07 Ogos 2012

Menu datang lagi

Salam Nuzul Quran (semalam).....Assalamualaikum & Salam Ramadhan......  ;)
Alhamdulillah, aku masih lagi diberi kesempatan untuk bernafas pada hari nie, dan masih lagi diberi kesempatan untuk melengkapkan  puasa sampai la hari yang ke 18 nie.....kira bb kuatlah, boleh je puasa sama-sama ngan mak die even dah masuk 37 minggu.... T___T


setelah 2-3 hari tak hapdate sebab tak sempat, meh sini aku tempek gambaq ape yang patot ye....

Menu Berbuka : Day 13 


sayur campur yang simple dimple



nugget goreng untuk anakanda terchenta.....tapi makan sikit ja....xpa Haiqal, mama tolong habiskan  ;)




seekor ikan goreng rangup + hangit....ngehngehngeh



daging masak kicap resepi mak yang simple

see....simple je juadah berbuka....tapi sedap...yummmiesssssss.....korang nak ke resepi daging masak kicap nie???? serius tak nyesal kalau masak...sebab simple gilerrrrrrr lah wa cakap lu....cakap banyak tak guna...moh ler aku share


Daging masak kicap simple

Bahan-bahan :

Daging dihiris nipis
kunyit
garam
kicap manis cap kipas udang 
ubi kentang dipotong sederhana nipis
daun bawang + daun sup
minyak
bawang besar
bawang putih
cabai hidup

Cara-cara :

panaskan minyak...masukkan daging yang dah digaul dengan garam dan kunyit.....biarkan sampai daging hampir empuk.....pastu masukkan ubi kentang, biarkan sampai ubi empuk....masukkan bawang putih, bawang besar + cabai hidup.....bila daging + ubi dah empuk, masukkan ayaq sikit bagi berkuah + kicap......letakkan garam sesedap rasa....tapi jangan banyak sangat sebab awal-awal tadi kan daging dah digaul dengan garam......bila semua dah sebati, masukkan daun bawang + daun sup....Selamat Mencooobaaaa


Menu semalam : Day 17


Aku MC arini....tetiba rasa liat pulak nak bangun...mau tak liat, pie tawaf uptown sampai pukul 3 pagi....dah tu laki aku pulak dok bising mintak tolong taip surat bagai....entah pukul berapa aku lena pon tak tau....sahur bangun, tu pon share nasik goreng ngan laki aku....aku makan tersengguk-sengguk.....selalu pas sahur aku akan standby untuk subuh, ni rilex ja pie balun lena balik...muahahaha....at last jaga dah pukul 9 lebih.....bangun-bangun kaki kejang....homaigod......apa pon tak boleh!!! nak urut sakit, nak tarik kaki tak leh...nak berjalan lagi la....terus membantutkan niat untuk masuk opis....al-maklumlah, minggu-minggu akhir nak beranak ni, setan tak dak pon malas cenggitu jugak....T___T

oklah....ni menu semalam....sempat lagi aku tumis sebelum keluaq pie Metro Kajang  ;)





seekor ikan goreng
ada lagi sekoq kat dalam freezer....nak habiskan ikan tiga ekoq pon jenuh berkhatib tiap-tiap hari




Gulai kerang
cara masak dia sama macam gulai ketam yang aku bagi dulu....kalau sesapa nak, boleh ja ikot sebijik macam resepi nie gulai ketam saja ja dengan gulai kerang



sayur sawi...khas untuk Haiqal jugak....tapi makan telor je lebih si kecik nie



sambal belacan



ulam timun



itu je.....simple lagi....tapi laki aku kata sedap.....laki aku, apa yang tak sedap ntah lah.......

hari Sabtu baru-baru ni, aku bukak posa kat Penang Village Alamanda.....buffet.....RM47 per pax.....bila tengok menu, ok la....tapi bila tengok apa yang kita makan, aku rasa sangat tak berbaloi kot...yela....rasa makan baru dalam RM15, pastu kenyang......lauk belambak lagi tak abeh.....berbaloikah??? sangat tak berbaloi kan......bagi aku la kan, buffet ni sesuai untuk orang yang memang kaki makan....itu ok...kalau yang makan nasik pon kena bilang dengan jari dulu, aku rasa better RM47 tu sedekahkan dekat bazar ka, dak pon beli ja barang basah, balik masak...lagi sedap kot.....cuma tak pelbagai je lah....tapi kalau RM47 tu didarabkan pulak dengan 4 orang (termasuk 2 adik aku) + family C.Nin + family Ida???? korang rasa, berbaloi tak??? makanan pon tak dak sedap kebabom....pasni tak mau dah la cari buffet-buffet ni....aku sanggup masak lagi....laki aku makan kenyang, aku puas ati....kannnnnnnn





Tiada ulasan :