02 November 2012

Handmade Tat Telur T__T

Malu sebenarnya nak share....tapi lantaklah....saje je nak buang mase....sebenarnya tension nie....umah berselerak, esaimen belambak, test tak baca buku lagi....see, jadi fulltime housewife lagi banyak keja dari aku pie keja kat opis...boleh relax-relax, selak-selak buku, buka website itu ini....ni dok umah memang kena jenguk dapoq, sapu sampah, bagi anak-anak mandi makan....tu tak kira lagi baju bertimbun nak basuh, nak lipat, nak iron.....see, patot la bibik Indon nak setiap keja yang depa buat tu satu gaji....ngasuh anak nak gaji, tolong masak gaji lagi...perghhhh, kaya ko ye bibik...

dah...meh sini aku jadik bibik, tolong ajar cara buat tart telur....eh aku suka tau tart telur nie.....pastu apa lagi....search tenet tengok apekebende yang kena ada kalau nak buat tart nie....barang-barang nak buat dah lama beli...buat je idok.....2 hari sebelum Raya Haji, aku berjaya membuktikan aku boleh buat tart telur...ko ade???





cubaan pertama....hangit + hangus + rentung
ni sebab sambil menunggu tart ni masak, aku pie menyusu si kecik tue....dari dalam bilik dah bau wangi, pastu bau hangit...aku rilex ja lagi...sebab selagi oven tak bunyi 'keting', buat apa nak kalut.....bila dah bunyi, baru pie tengok...hambek, hangit semua....dah la keras kejung....okei, selamat menjamu selera tong sampah....sobsobsob, rugi tepung aku




yang ni elok sikit....eh, aku tak pandai la nak ejas dia punya temperature tu....pastu nak masak, kat oven tu ada yang untuk panas atas saja....ada yang untuk panas bawah saja....ada yang panas atas bawah...aku nak pilih yang mana? kalau ambik atas bawah, alamat hangus lagi la tart aku...kali ni aku lebih berhati-hati....sat-sat aku pie jenguk oven..pastu tukar kejap panas atas, kejap panas bawah...habeh masak tart ni, sampai kesudah aku tak tau nak panas atas ka bawah...ekekekeke  ;)



yang ni untuk inti dia.....yang telur lembut tu...senang giler nak buat...ingat susah...kalau tau senang dah lama aku buat....ayat hover gila, bajet terer masak bak masterchef plak dah




yang ni bila dah sejuk kerak tart @ shell ni, boleh la tuang inti dia....hasilnya seperti di bawah




hangit di bahagian atas kerak tart nie....bila aku buang dari acuan, eh cantik la tart aku...hitam di atas, gebu di bawah....lalalalalalala *tangandibahumatakeatas*
tapi aku lupa nak snap gambaq dia.....sebab makan ja terus puji diri sendiri yang tart ni sedap...kahkahkahkah




bila mai time malas nak menunggu kerak tart tu masak...aku mula la mencari idea lain....ada sikit lagi tepung kat atas tu...aku dah memang fedup buat tart sebab tak tau suhu dia...jenuh la sat-sat nak ngadap oven....terus aku amik chocolate rice, tuang dalam nie....aku gaul bagi sama rata....then ambik buat bulat-bulat kecik,aku penyek jadi leper macam chipsmore....T___T
Haiqal suka betul aku buat macam tu...laki aku pon suka...tapi gambaq tak dan nak tangkap...mood dah memang kelaut....



yang ni pulak lebihan inti telur tu.....aku masukkan ja dalam bekas pastri nie....then aku bakar....sebab aku tau laki aku suka makan telur....sayang nak buang, so bakar je la sampai masak...yummmiee, super duper delicious

bila laki aku balik, kalut ja tanya 'abang nak try dak tart telur ayang buat?'.....bila makan tu, laki aku kata sedap....terus excited gila....tapi aku tak kan buat dah kalau aku buat sorang-sorang...cemuih...heheheheh

dan aku nak share resepi tart telur nie walaupon tak jadi...mana tau kot hampa buat jadi...kannnnn

Tart Telur Hangit

Inti :-

1 tin susu cair F&N - aku guna tak sampai setin pun...gila manis la kalau macam tu...
1 cawan air suam
1/3 cawan gula pasir
1 sudu esen vanila
4 biji telur
sedikit pewarna kuning 

*kacau gula dengan air suam....kacau sampai gula hancur...bila dah agak sejuk, masukkan kesemua bahan-bahan lain...kacau sampai sebati.....pastu tuang je la dalam kulit tart yang dah sejuk....masuk dalam oven, bakar 20 minit dengan suhu 180.....tapi ikut la oven korang tu macam mana....sebab aku tak berani nak jamin suhu dengan timing dia, ikot aku alamat hangus la tart korang...hikhikhik


Tart crust @ shell :-

170 gm marjerin @ butter - guna marjerin sudah, sedap je pun ha
50 gm gula aising - aku tak beli gula aising, aku blend gula biasa tu sampai hancosss
1 biji telur
290 gm tepung gandum - ikut kelembutan doh
1 sudu kecik esen vanila
acuan tart

*pukul marjerin dan gula....aku pukul dengan senduk kayu ja....pastu guna tangan  T___T...masukkan telur + esen vanila, kacau lagi....masukkan tepung sedikit demi sedikit.  uli tepung sampai jadi doh yang lembut...rehatkan tepung 10 minit.  Pastu ambik adunan, masukkan dalam acuan pastri....buat nipis je cukup, kang dia naik la tu...kalau buat tebal, nanti jadi macam tart aku yang gambar mula-mula tadi...dah la hangit, gemok gedempol pulak jadiknya.....dah tekan-tekan doh dalam acuan sampai nipis, cucuk dengan garfu....bakar la 20-25 minit (170) ~ mengikut kesesuaian oven anda

Selamat Mencuba





Tiada ulasan :