07 Mei 2013

Ini semua POYO!!!

Bahang PRU-13 masih terasa.....Alhamdulillah, aku telah berjaya melaksanakan tanggungjawab aku dan hak sebagai rakyat Malaysia....first time weh pie mengundi....aku pie dengan adik-beradik aku yang lain....time dok beratoq tu, eksen kemain....dah masuk dalam kelas, still maintain....time nak pangkah pulak yang terketar-ketar...takut terpangkah yang lain...eh???.....muahahahaha....tapi niat kat hati tetap satu....dan dipermudahkan oleh-Nya.....sapa yang aku pangkah, tetap menjadi rahsia aku  :)....tahniah kepada yang menang....semoga amanah yang diberikan oleh rakyat dapat dilaksanakan seperti yang telah dijanjikan.....kepada yang kalah, tak perlu nak terasa hati...tak perlu nak mencaci maki....tak perlu nak mengorek dan mencari bukti......redhalah kerana semua ini dah tertulis dan semua ini 'kun fayakun'....dengan kehendak-Nya....sapa kita nak menghukum ketentuan-Nya walaupun hanya di dunia sementara....cewah ayat....tapi itu lah, nasib baik aku balik mengundi kat kampung....line internet sangatlah lembap dan menyebabkan aku tak tergerak hati nak buka fesbuk....rupa-rupa, di dinding-dinding fesbuker penuh dengan warna-warni ucapan tahniah dan juga maki-makian....sehingga ke hari nie, ada yang masih tak dapat terima kenyataan...Astaghfirullah...sudah-sudahlah wahai kawan-kawan...

dan aku terpanggil bila terbaca kenyataan-kenyataan yang mengatakan kerajaan itu zalim....kerajaan mana satu eh yang zalim tu....bila dipikiaq balik pengalaman hidup aku dibumi Malaysia nie, yes!!! memang KERAJAAN SANGAT ZALIM SEBAB =

1.    Arwah ayah aku cikgu....dia besarkan kami 15 orang adik-beradik dengan gaji cikgu tu la....ayah aku dizalimi sebab kerajaan bagi kuartes sekolah untuk ayah aku duduk dan besarkan kami anak beranak sampai la arwah ayah pencen...zalim kan kerajaan?

2.    Aku dan adik-beradik aku mendapat pendidikan di sekolah kebangsaan yang dibiayai oleh kerajaan yang zalim.....aku ingat lagi, masa zaman sekolah rendah dulu...ada pelajar yang dapat RMT (Rancangan Makanan Tambahan)....RMT nie khas untuk pelajar yang susah...pagi-pagi sampai, pie letak beg dekat kelas....bagi yang dapat RMT tu, dah beratur la kat kantin nak pie makan....bila ada budak RMT tak mai sekolah, cikgu akan gantikan dengan mana-mana pelajar yang nak makan free...jadi, makanan yang ada tu dihabiskan takut terjadinya pembaziran...zalim kan kerajaan?

3.     Aku ingat lagi, masa aku darjah 4 kot....cikgu ada bagi bagi satu borang bantuan kerajaan untuk pelajar susah....aku akui, aku antara pelajar yang bukan hidup dalam kemewahan...yelah, ayah aku cuma menyara kami adik-beradik dengan duit pencen yang tak seberapa tu ja tiap-tiap bulan....aku bawak balik rumah, ayah aku suruh pulangkan balik sebab arwah ayah cakap, 'masih ada ramai lagi yang memerlukan borang tu'....aku bagi balik kat cikgu dan mintak cikgu bagi kat pelajar yang lebih memerlukan....zalim kan kerajaan?

4.    Masa zaman sekolah rendah dulu, ada bantuan basikal....kerajaan bagi untuk menyenangkan para pelajar yang duduk jauh, yang terpaksa berjalan kaki ke sekolah...aku tak tersenarai dalam pelajar-pelajar tu....kawan-kawan aku dapat....tapi tu la, zalim kan kerajaan?

5.  Aku dulu masa zaman sekolah selalu dapat susu kotak....coklat....sedap.....aku ni selalu jadi ketua darjah....jadiknya, aku la antara orang yang terlibat dalam mengagihkan susu-susu kotak ni untuk pelajar....selalunya budak kelas aku sendiri la....bila aku tolong cikgu, aku dapat la lebih sekotak dari yang lain....susu tu ada expired date...cikgu selalu ingatkan suruh tengok tarikh kat kotak susu tu....ni semua kerajaan bagi secara percuma....zalim kan kerajaan?

