06 Disember 2011

Demam & tips ;)

sori-sori, lambat hapdate..laki aku demam panas...memang tak sempat nak online...yela, orang jarang demam...sekali demam, ngan haku-haku rasa nak demam...aku mengaku, bila laki demam, memang susah...bagi aku la, time macam ni la nak uji kesabaran seorang wanita bergelar isteri,kan....macam pengalaman aku, sebelum ni laki aku demam, 2 hari dah ok...ni dari ari jumaat aritu, suhu asyik 37,38,39...mai suhu dah naik 39.5, aku dah tak senang duduk...takot aku...takot kena denggi ka, sawan ka, kena tarik ka...nauzubillah....dah tu pulak, time nie la aku menjadi wanita yang multitasking....aku la driver nak bawak ke sana kemari sampai aku seret qeta orang, langgaq divider  ;)...aku la kena buang sampah...tu keja hakiki aku masak makan basuh baju jaga anak...ni tambah lagi dengan jadik nurse kat laki, nak bagi mandi ngan ayaq suam...perghhhh, memang mencabar....dah tu malam tak leh tidoq sekali sebab takot demam laki aku jangkit kat Haiqal...so, laki aku tidoq dalam bilik, kipas tak leh bukak...aku ngan anak tidoq depan tv, anak aku kena pasang kipas kat dia....aku ni kena ulang alik...kadang terjaga tengah pagi buta, pie cek suhu laki aku...nak tuam kepala ngan ayaq asam jawa...dah beli cool fever, aku tak tuam dah la...dah tu dengaq si Haiqal merengek, kena lari pie luaq pulak, dia nak susu ka apa...kalau lambat bagi, kang dia jaga..lagi haru, mana satu nak handle...naseb baik adik aku ada, leh la dia tolong tengok-tengokkan Haiqal time aku uruskan laki aku tue....hurmmm, dugaan

bersempena dengan itu, meh aku share tips macam mana nak legakan demam....banyak petua yang aku buat + dengaq orang cerita :

1.   Tuam kepala + badan ngan ayaq asam jawa :
yang ni aku buat...ambik towel kecik, basahkan ngan ayaq sama, pastu tuam atas badan + kepada....then tempek la kat dahi tu, biaq towel serap panas dalam badan....banyak kali gak kena buat...dulu aku buat, sat ja demam dah kebah...tapi kali nie tak berapa nak jalan la....  ;(

2.   Minum ayaq :
minum ayaq bukan petua...tapi memang WAJIB buat....sebab bila kita demam especially demam panas yang kuat, badan kita memerlukan ayaq yang banyak....bila kita banyak minum, kita akan kencing, dari situ la panas dalam badan tu akan kuaq....bila ayaq banyak dalam badan, badan berpeluh,  lagi cepat lega demam.....dan lagi satu, standby je ayaq cap badak kat umah...ayaq tu memang dibuat khas untuk melegakan panas dalam badan...macam aku, tadi nak mai qeja dah standby ayaq tu kat laki aku + ayaq masak 1 jug, letak kat katil...kang tak yah jalan jauh-jauh nak pie minum ayaq....aku perasan, sejak demam ni, laki aku jadi manja skit..itu tak leh, ini tak larat....hadoiiiii *tak baik mengeluh tau*  T____T

3.   Mandi :
ada orang cakap, kalau tengah demam panas, JANGAN mandi....tapi bila aku call mak aku, mak cakap kena mandi nak bagi demam panas tu kurang....mana 1 eh??? tapi aku bagi mandi jugak la...orang kata, basahkan kaki dulu, jirus sampai ke atas....aku baru-baru nie masakkan ayaq suam bagi laki aku mandi....kang panas tengah panas mandi plak ayaq sejuk, tak ke lain jadiknya.....tapi sekali tu je la....sekarang ni laki aku dah boleh mandi ayaq sejuk...dah tak susahkan aku, aku kena masak ayaq si kecik tu je la  :)

4.    Cool fever :
ye, aku tempek benda alah ni...macam laki aku cakap, bila tempek cool fever, rasa ok sikit....so, standby je kat umah...cool fever ni leh guna sampai 8 jam, tak rugi kalau beli walaupon mahal sikit....

5.  Termometer :
nak cek suhu harusla ada benda nie...kalau tak dak benda nie, jenuh la...tak kan setakat nak cek suhu kena pie klinik kot, tak berbaloi kan...so pie je beli satu, murah ja...RM 19 satu kat Guardian....actually, laki aku beli termometer ni masa aku bersalin kat Haiqal dulu....standby, takot Haiqal demam...nak tau jugak suhu dia berapa...tapi lani, laki aku yang guna...siap letak kat sebelah gie time tidoq...agak-agak panas, laki aku cek nak tengok suhu berapa...kalau tinggi sangat, mula la kelam-kabut aku cari ubat bagai nak bagi makan....dah la nak makan ubat pon susah, aku siap kena marah lagi....sabaq-sabaq, orang sakit la katakan...tapi agak-agak la nak marah pon, kang lagi sakit kang, sapa nak jawab...kan kan kaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnn

