot....boikot yang mana agensi-agensi yang menyalurkan dana terus kepada ketenteraan Israel....dan McD adalah salah satunya....boleh dapat info boikot nie dari page Aman Palestin.....supaya kita tak salah memboikot....

Wallahualam