6.    Lepas aku habis darjah 6....aku tercari-cari sekolah menengah mana yang aku akan pie untuk lanjutkan pelajaran....sekali lagi aku akui, aku bukan orang senang yang membolehkan mak ayah aku hantar ke sekolah swasta....jadinya, aku pilih sekolah kerajaan di Kulim Kedah...bukan aku sorang, tapi kelima-lima belas adik-beradik aku mengaji di sekolah kerajaan....bezanya sekolah yang berlainan la....sapa mengaji pandai sikit, pie sekolah pandai....sapa mengaji kuih, memang sekolah dekat-dekat dengan rumah je la...kira aku ni kategori pandai jugak la kot, sebab tu tercampak kat Kulim....ekekekeke....bila sekolah dah jauh, kena duduk asrama....bayaran asrama ni murah ja, dalam RM 30 sebulan...yang lain ditanggung oleh kerajaan....zalim kan kerajaan?

7.    Bila dah duduk asrama, malam-malam ada tuisyen....kami pelajar asrama ni satu sen pun tak yah bawak keluar duit untuk bayar yuran tuisyen....semua ditanggung oleh kerajaan yang memerintah....masa tingkatan 5 lagi la....ada seorang hamba Allah ni menaja setiap buku tuisyen untuk pelajar asrama....syukur kan....tapi tu la, zalim kan kerajaan bagi semua nie?

8.    Sekali lagi aku akui, aku bukan orang senang....adik-beradik aku ramai....bawah aku saja, ada 5 orang adik yang nak belajar, perlu bersekolah...ada abang ngan kakak jugak still belajar....dan dengan itu, aku tersenarai sebagai penerima biasiswa....banyak, setahun 600 kerajaan bayar....sikit pun tak pernah kurang....biasiswa ni dipantau oleh warden asrama....boleh bawak keluar bila ada kepentingan saja....tengok, zalim kan kerajaan?

9.    Bila result SPM keluaq, result aku sangat menghampakan....serius, aku tak ditawarkan kemana-mana IPTA pun.....yang aku dapat tawaran cuma sambung tingkatan 6 sains kat sekolah yang sama.....aku tak mampu nak sambung belajar dekat universiti swasta...jadi aku tunggu....dalam tempoh aku tunggu tu, 5 bulan aku ulang-alik naik bas dan van kilang....aku pie qeja kilang sementara nak dapat tawaran belajar....dapat la kumpul duit sikit kan...nak kurangkan beban mak ayah aku....pastu aku dapat tawaran politeknik dekat Perlis.....mak ayah aku mana ada duit nak sara aku....jadi aku guna duit qeja kilang aku tu la untuk bayaq yuran permulaan nak masuk politeknik....baki kat tangan ada la dalam RM 300....dengan duit tu la aku sara hidup aku sampai la ada pihak PTPTN mai poli, bagi pinjaman bagi sapa yang berkelayakan.....kalau korang jadi aku, ambik tak??? yes, aku ambik sebab aku tak mampu....syukur sebab ada PTPTN nie kan...boleh aku teruskan pelajaran....aku pelajar diploma, satu sem dapat RM2500...cukup sangat-sangat bagi aku nie..siap boleh ambik lesen qeta lagi guna duit PTPTN.....zalim kan kerajaan?

10.   Kak aku, dia dapat tawaran Kolej Pergigian kat Penang....kena belajar kat sana 3 tahun....siap dapat elaun walaupun tak banyak....dah habis study, dia ditawarkan qeja dengan kerajaan sebagai pembantu pergigian sampai la sekarang....dah kawin, dah beli rumah, guna loan kerajaan....semua dengan hasil titik peluh sebagai pegawai kerajaan, dapat besarkan anak-anak...zalim kan kerajaan tu bagi kak aku qeja?

11.    Masa aku sem 2 dekat poli, ayah aku meninggal.....jadi mak aku dapat duit pencen arwah.....tak banyak pun, dalam RM 600 ja sebab ayah aku pencen awal....cukup la bagi mak aku yang duduk kampung setakat nak bayar bil + nak sara adik-adik aku yang masih belajar tu....kadang ada abang-abang yang hulur jugak....mai taon berapa ntah, kerajaan yang zalim ni buat pelarasan...daripada RM600 pencen arwah ayah yang mak gunakan untuk sara adik-adik tu, sekarang ni dah dapat  RM 1k ++....kalau family aku tak bersyukur lagi, tak tau la....tu pun kerajaan tetap zalim, kan?

