14 November 2013

Aircrash Investigation & Ultimate Dubai Airport

Masa aku attend 1st class untuk sem nie....ada sorang lecturer cita pasal 'system'....apa itu system dan blablabla......pastu dia ada sebut yang dia dok tengok Aircrash Investigation.....balik dari kelas, hati aku terdetik nak tengok jugak....apa la yang best sangat kan.....aku pun cari kat channel 551 sampai la dah masuk yang channel untuk UPSR, PMR dan SPM tu....nak dijadikan cerita, ada iklan aircrash investigation nie....ngeri.....mula-mula tengok ada pilot tengah handle kapal....then nampak awan hitam gila kat depan....pastu ada mulut telan plane tu....huiiiii, seram.... macam nak kiamat aku tengok....muahahahaha


aku memang ternanti-nanti jugak cita nie....best....dia mengisarkan insiden-insiden yang pernah berlaku sepanjang penerbangan.....ada yang kena buat pendaratan kecemasan la......ada yang kipas tak berfungsi la....tengok tu pun aku kagum....kagum dekat pilot, kagum dekat co pilot....kagum dekat steward yang tolong tenangkan passengers.....memang terbaik la....so apa lagi..meh la tengok....channel 573 kalau tak silap....  =)

dah dok meralik layan cita nie...aku terpengaruh pulak dengan Ultimate Dubai Airport....yang nie menceritakan pengalaman sepanjang Dubai Airport nie dibina.....dah la besar gila.....24-7 pulak tu qeja......owner airport nie aku lupa dah nama dia nak siapkan dalam masa 18 bulan.....lepas 18 bulan dia nak launch....perghhhhhhhhhhh, kagum....lawa, mewah, besaq....boleh bayangkan macam mana arkitek, engineer, kontraktor kena siapkan semua tu dalam tempoh 18 bulan??? gila kan....yang lagi tak boleh belah, dalam dia siap ada akuarium besaq macam kat Aquaria KLCC.....huiiii, jakun aku....muahahahaha


cantik....pemandangan Dubai Airport waktu malam....tengok kiri kanan penuh dengan planes















shopping mall





dah banyak episod aku dok layan...kadang tertinggal jugak sebab aku tak penah hafal pun cita nie pukul berapa and hari apa....yang aku tau, aku boring, aku tukaq-tukaq channel....macam tengahari tadi, balik lipat baju....sambil layan Ultimate Dubai Airport...kali ni dia cita pasal penerbangan yang delay/cancel sebab kabus tebal...pastu ada la sorang ketua nak kena arrange balik penerbangan supaya tak dak yang clash...pastu ada sorang lagi kena kosongkan lapangan sementara nak tunggu flight landing....memang terbaekkkkkkkkk....

ada tadi aku tengok depa dok repair flight...bak kata engineer yang lead proses repair tu, Emirates rugi berjuta-juta selagi plane tu tak okei....sebab tu depa akan kejar tukang repair untuk ligan balik duit yang depa rugi tu...nak cat balik plane...bukan perkara mudah hokei....pastu kalau cat tak sama tebal, kena kikis balik....dan cat lagi...dah la sekali cat habis 1 tan cat...huiiii, kagum-kagum....terus bercita-cita nak jadikan Haiqal sebagai seorang engineer....tapi tak mau qeja kat sini...nak suruh qeja obersea.....boleh aku jalan-jalan time pencen nanti...hikhikhikhik *verangan*



Tiada ulasan :