04 Oktober 2013

Lagi kes bayi meninggal di Pusat Asuhan.... ;(

Minggu lepas sekali lagi kita dikejutkan dengan berita kematian seorang bayi berusia 5 bulan di taska/nursery/pusat asuhan....dan sekali lagi kes tu jadiknya kat Putrajaya....yang lagi membuatkan benda tu 'terkesan' kat hati aku, mangsa adalah anak kawan aku masa kat politeknik dulu.....serius, aku terkejut....pagi tengah siap-siap nak ke opis, tetiba hp aku bunyi....ada sorang kenalan call tanya dah baca paper ka....aku cakap dak gie...ni pun kat rumah lagi....pastu dia bagitau yang anak budak kelas aku meninggal dunia tersedak susu....Allahuakbar!!!Innalillah....terkejut...tergamam...terkedu....semua jenis ter ada...cepat-cepat aku siapkan barang anak-anak...hantar Zara...hantar Haiqal....aku drive pun rasa macam kosong....kat mulut asyik beristighfar....mintak aku dijauhkan dengan ujian yang sama...aku takut...aku tak kuat nak hadapi semua ni walaupun aku tau, mati itu pasti...dan anak-anak adalah pinjaman sementara...

Kat ofis, kawan-kawan sepoliteknik dulu dah mula wassup, message untuk ziarah...ada yang nak pie kat masjid....ada yang nak pie kat rumah....aku pulak minggu lepas memang bizi memanjang...tak sempat pie masjid, kami pie melawat terus dekat rumah....suasana sepi ja...yang dengar hanya suara kakak kawan aku tu menyatakan rasa tak puas hati dengan pihak pengurusan nursery....katanya, die pie ketuk pintu...cikgu tu cuma jengukkan kepala saja...cakap pun duduk kat belakang pintu...bila mintak nak masuk, depa tak bagi....dari apa yang diceritakan, untuk kelas kanak-kanak 1 tahun ke bawah, hanya ada sorang cikgu yang monitor anak-anak kecil...dengan tingkap yang sentiasa bertutup...aku boleh bayangkan macam mana keadaan nursery tu...


Bila dipikir balik....yes, rata-rata ibu bapa yang duduk kat Putrajaya nie adalah bekerja...suami isteri 2-2 bekerja....bagi yang berkemampuan, depa ambik maid...bagi yang tak mampu dan tak suka orang luar duduk satu rumah, tiada pilihan lain melainkan hantar anak-anak kecil tu kat nursery atau pengasuh...tapi tak sangka pulak ini jadinya....bak kata laki aku, 'tak semua orang suka mengasuh'....aku setuju dengan pendapat laki aku tu...tapi kalau dah tak suka mengasuh, jangan cari pekerjaan sebagai pengasuh/babysitter dan sebagainya....dan pihak pengurusan nursery/pusat asuhan, jangan terlalu memikirkan keuntungan semata-mata sampaikan anak orang tergadai nyawa.....


Sedih bila dengar kawan aku cakap 'minggu lepas baru aku baca paper yang budak meninggal terkulai kepala dalam car seat....aku cakap kat laki aku mintak-mintak anak kita tak jadi macam nie...tengok hari nie......' terus menangis lagi....aku faham....tersangat faham perasaan seorang ibu yang kehilangan anak....dia cita lagi, 'anak kali nie aku beranak senang sangat...tak kena jahit langsung....nak jaga senang...pagi aku hantar pie taska tu dia senyum ja....jumpa orang dalam lif pun dia senyum....sempat lagi aku menyusu dalam kereta....aku tak sangka aku kafankan anak aku sendiri'....huwaaaaaaaaaa, sedih...aku yang duduk kat belakang mata dah berkaca-kaca...dah la semua yang pie tu ada anak kecik...semua pakat tahan ayaq mata


Wajah comel Arwah Danish...

Berat....cukup berat nak terima......tapi kena redha....sebab ajal maut memang telah ditentukan oleh-Nya.....walau sesaat pun Dia tak akan melambatkan mahupun mempercepatkan...cuma cara Danish 'pergi' tu yang membuatkan kawan aku betul-betul terkilan....bila dah sampai emergency, anak kecil tu memang dah tak bernyawa....dah sejuk....nauzubillah....Zue, semoga tabah dengan ujian nie.....yang pasti, Danish akan bawak Zue ke syurga.....dan anak kecil nie sedang bergembira di sana seadanya....

Al-Fatihah

Tiada ulasan :