12.   Aku habis study diploma bulan Jun 2007....dalam tempoh 3-4 bulan memang ada la 2-3 tempat aku pie interview....niat hati ada 2....kalau aku tak dapat qeja, aku akan sambung study....Alhamdulillah...rezeki qeja sampai dulu....bila dah hantar surat setuju terima, rezeki untuk sambung study pun sampai jugak....tapi aku dah buat keputusan untuk qeja dulu berbanding study....aku dapat qeja kerajaan...mak mana yang tak seronok bila dapat tau anak dia dapat qeja kerajaan....syukur, aku anak ke 2 dalam family yang dapat qeja dengan kerajaan sampai la sekarang....zalim kan kerajaan bagi aku peluang pekerjaan nie?

13.   Selang setaon aku dapat qeja kerajaan....tup-tup adik aku pun dapat peluang yang sama....qeja kerajaan dekat Bangi....even dia tak kawin lagi, tapi dah mampu ada kereta macam orang lain....aku time bujang pun rasa tak mampu nak pakai kereta...lain orang, lain cara dia....Alhamduillah, dipermudahkan oleh Dia....kerajaan masih lagi zalim kan?

14.    Abang aku...qeja swasta....driver je pun....abang aku mengaji tak pandai, jadi ni je la yang dia mampu qeja....dah bertahun qeja swasta, duit tak pernah cukup...hutang banyak....mana nak bagi anak bini makan lagi....nak dijadikan rezeki, abang aku try apply qeja gomen....tetap sebagai driver...alhamdulillah....lani dah qeja under KPM...rezeki dia bukan main murah lagi...dulu nak hulur dekat mak sebulan sekali pun susah....lani, siap boleh belanja family makan kat luar lagi....rezeki anak pun dah makin bertambah....dan tak pernah merungut duit tak cukup....zalim kan kerajaan ni?

15.   Aku dulu zaman bujang duduk rumah sewa kat Presint 11, Putrajaya....rumah pangsapuri biasa ja pun, sewa sebulan 600...pakat tong-tong sorang sikit...tu tak termasuk maintenance lagi...bila nak kawin, aku apply kuartes kerajaan....aku dapat rumah apartment, ikut kelayakan masing-masing....rumah cantik...bulan-bulan baru bayar RM330....duit maintenance tak yah, kerajaan tanggung....duit loji kumbahan tu baru dua hengget sebulan...kalau lift rosak, call ja maintenance bagitau...nanti depa sampai la....apa saja rosak ka, bocor ka, terbakaq ka kat rumah tu, call ja maintenance.....depa mai repair, sekupang pun tak yah bayaq....kerajaan tanggung semua....zalim kan kerajaan?

16.    Seperti yang sedia maklum, aku ni bekerja sambil belajar.....senang cakap aku lani buat PJJ la....bulan-bulan aku akan simpan RM 300 untuk bayaq yuran pengajian....aku memang tak ambik PTPTN bila buat degree ni sebab hutang masa diploma dulu pun aku tak terbayar....tapi aku tetap bayar jugak bulan-bulan, cuma kadang-kadang terskip bila keadaan terdesak...hehehehe....aku pinjam dulu 10k....lani dah tak sampai 10k la yang kena bayaq...bayaq tetap bayaq, hutang tu...kang mati, roh dok tergantung kot bila hutang tak diselesaikan...nauzubillah....tapi tu la, kerajaan ni zalim....taon lepas, tiba-tiba depa keluarkan tawaran Program Yuran Pengajian Secara Separuh Masa Kepada Penjawat Awam....aku try mintak....memang rezeki anak sungguh....aku berjaya dapat tajaan nie....lani aku hanya pie belajaq ja, duit yuran tak payah risau....semua kerajaan dah bayaq kat pihak universiti....siap tak dak berapa pointer limit pun untuk setiap sem....punya nak bagi penjawat awam ni belajar la....dah bagi yuran free, siap refund untuk 2 sem sebelum ni....syukur, dapat balik hasil simpanan untuk bayar yuran dulu....tak cukup dengan tu, kerajaan yang zalim ni bagi lagi baucer buku kat setiap student RM200....sem ni naik lagi jadik RM250....so aku dah tak pening nak cari duit untuk beli buku...ni ada lagi balance RM100 untuk dihabiskan sampai ujung bulan ni....zalimnyaaaaaaaa kerajaan, kan?

