27 Mei 2011

minum ayaq ujung rambut untuk senang bersalin?

betoi eh benda nie??? aku ni naif sikit bab-bab petua-metua bagai nie....al-maklumlah, famili aku pon xdak la yang memang berpegang teguh kat petua-petua even mak aku sekalipun.....yela, mak aku beranak bukan main senang, kalau dak masakan leh kuaq kami 15 orang adik beradik...tak gitu??? hehehehe

aritu masa tengah chat ngan sorang dak clazz aku, dia la gitau....katanya, masa mandi tu, ambik ayaq kat ujung rambut, minum..leh ka minum, hisap ja kot...yela, ayaq yang kat ujung tu...kalau nak minum kena tadah ngan cawan...muahahahaha..kalau rambut panjang, boleh la kan...kalau rambut pendek, tak daya aku nak nolong....tapi, betoi ka??? tadi pon ada pegawai tempat aku nie tanya, minum air ujung rambut tak? then aku ngan bendulnya pie tanya balik, betoi ka? saya penah la dengaq, tapi tak buat pon la....pastu pegawai tu cakap, yela nak bagi senang bersalin....dah buat air selusuh? yang tu pon untuk bagi senang bersalin jugak.....
pie dahhhh, aku tak penah amik pusing pon pasal ayaq selusuh bagai...aku tau ada produk-produk yang memang juai set untuk orang bersalin termasuk air selusuh...tapi aku tak tergerak ati pon nak beli...hahahahaha, terok kan aku nie

tu la, kadang-kadang petua-petua nie membantu...tapi kadang-kadang, petua nie hanya sekadar petua.....macam lenggang perot...ada budak opis aku dia buat, siap kenduri bagai...pastu ada yang mai tanya aku, husna tak buat lenggang perot ka? aku nie ngan muka selambernya jawab, kena ka buat? kat tempat aku tadak pon adat macam tue...setakat cukur rambut, berendoi, hat tu ada...hat len dak....hehehehe, sempoi kan jawapan...sebab bagi aku, suma tu more to adat resam...

masa bersalin, yang aku tau, mintak maaf kat semua orang....terutama sekali famili ngan suami....salam tangan suami, mintak ampun kat dia mana tau selama ni ada yang kita buat tak kena kat dia....jangan kau, time nak bersalin macam nie la Allah nak uji macam-macam kat kita....kan...pastu amalkan ayat nie selalu, 'lailahaillaanta subhanakainni kuntuminazzolimin'
then ada lagi la surah-surah pendek yang kena amal...aku lupa surah apa...ada aku baca dalam buku...tadak la pulak suh minum ayaq selusuh bagai...tapi tu maybe sebagai ikhtiar kita la kot, tak salah kan kalau buat cuma jangan terlalu taksub sampai kita lupa suma tu adalah ketentuan dari-Nya...

mudah-mudahan, Dia mempermudahkan proses aku bersalin nanti....sakit tu memang tetap sakit la, tapi semoga semuanya berjalan lancar...aminnnnn

bb, jangan noty-noty ya  >___<


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ouh ya....ada seorang suami staff kat opis aku meninggal...terkejut aku, sebab masa aku pie melawat staff bahagian aku bersalin kat spital, kami terus pie ziarah husband pegawai aku nie jugak....tup-tup dengaq dia dah meninggal tadi...Innalillah...semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman

Tiada ulasan :