6.    Minum ayaq kelapa muda :
mana nak cari kelapa muda kat Putrajaya nie ha??? pagi ahad baru-baru nie, pepagi lagi aku dah kuaq pie pasar....nak cari nie la, kelapa muda...orang kata minum ayaq ni bleh buang panas dalam...aku pie kat pasar presint 8..kat tempat orang jual buah tu, buah kelapa tak dak....sedey aku....saja tanya, kat mana ada...orang tu suh tanya yang jual santan....alhamdulillah, ada...walaupon aku tak penah beli kelapa muda, ni la 1st time beli, tapi aku tetap gigih jugak kopek nak kuarkan ayaq tu....orang yang jugal tu cuma kopek buang yang kulit luaq, aku sampai umah, nak ambik ayaq, kena la 'takek' buang yang atas tu...fuhhhh, mencabar okei...dapat la 1/2 gelas...yang lain dah tumpah dulu  ;)
pas bagi minum ayaq ni, suhu dah turun tinggal 36...normal la kan...tapi petang tu naik balik

7.   Sup Ketam
erkkkkkkkkkkkkk, ketam???? aku tak penah beli ketam...penah la beli, tapi mak aku yang masak...aku tak pandai nak kopek ketam tu...tapiiiiiiiiiiiiiii, bila dah jadi macam ni, aku terpaksa...belajar dari pengalaman....alaaaaaaaa, kacang tanah jek nak kopek ketam...ingat susah sangat...basuh ayam lagi susah, kannnnnnnn....so, aku masak sup ketam...kak aku la cakap, buat sup ketam, bagi cepat panas tu turun....ok, aku buat..aku beli pon 2 ekor ja...sekor tu aku potong dua...laki aku makan sebelah ja, lagi sebelah dah tak lalu...mula-mula bau cam sedap, pastu dah laki aku tak makan, terbiaq dalam periuk...bau dia, mak aih.....bleh tahan....... :)
tu pon kat pasar tadak...ada abang tu cakap ketam sekarang ni isi tak elok, yela bukan time bulan mengambang....aku pon pie kedai aji apa ntah, naseb baik ada....Dia mempermudahkan kerja aku...tapi demam dok macam tu jugak...hurmmmm

7.   Pakai baju sejuk + JANGAN bukak kipas + pakai selimut tebal :
tips kat atas ni sangat berbaloi...aku buat macam ni kat laki aku, bila pie jenguk dalam, dah berpeluh-peluh macam orang men futsal.....bila berpeluh, baru la rasa badan sihat sikit...kalau tak, asyik nak baring je kan....ce bangun menyangkul ka, jogging ka, baru sihat....ni takkkkkkkkkkkkkkkk...bila aku cakap banyak, aku pulak kena...ok, diam sudeeeeeehhhh

8.   Jumpa Doktor  :
ini pon aku buat....ari 1st demam...tengok suhu dah 39, tak reti-reti nak pie klinik??? laki aku penakut, nak pie hospital takot kena ambik darah...so kami pie je la klinik kat flat ijau tu....nak pie An-Nur, jauh sangat...dah la aku kena drive, malam, ujan....dalam aku berhati-hati tu, leh jugak aku pie suntut qeta viva....vongokkkk betoi....abeh calaq qeta...huwaaaaaaaaaaaaaa...viva tu la, orang dah boh pasu tak bagi parking, tak reti-reti...ni padan muka, qeta dia calaq, qeta laki aku pon calaq....vodoh punya viva!!!
pie jumpa doc aritu dia cuma bagi ubat je....kalau still tak ok dalam 2-3 ari, datang balik...hello, boleh pulak macam tu..dah tengok suhu tinggi, amik la darah...ni tak....tapi dia tau la qeja dia kan...ok, i follow

9.   Makan ubat :
dah pie jumpa doktor tu, dia bagi ubat, makan je la....jangan banyak bunyi....mahal kot pie klinik swasta nie...kalau pie hospital kan free... ;)...laki aku ni pulak kadang mai angin ok je nak makan ubat, ok la...mai time geleng-geleng kepala nak makan ubat, mula la aku nak meroyan...aku ni banyak lagi qeja nak buat, ni abeh masa dekat setengah jam nak pujuk makan ubat pon....adoiiiiiiiiii la

10.   Pie hospital  :
Ini jalan terakhir...jangan la buat main-main dengan demam panas....takot okeh...sebab kita tak tau antibodi kita kuat ke tak,     apa sebab yang boleh kena demam panas tu....kena ati-ati...pie hospital, biaq doctor cek...aku pie ari sabtu baru-baru nie...siap naik divider bagi *kena marah lagi*....tapi doktor tak ambik darah pon...suhu time tu 38.9, tinggi jugak...bila laki aku tanya kot suspect denggi, dia kata dak...kalau denggi, suhu naik terus menerus, tak turun dah...laki aku ni, sat naik,sat turun...so dapat ubat....haih, banyak betoi ubat....aku la jadi nurse tak bertauliah kat umah tu....pagi tadi nak mai qeja, suhu dok 38.5...tinggi...tadi call tanya, suhu dah 36.8...alhamdulillah, dah turun....yela, kalau tinggi lagi, aku nak half day, nak bawak pie hospital sekali lagi...ambik darah pon ambik la, bukan sakit pon kannnn....semalam aku EL, jaga laki aku kat umah...baik kan aku nie...  
T____T

Tiada ulasan :