24 Mac 2014

Bihun Ladna Simple dan Sedap!!!

Wah tajuk....macam mabeles je kan bihun ladna tu....muahahahaha

nah, tayang gambar sikit

-

-

-

-

-

-

-

-

-




amacam...ada style dak??? ngehngehngeh...

Kalau ikutkan laki aku ada request nak bihun goreng Singapore....tapi aku malas la nak menggoreng....aku suka campak-campak ja bahan....lagi senang nak masak....goreng ni satgi tak sebati kaler dia, cam tak dak umphhh la pulak kan...*halasan* 

so, mari kita main masak-masak....1st time buat....kena tanya mr google jugak...aku tak tau sangat....bila google...ceh, senang sangottt...kalau tau dah lama aku buat... T___T


Bahan-bahan :-







minyak untuk menumis
tepung jagung nak pekatkan kuah
serbuk lada hitam
garam
air
kiub ikan bilis
telur (dipukul)
Bihun ofkos



Cara-cara :

Ketuk sikit bawang putih.....pastu panaskan minyak...tumis bawah putih tu dulu.....dah naik bau, masukkan binatang-binatang yang telah dipotong nipis....masukkan ayam dulu....agak-agak ayam tu dah jadi putih-putih, baru masukkan udang dan sotong.....goreng sikit...pastu masukkan air, kiub...campak segala sayur-sayuran yang ada....then masukkan garam.... 
Untuk pekatkan kuah, bancuh tepung jagung, curahkan dalam kuah....bila semua dah sebati, dah  pekat elok....masukkan telur yang dah dipukul tu pulak....kacau sikit-sikit biar bertali...then curahkan serbuk lada hitam ka, lada sulah ka, nak bagi rasa lebih umphhh......pastu, siap!!!

Jangan lupa rebus/rendam bihun tu dulu....nak tukar dengan kuew teow pon boleh...mee kuning pon boleh.....yang lawaknya, aku terlebih rebus bihun.....jadi lembut gila......bak kata laki aku 'bihun ayang ni makan tak dan nak kunyah, terus tertelan'....muahahahahaha....patot la Zara kemain suka....makan budak tak dak gigi...bhahahahaha

Selamat Mencuba

2 ulasan :

cHuna Pelangi berkata...

TQ kak husna... yeahh leh cuba lps ni:)

zulhusna berkata...

haaa...cuba jgn tak cuba....pejam mata ja boleh siap...ngeh3