02 Disember 2011

tips :'kalau tak mau lewat ke tempat kerja'

Assalamualaikum   ;)

arini ari jumaat...esok cuti...keja sekolah banyak, esok family day, esok jugak kenduri kawan aku aka ex-opismate dulu...tapi dah decide nak pie kenduri dia ja..family day buat kat Ulu Yam, aku tak berani nak bawak si kecik tu masuk utan...kang aku pie nak seronok, anak pulak sakit...tamau tamau...nauzubillah

ouh ya...arini aku nak share tips ngan korang-korang semua....al-maklumlah, arini kan baru 2 hb doblas...tak kan awal-awal bulan dah nak punch card merah, kannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn....so sesapa tak dak qeja tu, meh la usha-usha kat sini



Tips kalau tak mau lewat ke tempat kerja 

(ini untuk orang yang dah berkahwin...yang tak kawin lagi bleh je ngadap kalau spesies lambat masuk opis cam haku... miahahahaha)

1.   Tidoq awal :
ini sudah semestinya....bila kita tidoq awal, dapat rehat yang cukup, badan pon tak letih untuk pie qeja keesokan harinya....jadi leh la bangun awal, kannnnnnnnn....tapi kalau bangsa tidoq awal dok bangun lambat jugak, meh baca tips-tips yang seterusnya...  aku ada idea bernaaaaaaaaaaaaaaassssssssss gitew....T___T

2.  Iron baju :
sila jadikan habit untuk meng'iron' baju seminggu untuk pie qeja....aku mengaku, aku bukan orang yang rajin nak ngadap board iron tu berjam-jam, jadi aku akan iron baju bila nak pakai....jangan ikut contoh aku, okeh...jadiiiiiiii, bagi mengelakkan anda-anda lambat masuk opis, iron lah baju untuk seminggu....disamping baju selamat di iron, bil letrik jugak boleh dijimatkan....untuk pengetahuan semua, iron ni merupakan salah satu alat letrik yang makan karan selain peti ais...
tapiiiiiiiiii, aku dulu suka iron baju waktu malam...sebelum tidoq ka, pas Isyak ka...iron la siap-siap baju laki bini....kalau aku dah tertidoq, pastu bangun pagi, pas mandi aku akan iron...kalau aku dah bangun lambat, aku sempat iron baju aku sorang ja...baju laki aku??? macam slalu, ayat nie akan kuaq, 'ayang tak iron tau baju abang...ayang dah lambat ni'... ;)

tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, incase baju tu memang tak sempat nak iron, bukan setakat baju laki, tapi baju bini pon tak sempat, sila cari baju yang tak payah iron....macam aku...hahahaahaha...selongkar almari, tengok baju yang memang nampak cam dah iron, terus pakai..iron tudung ja...dah tu bebudak opis jangan heran la sebab apa aku asyik pakai baju yang sama je kannnnnnnnnnnnnnnnn...

3. Beg baju anak :
sila siapkan baju-baju anak, susu + pampers anak dimalam hari....aku ni jenis pemalas...mai time rajin, malam tu aku dah siapkan semua..mai time MALAS, pepagi aku dah kalut cari baju anak, mana botol susu yang tak basuh nak rendam ayaq panas lagi...dah tu susu nak kena topup balik dalam tupperware, towel anak lagi...tu tak kira kalau body wash dah abeh...babysitter akan selitkan botol kosong tepi beg...so pepandai la paham apa maksud dia...kalau tengok ada, mula la menyelongkar mana la aku letak baby wash yang baru nie....TENGOK, bizi kan kalau pepagi bangun nak buat tu semua...jadi, kemas la malam tu siap-siap

4.  punch card :
aku bukan nak cakap la aku ni super duper bizi, aku tau korang-korang kat luaq pon lagi double triple punya bizi kan....sampaikan nak masuk opis, lagi 2-3 minit still dalam qeta...kalau jem, lagi la....macam mana nak mengatasi masalah punch card merah??? lagi 2-3 minit still dalam qeta nie....jangan risau kawan-kawan....semua ada henset kan...so, sms la budak opis mintak tolong punch sat...*wah, ajaq cara jahat ni...hahahahaha*
tapiiiiiiiiiiii, kalau dah ari-ari ko lambat, ingat ada kuli ka nak tolong punch??? X DEK hokei...so, bagi menyelesaikan masalah tersebut, memandangkan arini baru 2 haribulan, apa kata tukar je waktu masuk ngan kuar opis...macam aku...dulu masuk pukul 8, tapi asyik je kalut nak antar anak, nak iron baju, nak kemas beg sekolah lagi....so, dengan rasa relaxnye, bulan ni ai masuk 8.30am, balik 5.30pm...kewlll kan men tukaq ikut suka ati aku ja...muahahahaha
eh tapi kan...pagi tadi bangun pukul 6...baju tak iron lagi, sempat je iron baju, kemas beg anak...siap sapu rumah lagi...anak pulak siap sempat bagi susu, potong kuku, bagi ubat batuk...sempat ja....
haaaaaaaa, kan dah setel masalah...



amacam, selesai tak masalah  aku  korang???


2 ulasan :

Khairul Onggon berkata...

Yang tang tidur awal tu lah yg susah sikit.. hehehe Nice tips ni :)

Muslimah Optimis berkata...

tapi un, keja aku bukan punch card tapi thumb print.. kalo dah lambat tu emmang xboleh nak biru balik la asik merah je la.. huhuhu.. tak mau sampai lambat kena gerak awal la.. huhu