19 Ogos 2013

Aktiviti sebelum, semasa dan selepas Hari Raya 2013

~ Sebelum Raya ~

Baru berkesempatan nak update pasal raya.....banyak sangat gambaq.....pastu cerita lain-lain....taon lepas entry untuk raya 1 entry...taon nie aku masukkan semua sekali lah ye...sekali jalan....panjang sikitlah kali nie...hik3

Raya kali nie aku ambik cuti 5 hari.....tapi bila dah ditambah dengan cuti raya, dapat jugaklah seminggu lebih....niat hati nak balik hari Jumaat (seminggu sebelum raya)...tapi niat tak kesampaian sebab tak habis mengemas rumah...lepas Zohor jugak baru bertolak...sampai kampung dah pukul 5 petang....petang skit keluaq pie bazar....beli menu tambahan sebab masakan mak adalah yang terbaik... T___T..pastu adik-adik aku yang ada kat kampung (balik cuti sem) dok kalut nak cat rumah...memang dah lama pun plan nak cat...siap upah jiran sebelah suh tolong cat....jadiknya, malam tu jugak pie rumah abang aku kat Baling, nak cari cat punya pasal....

3 hari bertungkus lumus mengecat....pagi-pagi lagi dah sibuk kat luar rumah....aku boleh bertahan sampai pukul 11 ja, kang anak-anak bangun memang tak leh nak mengecat dah....pastu aku ambik part yang senang-senang ja...bab panjat-memanjat memang aku letak sebelah, bagi adik aku...hehehehe...dah 6 taon tak bertukar cat rumah...last masa kak aku kawin...ni ada rezeki lebih, tong-tong sorang sikit, boleh la cat...jiran sebelah tak jadi mai tolong sebab dia kata tengok kami adik-beradik dah mengecat, dia pun malas la nak tolong...ok, sep bajet...duit upah boleh buat benda lain....muahahaha..letih wei mengecat...hari pertama tu, aku memang dah out...macam nak bukak posa ja, tapi laki aku tak bagi sebab dah pukul 3 petang...laki aku cakap 'kalau nak bukak posa, bukak time pagi...pukul 11 ka....ni dah pukul 3 tak yah la'....see, sporting kan laki ai...hahaha..lagi tak leh blah bila laki aku buat statement 'esok abang boleh nak tolong mengecat tapi abang tak mau posa....masak untuk makan tengahari sekali'....eeeeeeeeeehhhhh....senangnya hidup...dari dia tak mau posa, baik tak yah tolong...niat tu pun dah tak kena...ada ka patot...haihhh






tadaaaaaaaaaa
hasil mengecat....bercerau peluh....3 hari okei....kaler cat ikut pilihan mem besar, mak aku....tapi kalau nak ikutkan bukan kaler nie mak aku nak....tapi mak aku tak mau susahkan kak ngan abang aku tengah-tengah malam dok bancuh cat, kami redho je lah.....aku cakap kat adik-adik aku, lagi 6 taon hampa tukaq la cat baru....sebab ni cat mahal, 6 taon gak tahan  T__T ....
ouh ya, part bawah yang kaler coklat tua tu part aku....senang kan keja mak!!! hahaha

mai lagi sehari nak raya, semua dah tak mau pegang cat...aku pagi-pagi dah keluaq Pekan Selama Perak, cari barang...pastu adik aku wassup, nak pie Perda tak??? aku nak je....dah la tak mandi...anak kat rumah pun tak bangun tidoq lagi...aku suh adik-adik aku mandikan budak-budak tu....laki aku pulak tak dak....dia kena balik Putrajaya, nak deliver qeta customer...2 malam jugak la kami tidoq 3 beranak....lagi senang aku nak mengular....muahaha..taon ni semua benda baru....langsir baru, skirting meja baru, cat baru...semangat raya gittewwww  :)



anak teruna ai yang jambu batu




~ Hari Raya 2013 ~

Selamat Hari Raya semuaaaaaaaa...........taon nie family aku tema silver/kelabu....


raya berempat...taon lepas berempat jugak, tapi Zara still dalam perot....tak keluaq lagi time tu...muka aku dah macam mokcik mokcik....Haiqal buat perangai, nak susu....nak tangkap gambaq pun susah..



my siblings and mom.....yang kanan tu single...sape nak bagitau cepat....tapi kena ada ciri-ciri ustaz sikit sebab adik aku dah ala-ala ustazah sekarang nie  ;)......yang tudung biru mak aku, pun single jugak....tapi kalau ada orang mau pun aku tak kan bagi mak aku kawin lain...kejam tak??? hahahaha....yang sebelah mak aku single jugak...ela...sapa nak pie tanya empunya diri sendiri....aku yang dukung anak, memang mok cik habis...hahahaha

















motif bergambar di tempat yang sama??? sebab nak tunjuk langsir baru....muahahaha...lawa dak??? beli kain + tempah kat Nilai 3....harga kain + upah untuk tingkap + sliding door rm300...murah tak??? ke mahal??? ;(


baru aku perasan tak dak langsung gambaq Haiqal....sorry ye Haiqal, Zara dah take over semua camera lanie... T____T


ada sekeping...tu pun setelah dicrop dan selongkaq folder gambaq yang lain....

petang tu pie raya kat rumah Mak Lang, Bukit Aping...then terus balik raya kat Sungai Petani, blah husband...raya kat sana tak dak gambaq, tak dan nak snap....


