20 Julai 2010

Kenapa & Mengapa???

Semalam aku dihubungi oleh seorang rakan lama...biarlah aku gelarkan dia Mr M...(wah, suke2 ati ja boh nama org...nk bg privasi kit)...dia ada menceritakan masalahnya kat aku...aku ni kira pendengar setia la, n skali skala bg komen la ngan masalah dia tuh....

Nk menyedapkan cita dia ni, meh aku tambah lagi individu-individu yang terlibat secara langsung n x langsung dlm masalah ni iaitu Ms A, Ms B, & Ms C...adoiiii, cam pening ja nk explen abc nie..ehehehe...sat2, pelan-pelan na...

Utk pengetahuan korang, Mr M merupakan seorang yg bleh dikatakan kacak (yer kot...aku hentam ja...hahaha)...bekerjaya (klu makcik2 tau dia keja apa, konpom depa nk wat menantu)...berharta (mungkin la even still young) n dtg dari fmly yg baik2....(aku penah kenal fmly dia masa dolu2)...

Mcm ni, kisahnya...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mr M, pernah menjalinkan hubungan cinta dgn Ms A...lama jugak kot, dlm 3-4 taon...pas depa abeh study, depa clash sbb parents Ms A x merestui hubungan depa even depa still love each other..... ~kesian kan~

Nak dijadikan cita pulak, Ms A ni terpaksa la ngikut kehendak parents dia....n terputus suda cinta terlarang ni...kira depa dh x contact la, kdg Mr M contact Ms A, tp dia x bg respon...

Dh beberapa bulan menyendiri, Mr M ni khabarnya telah mendapatkan buah ati pengarang jantung barunya, Ms B...muda lg kot x cilap aku, tp jaoh dari pandangan mata...

Tp, Mr M ni masih lg tangkap cintan dengan ex-gf dia, (Ms A) even dh ada Ms B...mcm mana tu??? adoiii....katanya, dia x penah sayang org len mcm dia syg Ms A...(dlm ati aku, dh tau syg, p la cari balik Ms A, awat yg nk kena kapel ngn Ms B..kan2)...

Mr M explen kat aku, dia still syg ngan Ms A, tp sbb campur tangan parents, Ms A terpaksa mendiamkan diri n Mr M terkapai-kapai keseorangan...walaupon ati masih sayang kt Ms A, Mr M terpaksa jugak mencari pengganti bg melenyapkan kesunyian di hati... tp yg peliknya, dia jugak syg kt Ms B, pada masa yg sama still syg kt Ms A...pening kan benda nie??? huhuhu...

Dah pening pasal Ms A & Ms B, Mr M sengaja mencipta satu masalah baru...Mr M mula berjinak-jinak dengan Ms C...yg mana dia kenai melalui tag...katanya, kawan sekadar suka2...sbb Ms A dh xdak, Ms B plak jaoh di perantauan...kira Ms C ni la yg leh teman p tengok wayang & sebagainya...Mr M x sayangkan Ms C, hanya kawan...(bleh caya ka, ha??dlm ati aku cuma kata, ok...mungkin kawan dia saja)

Then, tup2 baru-baru ni Mr M ada kuarkan statement yang agak mengejutkan aku...Nauzubillah, astaghfirullah...mengucap panjang aku dengornya...Mr M bagitau yg dia dh ter************** dgn Ms C....astaghfirullah...apa aku nk kata kat dia??? nk marah??? x guna...dia dh buat benda tu...dia bukan budak2 yg nk aku marah, yg nk kena tegur...Mr M mengaku tu salah dia...bg dia, Ms C x bersalah...n aku dh nasihat, klu boleh, jaohkan dr suma tu...jgn ulang lagi, ingat mak ayah, ingat family, ingat Ms B yg setia menanti dia n ingat dosa pahala...

Mr M rasa bersalah kt Ms B sbb dia dh curang n ter*******...tp aku rasa dia x rasa dia bersalah kt Allah sbb xdak statement dia insaf pon..huhuhu...bg Mr M, dia buat suma tu sbb dia nk bls dendam kt Ms A yg dah tinggalkan dia, termasuk utk parents Ms A yg tuduh dia bukan-bukan...katanya dia geram, dia difitnah...akhirnya, dia buat jugak apa yg depa fitnah dia tu utk puaskan ati...* aku ni geram jugak la dengaq mcm tu....hg nk bls dendam kt Ms A, padahal dia dh xdak dlm hidup hg...yg ada skg ni Ms B....apa pulak perasaan Ms B bila dia tau org yg dia sayang dah CURANG?????  n Mr M kena pk jugak perasaan Ms C.... x kan senang2 je dia serah suma tu???? nauzubillah....

Bila Ms C tanya sapa Ms B dlm hidup Mr M, bleh plak Mr M gitau tu gf dia...abeh,  Ms C tu apa pulak....gila...aku cukup benci org mcm nie...kata Mr M, ramai pompuan nakkan dia n dia tanyakan kat aku 'i ni hensem sgt ka???',...ramai yg msg dia, ajak kuaq...KAWAN2, korang rasa x yg Mr M ni mcm syok sendiri??? yela, aku sndiri mengaku yg dia ada rupa...tp disebalik rupa dia tu, mybe pompuan kt luaq tu cuma tengok harta dia, harta family dia....astaghfirullah...dh teremosi aku pagi2 mcm nie...

Persoalannya kat sini,

KENAPA & MENGAPA Mr M perlu buat benda terkutuk tu????

KENAPA & MENGAPA Mr M perlu balas dendam dengan org yang dh x wujud dlm diari hidup dia???

KENAPA & MENGAPA Mr M x penah pk ati & perasaan Mr B bila dia nak wat benda tu???

KENAPA & MENGAPA Mr M x pernah nk ingat ZINA adalah HARAM & DOSA BESAR????

aku dh nasihat kat Mr M, suh dia berubah...bg aku, ni bukan masalah nk balas dendam...ni masalah NAFSU...dh jatuh tahap wajib kawin dh ni....tp, dia x mao ngan orang yg dia dh rosakkan, dia nk kan Ms B...kecewa aku ngan sikap Mr M, padahal x cilap aku dia ni dari sekolah agama dulu...dia ingat pompuan ni murah sgt kot, leh wat sesuka ati...dia kata, Ms C yg goda2 masa dlm panggung wayang...dh nama pon panggung wayang, gelap...sebelah2 tu konpom2 la setan durjana merayap2...kan dh ter*********...astaghfirullah...

Mari kawan2, kita doakan agar Mr M berubah...agar ada sinar yang menanti dlm hidup Mr M, agar dia kembali ke jalan yang benar, agar dia lebih hormatkan perempuan even awek dia sendiri sekalipon...

jangan gunakan alasan utk berbuat jahat..ingatlah, nawaitu kita sendiri...tepuk dada, tanya IMAN...

Wassalam


 

Tiada ulasan :