01 Mei 2013

Universal Studios Singapore (USS) 2013

Yuhuuuuuuuuuuuuu......akhirnya, sampai jugak aku kat USS....dah lama teringin, tapi tak sangka pulak kali ni menjadi....tu la orang kata, kalau nak berjalan-jalan bukan boleh plan awal-awal, kompom tak jadi punya....ni last minit la ni.....minggu lepas, dalam hari Isnin ka Selasa ntah, laki aku call tanya minggu tu aku ada apa-apa program dak....kelas ka, apa ka....aku kata tak dak....so dia cakap okei, kita pie USS minggu nie.....perghhhhhhh, senang la cakap....passport pon tak dak.....alih-alih, betul rupanya....esok tu aku mintak balik awal sikit kat bos nak pie imigresen  ;)



pie 4 beranak.....join Rakyat Travel punya group.....laki aku kan travel agent punya orang, bos dia nak cukupkan kuota, tu yang ajak pie sekali.....hari Jumaat malam, dalam pukul 12 am kami berkumpul depan Rakyat Travel untuk naik bas pie Singapore....lebih kurang pukul 1 pagi la bertolak....dalam pukul 5.30 pagi dah sampai R&R Gelang Patah, Johor....berhenti solat, mandi, breakfast siap-siap....eh, mencabar jugak percutian aku kali nie....selalu bawak bibik, ni bibik dah lari balik kampung....aku ngan laki aku kena handle everything....baru tau berjalan tu letih sebenarnya....muahahahaha

Tour guide untuk kali nie Haji Sham....orangnya cool, rilex....nasib baik la dia paham yang kami nie ada anak kecik...asyik kami ja paling lambat naik bas....keh3....bagi aku, part paling letih adalah untuk cek imigresen....nak lepas kat Johor ok lagi....bila nak lepas imigresen Singapore, kena hangkut semua barang....yang tu memang sakit sikit....Zara pulak dalam bas dia tidoq, tapi asyik nak menyusu....bila dah 2-3 kali kena turun naik bas, mengamok la....dah setel check up kat imigresen, Welcome to Singapore!!! kami sampai USS pukul 9 pagi.....USS bukak 10 pagi....so dan la snap apa yang patot...











Zara

Haiqal macam biasa, lena.....gerak tak mau bangun....biaq dia lena dulu, kang pintu dah bukak baru gerak lain.....gerak awal-awal kang mengamuk pulak....kami antara yang terawal sampai....boleh la beratur kat depan-depan.... ;)...sebelum pagar tu buka dari jauh dah nampak Kungfu Panda


laki aku ni aku dah pesan tukar duit tukar duit....tapi tak tukar-tukar...bila dah sampai sini, menggelabah la cari kat mana money changer...orang masuk sini berlari sana sini nak masuk semua tempat....yang kami nie ke hulur ke hilir mencari money changer...bila dah jumpa, tak bukak lagi....10.30 pagi baru bukak....macam tu jalan dululah...kang baru tukaq....

tempat pertama yang dikunjungi adalah Madagascar...tapi leceh la, Zara tak leh masuk...aku kena bergilir naik Foosa ngan laki aku...Haiqal gak rilex 2x dia pusing Madagascar nie


















habis pusing Madagascar, kami pie balik kat money changer nak tukar duit....kang nak makan pon tak dak duit pulak....dah setel bab duit, pusing lagi....nak masuk Sesame Street, laki aku tak mau....padahal Haiqal tu suka Elmo...pak dia pulak yang tak mau masuk....si Zara pulak mengamok, nak susu....pening aku ngan budak kecik nie....alih-alih aku stop kat satu tempat ni, tersorok sikit, dekat library ape ntah, pam dulu tangki Zara....hadeh, letih....









Banyak tempat aku tak masuk....laki aku teringin sangat dah nak masuk kat Transformer ni....tapi paham-paham je la....aku sorang nak handle 2 orang budak ni, memang aku tak sanggup....kalau Zara ok tak pa, ni asyik merengek ja....dah tu ngan stroller lagi...mana nak dukung Zara, mana nak tolak stroller...tapi laki aku ketaq-ketaq pala jugak nak masuk....ok, pie la....aku pie cari port nak lepak....tapi tu la, tempat salin pampes budak kat sini memang depa buat sekali ngan toilet...aku nak lepak pon tak lalu....baru ja kami jalan-jalan 3 beranak tengok laki aku dah mencari....aku henpon memang tak sempat nak pegang...mana lagi penting pegang anak ka pegang henpon, kan....sebab tu gambaq pon tak banyak....dulu bibik yang selalu snap...kali ni kena snap pict sendiri....nak harapkan laki aku, habis la....muahahahaha

dah, jom layan gambar































tak banyak pun gambar yang menarik....yang aku rasa paling sesuai untuk usia anak-anak aku ni kat Far Far Away....Shrek 4-D Adventure.....dia punye 4D pon layan habis....dah la Zara tengah mengamuk.....aku memang tak hirau orang kiri kanan dah....naseb baik tempat gelap....aku rilex ja menyusu si kecik nie....muahahaha...masa tengok 4D ni memang layan la sebab Zara lena....best, rugi kalau tak masuk...Haiqal pun tersengih-sengih sebab terkena air yang donkey tu bersin....hepi bila tengok anak hepi... T____T..Madagascar pon okei cuma Zara ja tak dapat nak joint....