~ Selepas Raya ~

pastu raya ke3, aku kembali ke Sungai Petani...anak buah laki aku bertunang...



cantik kan.........kami sebaya okeh....cuma yang beza dia cantik, aku comot....hik3...aku pie pun majlis dah habis....laki aku la lambat...pas habis tu beraya rumah member laki aku pulak





bergaya dengan motor orang  T_______T

raya ke 5 kot tak silap.....kami pie beraya kat rumah abang aku kat Baling tu....alaaaa, yang aku beli cat tu....depa buat mee bandung....sedap....tapi tak dan snap...pastu buat BBQ sikit....ayam ngan kambing





sedap gila kambing nie....aku oder kat officemate abang aku.....dia jual daging kambing yang dah diperap RM30 sekilo.....masak dia tak yah garing sangat....bagi lembap-lembap sikit....pastu. ngap!!! memang terbaikkkkkkkkkk....lembut, terasa perisa dia.....aku tengok yang ni pun dah tertelan ayaq lioq....adik-adik aku termasuklah diri aku sendiri mana makan kambing sebelum nie...pas abang aku bawak balik, kemain suka lagi....siap bergado kalau sapa makan banyak dari yang lain...muahahahaha








 malam jugak kami balik....abang aku offer tidoq sana, tapi tak dapat lah sebab aku esok tu dah nak balik Putrajaya......balik Putrajaya hari Selasa.... adik aku yang last tu ikut.....hari Jumaat kami balik kampung lagi....sebab ada kenduri....aku dok buat Putrajaya ngan Sungai Tengas tu pie balik 30 minit kot....hehehehe...apa pun, tq kepada encik suami yang amat-amat memahami....ada kenduri member aku, pastu kenduri adik member rapat laki aku, tu yang dia pun ON je balik kampung kali ke 2....hik3








tengah malam...singgah R&R Tapah....pekena kat Restaurant Tu Diaaaaa Pak Tam sat.....dulu sedap ja aku makan kat sini....kali nie rasa kureng....tapi nasik beriani dia terbaikkk  ;)







Hari kejadian....tahniah untuk Peah dan suami.....nanti hang dah dapat tukaq SP bagitau aku...boleh kita berjiran....jeles dengan pengantin nie, umoq baya aku ja tapi tengah buat PHD....jelesssssss sangat!!! aku degree pun jenuh nak perabehhhhh...huwaaaaaaaa




Zara dengan aunty Puee.....budak nie tak mau senyum langsung....juai mahal sikit kat aunty-aunty tu eh
habis bergambar dengan pengantin, terus zass pie Sungai Petani...kenduri lagi...kali nie lepak lama sikit sebab laki aku rapat dengan family pengantin  :)

kemarin sebelum balik Putrajaya, kami pie Bukit Merah Lake Town Resort....mana lagi...tempat nie paling dekat dengan rumah....adik aku dari raya first dok berzikir kat telinga nak pie sini....macam budak-budak....bila dah pie, pakat menyesal




muka-muka tak puas ati.....sebab harga nak masuk Laketown dah mahal....muahahahahaha!!!
kalau mai sini kami cuma akan masuk Waterpark ja....dulu harga untuk Waterpark RM28 ja....kali nie pie depa buat Combo Package, boleh masuk Waterpark, naik Sky Lift + Ecopark RM48.....sangat-sangat choiiiii....aku ngan anak kecik tak kan la nak naik sky lift tu....memang dakkk la....pastu nak pie Eco Park??? tempat hutan??? nak cari pacat boleh lah......memang tak masuk akal pakej nie...bila aku tanya kat counter bukan dulu ada pakej untuk waterpark saja ka? depa cakap pakej ni baru lagi, start 1 Ogos dulu...okei-okei...ni last aku mai...pastu memang pangkah dah la Bukit Merah


gambaq mandi tak dak sebab semua nak mandi....tak dak sapa rajin nak usung henpon bagai....memang aku tak rekemen la mai sini.....mahal satu hal....makan pun mahal....pastu mainan banyak ja yang rosak....tak best lah....so pasni sapa yang nak pie Bukit Merah Laketown Resort tu pikiaq banyak kali na...






kelaparan......makan...siap-siap, then balik....



 budak nie mengamuk nak susu....tengah-tengah tempat mandi tu jugak aku menyusu...alih-alih lena...dengan baju basah...memang turun perangai mak dia...letak kat mana pun boleh lena...muahahahahaha

itu saja

berjela-jela entry nie

pasni update pasal open house pulak....bukan rumah aku, rumah orang...hik3














Tiada ulasan :