22 November 2012

Mati itu pasti

Lama tak update....tak sempat...aku pon tak paham sebab apa tak sempat..padahal duduk rumah je pon....nak kata baca buku, dak jugak...nak kata rumah cun tip top, pon takkkk....nampak sangat masa sekarang ni terlalu cepat berlalu.....cepat sehinggakan kita kadang-kadang lupa yang ajal sedang mengekori kita setiap masa...

Balik cuti Deepavali baru-baru nie, family aku dikejutkan dengan kehilangan anak sepupu sebelah ayah aku....arwah muda lagi, sebaya adik aku yang last....kiranya baru 19 tahun....tapi Dia lebih menyayangi arwah....meninggal sebab eksiden...katanya bas ka lori ntah yang mai langgaq belakang....arwah jatuh motor, patah tengkuk...meninggal kat situ jugak...Innalillah

Esok tu pulak, budak opis aku wassup....bagitau ayah dia meninggal, mohon untuk sedekahkan Fatihah...terus teringatkan arwah ayah, sebab ayah dulu meninggal pukul 9.20 pagi...ni ayah dia meninggal 9.00 pagi....*Sepot, salam takziah dari aku sekeluarga*
pastu ada baca kat fb....ada sorang ni, aku tak tau kenal dia ka dak...anak dia baru 7 bulan, meninggal....astagfirullah....dugaan yang aku tak mampu nak tanggung  ;(

bila balik Putrajaya....aku ada call sorang handyman nie...mintak lekatkan cermin-cermin yang beli kat Ikea...dah berhabuk ha...punya lama aku biaq..siap usung bawak balik kampung lagi...bila tanya mak aku, mak nak dak cermin lekat kat dinding....kalau nak, aku nak beli....mula-mula mak aku cakap tak mau...pastu bila aku cakap boleh kat sana, kat sini...dan-dan mak aku terus cakap 'ikut hang la'....nak lettew kan mak kan... T____T
okeh, berbalik kepada kisah handyman.....dah setel lekat cermin bagai, aku jamu la ayaq ...sembang-sembang...pastu dia nampak Haiqal...dia tanya berapa tahun? aku cakap setahun 4 bulan...dia bagitau la anak dia yang last umur 2 tahun....tak banyak beza la...pastu dia cakap, 'orang rumah saya baru meninggal 3 minggu lepas'...aku terus tersentak...macam dengaq ngan dak ja....katanya sakit asma...tengah mengandung 7 bulan, pastu kena serang asma, teruk...meninggal, 2-2....astagfirullah...nauzubillah....besarnya dugaan dia....kalau ikutkan, anak yang dikandungkan tu anak ke-5....makna kata anak dia yang umur 2 tahun tu dah tak dak mak la????....Ya Allah....aku tak sekuat itu....aku cepat-cepat pikiaq benda len...aku tak suka, aku tak mau bayang, aku tak mau ingat....aku tau, mati itu pasti...tapi aku tak sanggup nak hadapi kenyataan tu kalau jadi kat diri aku....

memang seminggu dua ni, banyak kematian yang aku dengaq....salam takziah dari aku untuk semua family yang kehilangan orang tersayang....Al-Fatihah dari aku untuk arwah....semoga kalian ditempatkan dikalangan orang beriman...aminnnnnn

terus muhasabah diri.....kita tak tau bila ajal akan jemput kita....macam mana keadaan kita time tu.....adakah kita dijemput dengan keadaan baik, atau sebaliknya??? kadang bila dikira pahala dengan dosa, terasa iman tu nipis sangat....cakap boleh la, pung pang pung pang...tapi bila nak buat, ada ja yang menyekat, menghalang....sampai bila nak macam tu tak tau la...adakah aku sempat untuk semua tu??? hanya Dia Maha Mengetahui


Tiada ulasan :