14 Oktober 2010

TETAMU

ohhhh....bizinya aku minggu nie.....mana nak tepon, mana nk jawab tepon, mana yang nak fax, mana yang nak email, mana yang nak fotostat, mana nak pikiaq pasal bos, mana nak pikiaq hal diri sendirik, mana nak pikiaq hal opis, mana nak pikiaq hal kawan, mana nak pikiaq hal negara, bangsa dan agama.....opsssssss, dah macam PM la pulakssss....ahaaaaaaa....tp kenyataannya, aku sangatlah bizi...hohohohoho...tidaaaaaaaaakkkkkkkkkkk...rasa macam nak jerit.....aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


***********************************************************************************************************


dah jerit, x hilang pon serabot, kekusutan, kekacauan, kegelisahan, kesakit hatian.....hurmmmmm  :(....doa2....
Sod.ba.ro = sabar


dah lari tajuk pulak....tetamu??? benda nie la yang buat aku serabot....aku tau, tetamu yang datang ke rumah, ada membawa rezeki + rahmat...rumah yang sentiasa didatangi tetamu, rezeki depa murah...cuma kita ja x nampak mcm mana rezeki tu mai....bg sesetengah orang, tetamu ni membebankan....aku??? dolu2, aku suka bila orang mai umah..aku dah mula pikiaq apa menu aku nak masak....tapi lani, hati aku dah lain....semua disebabkan tetamu...


ah!!! menggelabah ja kan....hohohohoho


Untuk pengetahuan korang2 sume....ada tetamu yang sedang menginap kat umah aku sekarang....tak lain & tak bukan adalah kak aku, si tun....dia dah lama dok ngan aku, dari bulan 7 kalau x cilap la...aku ok ja, sbb kat umah ada 2 bilik 0...leh la dia dok bilik tu....
pastu, baru2 nie pulak...abang aku tukaq keja kat area balakong....secara tak langsung, dia pon nak tumpang duduk umah aku...katanya, 3-4 bulan....sbb lepas tue dia akan balik ke utara...aku no hal ja...even dia dah kawen, tapi dia mai sorang ja...x bawak anak bini....bg aku ok la mcm tu...huhuhuhu


Semalam pulak, kak ipaq aku mai umah....aku bukan xmau bagi depa tidoq umah, tapi umah aku yang sedia sempit tu dah penuh...master bedroom, harusla tu bilik aku...2nd room, bilik tun....3rd room, bilik abang aku....depa yang ramai tu nak tidoq mana??? x kan nak tidoq depan tv....oh, aku x sanggup...
pastu nak dijadikan cita pulak, ada sorang anak kak ipaq aku nie, means anak buah aku jugak la, nak mai dok sini....ohhhhh, apakah???? mana aku nak sumbat??? dia ada cari bilik, tapi dah ada orang masuk...bagi aku, setakat nak tumpang 2-3 malam bleh la, tidoq la depan tv tu....tp kalau nk duduk terus, sorry to say la....
aku perasan husband aku macam x brapa setuju la cara aku...yela, macam lebihkan family aku dari family dia....tp bagi aku, harusla lebihkan family sendirik....dah tu umah aku....hahahahaha...kejam dak???? sangat kejam


banyak benda yang aku pikiaq...macam aku kata tadi, semua pasal tetamu....ujung bulan 11 nie pulak, adik aku praktikal...dia praktikal kat kementerian aku, HQ...dah nama pon praktikal kat sini, wajiblah duduk umah aku jugak....dia bleh la share bilik ngan kak aku....hat tu satu hal...ni ada lagi satu hal...abang aku sebelum nie, dia kata dia nak mai sorang ja....baru-baru nie, aku dengaq dia nyembang ngan husband aku, balik raya aji nanti dia nak bawak bini ngan anak dia duduk skali....ohhhhh, sekali lagi....apakah?????  aku tau, depa x kisah nak berhimpit....tapi, masalahnya sekarang, bini dia x keja....harusla duduk cangak kat umah 24-7...abeh, masak makan macam mana pulak???


adoiiiiiiiiii....eden dah fenin....ni x kira lagi anak buah aku tu, kalau dia still x dapat bilik???? hat tu memang aku serah kat laki aku la....tp pagi tadi dia leh plak buat ayat kesian...katanya, dolu2, masa dia form 1- form 5, kak dia tu la yang jaga dia...bagi duit, masak makan minum, x penah berkira....oh, jadi dia nak kata aku berkira la???? aku rasa, kalau korang dok kat tempat aku, mesti serabot jugak, kan??? 


mana aku nk pikiaq masak makan???...tu, ampaian yang besaq kangkang aku ja tu, baju-baju yang len nak sidai kat mana??? aku ngan kak aku lani pon dah berebut sidai baju...bila bertambah orang, lagi la....mai ari panas, ok la...mai ari ujan, x ke pakai kain batik ja orang kat umah tu...huhu


ohhh...adakah aku merungut??? ya, aku tengah merungut...hampa kat luaq sana, jangan jadik macam aku, okeh....( dalam ati....sabaq-sabaq )..dari semalam aku pikiaq benda nie...orang laki, memang depa x kesah...bukan depa nak kemas umah, masak makan, basuh baju....aku hat berjiwa wanita nie (eh, memang la berjiwa wanita sebab aku kan pompuan)...cepat je terasa dengan situasi nie....serabot okeh....tersangat....
hopefully, Dia lancarkan perjalanan hidup kami....


Aminnnn...


dan bagi mereka kat luaq sana, ikutlah cara di bawah...jangan ikut adab melayan + memekiaq hal tetamu macam aku pikiaq kat atas....huhuhuhu :-



Sebagai tuan rumah, menerima dan memuliakan tetamu bukan sekadar sesuatu yang dianjurkan oleh Islam tetapi menjadi petunjuk akan kebenaran dan kekuatan iman dirinya. Rasulullah s.a.w. menerangkan:“Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka muliakanlah tetamunya” [Shahih al-Bukhari, no: 6018]
Memuliakan tamu dimulai dengan ucapan “Selamat Datang” kepada mereka, setelah berbalas ucapan salam [Shahih al-Bukhari, no: 6176] Jika di kalangan tetamu ada yang datang tanpa diundang, tuan rumah memiliki hak untuk menerima atau menolaknya [Shahih al-Bukhari, no: 5434]. Namun menerimanya adalah lebih baik mengingatkan kisah Nabi Ibrahim yang menerima tetamu yang tidak diundangnya:
“Sudahkah sampai kepadamu perihal tetamu Nabi Ibrahim yang dimuliakan? Ketika mereka masuk mendapatkannya lalu memberi salam dengan berkata: “Salam sejahtera kepadamu!” Dia menjawab: “Salam sejahtera kepada kamu!” (sambil berkata dalam hati): “Mereka ini orang-orang yang tidak dikenal.”
Kemudian dia masuk mendapatkan ahli keluarganya serta dibawanya keluar seekor anak lembu gemuk (yang dipanggang). Lalu dihidangkannya kepada mereka sambil berkata: “Silalah makan.” [Surah al-Dzariyat, ayat 24-27


p/s : bagi Ela yang bakal duduk dengan I, u jangan terasa ati pulak ye...U x duduk lagi...nanti U duduk, U paham ler situasi nie macam mana....hohohohoho  

Tiada ulasan :