bagi sapa-sapa yang tak pernah ke USS, sebenarnya banyak tempat yang boleh kita boleh teroka....tambah anak muda, dari pukul 10 pagi sampai 7 malam tu, hampa tawaf la...try la semua....ada Sci-Fi City...yang ni yang ada rollercoaster yang laju gila tu....Battlestar Galactica (Blue track & Red track)...sila cuba bagi yang tak dak heart attack + tak gayat...kalau aku setakat jeling ja la...muahahahaha...kat sini nak try yang Transformer pun ada jugak, Transformer The Ride : Ultimate 3D Battle nama dia...pastu ada Ancient Egypt...ada indoor roller coaster, (Revenge of the Mummy) + Treasure Hunters...ada The  Lost World....haishh, macam-macam la....boleh la mai kalau nak merasai sendiri semua benda yang aku cakap tadi....aku ni ntah nanti repeat lain kot....tunggu Haiqal + Zara besaq sikit...leceh la mai time depa kecik macam ni, terbatas nak main apa  pun.... ;(

Untuk makan, jangan risau....ada ja restoran halal kat sini....surau pun ada....bagi nak senang, masa nak masuk USS, dekat kaunter masuk tu ada banyak pamphlet, ambik la satu....kat situ semua benda dia tulis...mana restoran halal, mana food court halal....surau kat mana, baby centre dekat mana....semua ada on that paper...kena rajin study sikit la...aku ni dah balik rumah baru nak tengok, memang menyesal gila...yela, aku dahaga kot...tengok air, takut tak halal...tunggu cari yang ada logo halal ja la...padahal ada ja pun stall yang jual air tu halal sebenarnya...jadi, rajin-rajin la study pamplet yang ambik tu ye....kami hari tu jadi omputeh, makan dekat :


Dijamin halal.....nasib baik sedap...tapi tu la, tengah-tengah hari lapar nasik....kami makan roti je...muahahahaha....tapi korang tanya dulu, boleh ke tak voucher makan kat situ....aku tanya dulu, memang diorang terima voucher nie...so, selamat....kena topup sikit je lah...


ouh ya....mesti ada yang tertanya-tanya berapa cost nak ke USS nie kan.....bagi yang pie trip macam aku nie, boleh join dengan Rakyat Travel....tak silap aku Rakyat Travel ada bagi discount sampai bulan 7 nanti kot....ni trip depa la....seingat aku, costing untuk ke USS adalah :

Tiket Dewasa = RM160 + RM 30 (bas pergi balik) = RM 190

Tiket Kanak-kanak = RM 120 + RM 30 (bas pergi balik) = RM 150

murah kan...untuk kanak-kanak bawah 2 tahun, free of charge....depa buat trip weekend....Jumaat malam bertolak, sampai Sabtu pagi....Sabtu tu, dari pukul 10 pagi - 5 petang memang depa bagi kita berkampung dalam USS...pie la nak main apa pun, semua dah termasuk dalam harga tiket....yang best lagi, dapat 10 dollar voucher makan....yang memang tak kuat makan, 10 dollar tu dah cukup sangat dah la tu....tak mau tukaq duit pon tak pa dah...tapi better tukaq la, selamat la sikit...hehehe...pukul 5, bas akan tunggu kat parking untuk bawak balik ke Malaysia....wah, dah macam pie oversea nun jauh kat sana kan....hahahaha....balik dari Singapore, bas akan stop dekat Johor Premium Outlet atau lebih dikenali dengan JPO....kat sini bagi sapa-sapa yang nak mandi boleh, solat, makan, semua boleh....apa yang penting, barang kat sini semua barang branded dan harga sangatlah memuaskan hati.....dan kat sini jugak la laki aku beli hadiah besday baru-baru nie...;)...berpinau mata nak masuk mana satu butik....memang rezeki aku la masuk Coach tu...keluar ja dah nak pukul 9.....boleh tengok ja la kedai Guess, Bonia, Carlo Rino dan lain-lain dari jauh....sebab Hj Sham dah cakap pukul 9 nak bergerak balik KL....laki aku cakap, nanti kita repeat lain mai sini....hoyeeeee, suka suka suka....pukul 9 lebih bertolak, sampai KL dalam pukul 1 pagi....boleh balik rumah, tidoq....see, percutian yang sangat simple tapi penat.....hehehe...untuk nak tau details pakej-pakej percutian yang dibuat oleh Rakyat Travel nie, boleh je call En Wan K = 012-3181957...kot-kot la kan ada yang teringin nak pie Disneyland Hong Kong, pun ada jugak pakejnya....

Tiada ulasan :