14 Ogos 2012

Zakat Fitrah

Alhamdulillah.....laki aku dah selesai menunaikan Rukun Islam yang ke-4 minggu lepas.....tapi kami berdua tertanya-tanya, nak bayaq untuk 3 orang ka, untuk 4 orang??? yela, mana tau si kecik dalam perut keluar awal ka.....dak pon memang lepas raya baru keluar??? pastu Amil yang ada tu cakap, nak bayar untuk 3 orang pon tak pa...means untuk aku, laki aku + Haiqal....nak bayar siap-siap untuk 4 orang pon tak pa....yang seWAJIBnya, bayar dulu untuk 3 orang sebab kalau bersalin lepas sembahyang sunat hari raya, dah tak wajib untuk membayar zakat untuk anak yang baru lahir tu.....tapi kalau nak bayar jugak, boleh ja.....kalau bersalin lepas sembahyang raya, kira sedekah lah... ;)


korang-korang ada pengalaman pie bayar zakat fitrah sendiri dak??? aku ADA.....YESSS!!! bangga gila....sebab arwah ayah, bila masuk ja tingkatan 1, ayah akan suruh anak-anak ayah nie pie bayaq zakat fitrah sendiri.....tapi pepaham jelah....kalau dulu duduk kat kampung, mana ada tabung-tabung zakat fitrah nie....amil pon tak dak tunggu kat masjid *eh, yaka....aku tak tau pulak ada ka dak..ngeeee*  pastu malam raya, mula la merayap kami adik-beradik cari rumah sapa-sapa yang dirasakan sesuai untuk diberikan zakat tersebut.....selalu ayah marah, ayah suruh pie rumah adik-beradik...maksudnya mak-mak sedara...tapi kami ni tak penah pie pon, kami merayap pie Kampung KEDA.....pie rumah orang tua-tua....untung dapat makan kuih  raya dulu...ngeh3

Yang specialnya bila bayaq zakat fitrah kat kampung dulu, duit zakat fitrah tu ditukarkan dengan beras....tau beras??? yang kita makan hari-hari tu lah.....makcik-makcik, nenek-nenek yang kurang berkemampuan ni akan sediakan beras dalam 1 bekas @ plastik, ikut berapa RM/kilo zakat fitrah yang diperuntukkan pada tahun tue.....pastu aku ngan adik-beradik yang lain mula la, 'hang pie dulu'....kang sorang tu plak tolak 'hang pie la dulu'.....yang len sebok menghapai 'ayat' yang nak kena cakap masa tolak beras tu nanti....


'Aku beli beras sebanyak wang ni'

tolak duit kat nenek tu

pastu tak tau la apa yang nenek tu baca, dia tolak pulak beras kat kita

'Beras fitrah yang wajib bagi aku tahun ni, aku bagi kat hang'

tolak balik beras tu kat dia

wah, gila power kot.....hat mana cakap betoi, ok la...hat mana gagap, mula la yang sebelah tu mengekek-ngekek gelak....muahahahahaha...inilah pengalaman....pengalaman yang tak mungkin akan berulang....maklumlah dah kawen.....dah jadi tanggungjawab laki dah semua tu.....adik-adik aku lani pon, abang-abang aku pulak yang tolong bayarkan....depa dah tak yah nak menapak cari rumah sapa depa nak pie bayaq zakat....bayaq kat amil ni lain...kita boleh baca kertas tu, semua dah tulis...hat kami ni kena hapai...salah sebut, pakat gelak...kahkahkahkah

Tiada ulasan :