28 Oktober 2013

Seringgit


kalau korang kan.....malu tak nak usung duit singgit-singgit ni kat kedai??? bukan setakat usung, siap bayaq harga barang dengan duit singgit nie jugak...kalau tiga ploh hengget, tiga ploh keping la duit singgit korang bagi kat cashier tue??? malu??? tak malu???malu??? *sambil cabut kelopak bunga rose* 

sebenarnya, ni la kenyataan yang jadi kat aku.....muahahahahaha....bab barang dapoq, memang laki aku la keluarkan duit....dulu dia letak not lima ploh hengget sekeping kat dalam bekas starbuck atas peti ais...pagi sebelum pie qeja, aku akan ambik la untuk beli barang dapoq....mana nak tau kot tengahari tu aku rajin keluar singgah pasar...guna duit yang disediakan tu la...beli ikan, beli sayur, beli ayam, udang, daging....tapi tu dulu la.....lani laki aku dah ubah....asal dia balik rumah, ada ja duit balance not singgit, dia akan masukkan dalam bekas starbuck atas peti ais tu.....tapi sebelum tu dia kira dulu...cukup lima ploh keping, dia ikat ngan getah....cukup lima ploh ringgit, ikat lagi dengan getah...sampai aku dah tak jumpa not seploh hengget ka, dua ploh hengget ka....lima ploh hengget jauh sekali la....yang ada, ni haa.....singgit-singgit....penuh bekas.....

mula-mula pie pasar tu, segan jugak aku....bawak lima ploh ringgit, tapi duit singgit-singgit...yang tak tahan tu siap ikat dengan getah.....hikhihikhik....yela, nak asingkan dari tercampur dengan duit aku....sebab aku ada prinsip sendiri....kalau tu duit barang dapoq, aku tak kan guna untuk beli barang diri aku sendiri...even lebih 2 kupang pun aku tetap masukkan baki dalam bekas starbuck....bukan nak kata aku poyo ka apa, tapi ntah...dah terbiasa kot.....okei, sambung cita.....mula-mula pie pasar, nak keluarkan duit dari poket, aku pun segan...aku pie tempat yang tak ramai orang dulu....selalu aku beli ayam sebelah rm8 hengget....so, aku kira dulu.....aku bagi kat brader jual ayam tu, dengan arahan 'cuba kira, cukup dak?'.....muahahahaha....yang cashier tu pun akan kira balik....tapi kalau aku tak bagi arahan suh kira, depa tak kira dah...men masuk bakul ja...kang tak cukup, depa la rugi...singgit tueeeee....hahahahaha....pastu bila dah lama-lama, aku pun dah tak segan....beli ikan + udang + sotong, kena tiga ploh hengget....aku seluk poket, keluarkan tiga ploh keping duit singgit tue....dah tak kisah orang ramai ka, orang sikit ka, hambik ja la duit tu....mesti ada orang akan cakap 'kesiannya budak ni, ada duit singgit ja'.....hello, singgit tu memang singgit...tapi lima ploh keping tau.....muahahahahaha

bila dah terbiasa dekat pasar bagi duit singgit, aku dah terbawak-bawak ke kedai Darusalam....kedai peberet.....baru nie pie beli pampers anak + barang makan ringan nak kunyah-kunyah....kena la dalam tiga ploh lapan ringgit sekupang....orang dah beratoq panjang kat belakang...aku nie dok tunggu total harga barang tu berapa...yela, dok standby nak kira....aku ambik siap-siap seploh hengget, suruh ane tu kira...balance bagi aku....memang nampak tak praktikal sebab orang terpaksa tunggu lama...satu sebab tunggu aku kira duit, pastu tunggu ane tu kira lagi sekali....tapi, ada aku kesah??? muahahahaha.....laki aku pun terkejut hari tue, aku turun beli barang...dia jaga anak-anak dalam qeta....bila masuk qeta, dia tanya 'beli dah? bayaq guna duit tu ka?'....aku mengaku jela...pastu dia tanya, 'tak malu ka guna duit singgit?'....'nak malu buat apa, dah biasa'.....pastu laki aku nak bagi sedap ati aku la kot terus cakap 'depa pun suka kita bayaq guna duit singgit'......ellllllllehhhhhhhhhhhhh, tu sebab aku yang pie beli barang pastu bayaq guna duit singgit...kalau dia, entah malu sorok muka dalam beg plastik dah dah pa.....huh

Tiada ulasan :