17.   Adik aku ada 2 orang study dekat UTM Skudai....sorang study bidang pendidikan....sorang lagi bidang multimedia...walaupun ramai yang dah qeja, tapi kami masih tak mampu nak sara depa ni....so adik aku mintak jugak PTPTN.....dan sorang lagi dapat biasiswa JPA.....murah rezeki dia....tiap-tiap sem kerajaan bagi RM 5000...tapi kena maintain pointer la....aku tengok dia pun aku jeles....takut duit habis, dia bagi aku pegang sikit duit biasiswa dia....see, zalim kerajaan kita nie kan???

18.  Aku dalam proses nak beli rumah....aku akui, aku tak mampu kalau nak buat loan bank....aku cuba melalui Bahagian Pinjaman Perumahan.....lani dalam proses lagi....sapa nak tolong aku beli rumah kalau bukan pinjaman kerajaan jugak??? even laki aku qeja swasta, aku tak rasa yang pinjaman aku akan lulus kalau buat  loan bank....see, zalim sangat kan kerajaan kta?

banyak lagi sebenarnya perbuatan yang melambangkan kerajaan ni zalim.....tapi, aku nak tanya.....ZALIM KAT MANA??? Dalam fesbuk bukan main, berdoa dekat Allah, macam kerajaan tu teruk sangat....macam keluar pintu rumah dah kena acu pistol kat kepala....mintak itu ini kat Allah, tapi melalui perantaraan fesbuk.....macam mana tu??? kat situ pun kita dah nampak yang diri sendiri tu tak betul....aku lagi tak boleh blah bila orang yang kata kerajaan tu ZALIM merupakan seorang kakitangan awam.....tau dak ZALIM tu apa maksudnya??? dulu lepas belajar, terhegeh-hegeh mintak nak qeja kerajaan...bila dah dapat qeja, dah senang, dah boleh beli qeta, dah boleh beli rumah, dah boleh bina keluarga dengan hasil titik peluh qeja kerajaan....tiba-tiba boleh labelkan kerajaan tu zalim....sapa yang zalim sebenarnya??? kalau rasa kerajaan tu zalim sangat, esok buat surat berhenti qeja kerajaan....pie cari qeja swasta....masa tu kalau hang nak kutuk kerajaan sekalipun, dah tak dak orang nak mengata sebab duit gaji bulan-bulan yang hang dapat tu, yang bagi anak bini laki makan, yang guna untuk keperluan harian, yang jadi darah daging tu bukan lagi kerajaan yang zalim tu yang bayaq.... ramai lagi orang kat luar sana yang teringin berkhidmat dengan kerajaan

kalalu rasa gaji tak cukup sebab tu hampa labelkan kerajaan ni zalim.....awat, selama ni hampa tak makan ka??? ada merempat kat rumah orang mintak makan??? dak pun kan....cuba muhasabah diri tu sikit.....scan balik duit ringgit yang masuk dalam poket tu, ada keberkatan ka dak??? yela...kita ni kan insan yang lemah...rehat pukul 1, tapi pukul 12.15 dah hilang.....aku tak kata orang lain, diri aku pun sama...tapi aku tak salahkan kerajaan dalam bab nie....diri sendiri pun tak perfect mana, nak label orang zalim konon....pastu share dekat fesbuk....biaq satu dunia baca.....tu ka cara yang betul??? tolongggggggg la jangan buat diri tu bodoh!!!....ha, kan aku dah emo.....memang fesbuk ni berjaya memecah belahkan orang ramai....memecah belahkan umat Islam....memecah belahkan bangsa Melayu....ni la agenda Yahudi....yang kita ni still tak nampak....masih nak tuduh orang itu salah, orang ini tak betul....tuduh sesama Islam....yang kita sanjung, Yahudi laknatullah tu....astaghfirullah.....bukannya tak dak pendidikan....bukannya tak dak didikan agama....tapi dah salah guna....tolong la sedar diri tu sikit.....tolong jadi orang yang bersyukur...hidup kat negara yang aman....agak-agak gaji tu memang tak cukup sebab kerajaan zalim, len kali kalai nak buat sesuatu, nak beli sesuatu, ukur baju kat badan sendiri....gaji dua ribu, tapi nak pakai lancer....macam mana nak cukup makan kalau macam tu? cubalah berubah....diri tu dulu....baru tunjuk orang lain....selagi diri sendiri tak betul, tak payah susah-susah nak betulkan orang lain....

sekian

Assalamualaikum

*maaf kalau ada yang terasa....maaf kalau ada yang tercuit hati....aku insan biasa, yang berkhidmat dengan kerajaan yang memerintah...tak kan sesekali aku ZALIMI amanah yang telah diberikan masa awal-awal sign surat tawaran qeja dulu....*

Tiada ulasan :