30 Julai 2012

Menu Berbuka : Day 8

Petang-petang cenggini seronok jugak cuci mata tengok apa menu nak berbukak malam karang, kan.....ni aku ada menu-menu yang boleh dikongsi bersama......simple je but suweeeetttt...eh??? hehehe

ni antara juadah berbuka hari Sabtu lepas.....kan aku asyiiiikkkk berkhatib nak makan ketam kan.....Sabtu baru ni, aku gagahkan jugak pie pasar even aku tengok jam dah pukul 3.30 petang....dalam hati memang dah target yang pasar tu tutup...yela, pukul 3 kot.....orang dah start masak, aku baru terhegeh-hegeh nak cari barang nak masak.....tapi Alhamdulillah, sampai je tengok penuh lagi orang....pasar tak tutup lagi...yiehaaaaa

benda 1st aku nampak adalah KETAM....tengok sorang kakak tu dok pilih-pilih....dalam ati punya berdoa, jangan la kakak tu pie ambik semua...kalau dak, meleleh la ayaq liuq anak aku nanti.....hehehehehe....aku beli ketam 5 ekor, siap siang sekali....RM16....murah ke mahal??? bagi aku ok la tu....cuma ketam kecik sikit...xpa, janji ketam.....pastu cari ayam, kena RM14.....pastu beli daging, aku cakap siap-siap saya nak seploh hengget ja..... ;)

balik rumah, aku tak terus masak.....dan la tengok tv bagai....aku ni selagi jam tak pukul 5, selagi tu aku tak kan masuk dapur untuk masak....teruk kan....pastu bila pukul 7 pon masak tak abeh lagi, mula la mengarah adik aku itu ini.... T___T





Gulai Ketam dengan nanas

laki aku suka suka suka....siap 3 pinggan punya tambah...selalu time berbuka dia nasik slow, ayaq je lebih.....pastu time sahur lagi tak leh blah, ketam dah abeh....ada kuah ja....tu pon tambah nasik lagik, memang gila sodaplah kalau cenggitu....T__T



Sayur Kangkung vs sambal

aku lupa orang selalu panggil ni sayur kangkung masak apa ntah....adik aku tak penah makan kangkung masak macam ni....kesian kan...hahahaha...dia kata, selalu mak buat sayur sawi, kobis...tu ja....hat ni mak aku tak penah masak...okei-okei, jangan bertekak di petang yang mulia....meh sini un buat....hang tengok, nanti boleh balik masak kat mak...
 


Telur goreng kesukaan Haiqal

aku terpaksa akui, dalam banyak-banyak teloq goreng, teloq goreng hasil tangan laki aku jugak paling sedap....padahal boh garam ngan bawang je pon....aku tak paham...dia mandrem kot kat teloq tu no...hahahaha


aku tau, mesti ada yang ala-ala teringin nak masak gulai ketam dengan nanas jugak kan??? tapi malus nak nak mintak....tak pe tak pe...ahkak paham....kalau korang tak mintak pon aku nak jugak share kat sini cara nak buat gulai tu...very de simple okeh....pejam mata pon boleh buat....cuma jangan sampai tangan terbakaq kena api sudehhhh



Gulai Ketam dengan nanas

Bahan-bahan :

Ketam (wajib)....potong la 2....kalau tamak, ko biar je sekoq-sekoq besar gedabak
nanas dipotong kecik....takyah banyak,separuh dah cukup...ikot la ketam tu banyak mana
rempah kari ikan
santan
air
daun kari
bawang goreng
minyak
garam
gula


Cara-cara :

Masukkan ketam dalam periuk.....pastu ambik rempah ikan, larutkan dalam air, then tuang je atas ketam.....masukkan garam + gula.....bukak api, biaq sampai pecah minyak....tapi agak-agak la, jangan sampai hangit.....kacau-kacau sikit ye ahkak-ahkak.....bila dah pecah minyak, masukkan santan.....kalau rasa pekat sangat, tambah la ayaq sikit....jangan sampai terlalu cair, sat gi kang tak sedap......bila kuah dah mula mendidih, masukkan nanas.....tunggu bagi nanas tu lembut sikit, ko ambik minyak...tuang ja dalam periuk....pastu taburlah bawang goreng + daun kari.....kacau sikit....siap!!!
see, simple kan....tapi rasa dia....mabeles tahap maksima...ngeh3...ni pun 2 kali aku call mak aku...takot silap step kang tak sesedap macam mak aku buat....bila mengenangkan yang laki aku makan tambah berkali-kali, tu tandanya sedap sangatlah...hahahaha




Tiada ulasan :