08 Ogos 2012

Haiqal dah pandai berjalan....yepppaaaaa!!!

Alhamdulillah.....dah lama aku tunggu si kenit ni berjalan.....dari 10 bulan dah mula meniti.....aku assume 11 bulan nanti boleh berjalan dah la....siap gigih mintak yang kereta tolak kat apak dia lagi...konon-konon nak suruh anak belajar berjalan....tapi hampeh.....dia setakat main tekan-tekan, bagi bunyi keluar muzik.....pastu buat deeekkk ja.....bila tolak, kereta tu jalan laju sikit, dia gayat.....terus tak mau.....time besday aritu, kak aku bagi lagi 1 tempat tolak....apa nama dia ntah, musical walker kot.....yang ni pon sama jugak.....aku ni punya la berdoa bagi Haiqal pandai berjalan sebelum aku  beranak, bagi itu ini nak bagi dia belajar berjalan....at last, dia pegang benda tu, tapi nak ketuk-ketuk, men pusing-pusing, berjalan tak jugak....gila mencabar didik anak kannnnn...*terasamacamdahjadimaksejati* muahahaha

semalam....Haiqal dah mula tunjuk skill.....dah berani lepas tangan bila berdiri....pastu dah jarang merangkak, nak bangun berdiri...then berjalan....even jatuh, dia tetap bangun.....tengok lutut macam lembut lagi je pun.....adik-adik aku la rajin layan dia.....sorang jaga sebelah sini, sorang jaga sebelah sana....pastu panggil 'Haiqallllll'....mula la dia kesana sini...ikut sapa yang dia berkenan....kalau dia tak berkenan, elok ja jalan pastu terus belok tempat len....hahaha...Mak Eti dia la tue.....Haiqal tak mau langsung....

pas berbuka semalam, aku pie Alamanda....nak cari barang sikit....niat hati memang nak bagi si kecik tu berjalan-jalan.....aku selama ni kalau keluaq tak penah pon bagi Haiqal pakai kasut....ni saja try....bagi pakai stokin pon dia dah tarik-tarik...masuk Parkson, laki aku nak cari baju qeja....tengah dia mencari, aku saja bagi Haiqal berdiri....sambil tu aku ajar berjalan....termengah-mengah, dah la perot makin besaq, Haiqal pulak kaki sat betul, sat senget.....hoishhh, dugaan...bila dah start berjalan macam tu, dukung pon tak mau dah....kena ja bagi dia jalan...dia nak explore...nak try berjalan sendiri.....peningkatan yang membuatkan aku bangga....tak kesah la dah setahun sebulan baru nak boleh berjalan, ni pon dah kira syukur...sebak mak tau.....ai kan mak yang lemah lembut....ngeh3

okei...malam ni nak prektis lagi....bagi Haiqal betul-betul cekap.....memang aku bersyukur sangat-sangatlah Haiqal boleh berjalan sebelum aku beranak....tak la aku susah ati nak kena dukung si kecik tu bila dalam pantang nanti...tak larat la oiiii...lani pon aku jenuh berkhatib kat telinga dia 'Haiqal cepat la jalan, mama dah tak larat nak dukung ni'....dan alhamdulillah, leteran aku didengar oleh-Nya  T___T

Tiada ulasan :