25 November 2013

Kek Batik Biskut Meri Simple

Baru-baru nie aku ternampak buttercup dalam petiais....entah yang berapa kurun punya pun aku tak tau...belek-belek, tengok expired date 15.11.2013....eh, dah expired la.....sayang nak buang....aku terus wassup laki aku suh belikan milo + biskut meri.....nak buat kek batik konon-kononnya 

senang ja nak buat nie.....sediakan bahan-bahan seperti berikut :-







1 buku buttercup
gula 3/4 cawan
esen vanila
serbuk koko (nak bagi gelap je pun)



Cara-cara :-


Panaskan kuali.....masukkan buttercup....biar sampai cair.....pastu masukkan gula....kacau-kacau....masukkan susu pekat dalam 1/2 cawan.....kacau....masukkan milo, 1 cawan....kacau lagi....agak-agak melekat sangat, masukkan ja ayaq panas sikit....pastu kacau lagi....bila tengok semua dah sebati, masukkan biskut meri...jangan lupa tuangkan sedikit esen vanila + serbuk koko....kacau lagi sampai la biskut meri tu kena milo bagai....SIAP!!!!
*guna api kecik je eh*

pastu masukkan dalam bekas dan sejukkan.....boh dalam petiais pun tak pa




ini hasilnya.....simple, mudah....dan ternyata sedap!!! laki aku siap bawak pie opis, bekalan untuk kawan-kawan....nak tunjuk bini dia pandai masak....eh???? hahaha..pastu balik rumah bekas tupperware lupa letak mana....sakit pulak hati aku...tau nak hilang aku tapaukan dalam bekas jernih nie je ha....

apa pun, selamat mencuba

Tiada ulasan :