30 Ogos 2013

Chopped Champion Grand Finale 2012

Korang tau apa itu Chopped??? Sebenarnya,ni la rahsia sebab apa aku aku asal tengahari ja aku cabut balik rumah....pastu kalut-kalut nak masuk opis balik....nak tengok rancangan masakan nie, kat channel 727....hikhikhik...walaupun aku bukanla terer sangat masak memasak atau lebih tepat lagi aku tengok rancangan ni pun bukan sebab aku nak belajar masak, tapi aku kagum....kagum dengan peserta Chopped nie sendiri



Untuk yang tak tau apa itu Chopped...rancangan nie adalah rancangan pertandingan memasak antara chef-chef terkenal untuk merebut gelaran juara Chopped dan membawa pulang wang 50,000 dollar....perghhhhh, cer convert dengan RM, berapa ko dapat??? sapa tak mau kan.....ada 16 orang chef yang bertanding...untuk 1-1 episod, depa kena masak 3 jenis hidangan...appetizer, main course and dessert....bagi sapa yang kalah untuk pusingan appetizer, dia tak kan masak dah untuk main course....yang lagi mencabar chef-chef ni, tempoh memasak adalah 30 minit sahaja....hoishhhhh, aku yang tak berapa nak terer masak ni kalau setakat 30 minit, sup ja kot yang aku boleh buat....tu yang aku kagum tu...masak kemain laju....

Tengahari tadi pun aku balik....rupa-rupanya hari nie last episod...penentuan sapa Chopped Champion 2012...ada 4 orang...sorang dah kalah untuk appetizer, tinggal 3....sorang kalah untuk main course, tinggal la 2 orang nak lawan buat dessert....kali nie, peserta akhir adalah Jason and Madison...



Jason - baju putih with Ted, host Chopped



Madison



Judges....tengok depa nak buat keputusan nak pilih pemenang pun bukan senang....berpeluh...kadang cara depa kritik aku rasa orang lain yang akan terkeluar....tapi bila keputusan orang lain pulak yang terkeluar...nampak sangat aku ni bukanlah penilai yang hebat...muahahaha

Dessert untuk bergelar Chopped Champion adalah kek....Jason buat muffin, Madison pun sama....buat chocolate butterscoth muffin kalau tak silap aku....kegemaran anak dia...katanyeeeee....setelah diteliti, ditambah ditolak didarab dan dibahagi, judges ambilkira semua menu yang depa dah masak, juara untuk Chopped Champion 2013 adalah Madison....congratulation!!!

Kata Madison, apa yang dia buat ni adalah untuk anaknya.....dulu, sebelum dia bergelar chef terkenal, dia orang susah...pernah hidup tanpa rumah dan macam-macam....bila judges tanya, apa perkara pertama yang anak awak akan tanya, Madison jawab 'Do you do the best?'....sebab tu la ayat yang anak dia pesan sebelum masuk rancangan nie...masa Madison tengah ceritakan pasal anak dia, tetiba pintu belakang terbuka....anak Madison masuk, berdiri belakang Madison...then dia cakap 'Dad'.....Madison terus pusing belakang dan tengok anak dia....dia terus peluk anak dia dan nangis.....gila sedih.....aku tengok rancangan masakan pun aku nangis sekali....bukan setakat aku, judges pun nangis jugak....Ted ja tabah....yang aku tak boleh lupa, dialog seorang anak dan ayah tadi....lebih kurang macam nie la dialog depa :

Anak Madison : Do you do the best?

Madison : Yes....Do you know what?

Anak Madison : Do you win?

Terus lagi kuat depa peluk sambil nangis....huwaaaaaaaaa, sedih....nasib baik laki aku tak dak, pie sembahyang Jumaat...kalau dak, kompom kena kutuk....muahahaha..pastu anak dia bagi riben, buat dengan paper A4 ja....untuk ayah dia....

See...pengorbanan seorang ayah untuk anak....dan 'hadiah' daripada anak untuk ayahnya.....bukan benda mahal pun...riben, dari A4 paper ja....tapi bagi aku, sangat bernilai.....seronok kan....ada anak, anak bahagiakan kita...syukur....apa pun, tahniah Madison....see you next season  ;)







Tiada ulasan :