04 Oktober 2010

AYAM MASAK VERSION AKU&KAMOO

Arggghhhh....siyes gelisss + gedikkksss je aku ngan tajuk entry nie...hak3....konon terer....


Aku tepaksa disebabkan oleh dia....dia yang kempunan ngan janji-janji masam masam manis aku sebelom ini...hohohohoho


Disebabkan dia yang telah menunjukkan reaction yang sangat positif pada minggu ini, haruslah aku merewardkan dia dengan makanan yang direquest....minggu lepas, dia kena denda disebabkan TETTTT!!!!...seminggu haku x ion baju...hamik kau, nak sangat kan....dah aku cakap jangan jolok sarang tikus tebuan, ko nak wat jugak...hamik, kan dah bersinga bini ekau nie....hahahahaha...konpom nyesal!!!! dan akulah bini yang sangat kejam...keh3


Then, aku merewardkan laki aku dengan :-

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


ayam masak ape ntah...koi 12 tengah malam aku dok ketung ketang kepek kepok kat dapoq sengsorang...at last, koi 2.00am baru leh makan.....lama siot, 1st time buat la katakan...hihihihi

Sebenaqnya, aku ni xdak la teringin sangat nak buat.....tapi bila dah selalu sangat nyebut nk wat ayam panggang...eh, bakar...eh, x jugak...ntah, ayam apa ntah nie (aku jumpa resepi dlm blog kakak opis aku - http://kasihaleeya.blogspot.com - kredit to kak dilla...curik idea...)....tu yang kena buat jugak tu....
masa aku tengah dok mencari resepi-resepi lain kat tenet, laki aku ni pulak telah menunjukkan lagi 1 tindakan positif dengan melipat suma kain baju yang aku longgok depan tv....ohhh, terharunya....sebab tu aku kena masak jugak utk my esben yang tersayang....cewah  :)
Dah tu pulak, aku nk rasmi oven yang budak opis = staff 3P yang bagi kat aku time aku kawen ari tu...


Tq ye kengkawan + bos2...i lap u oll lah...mmmmuah muah muah....dah bagi adiah, tau nk muah muah muah...i lap u...cuba dikutuk, diumpat....


Resepi yang simple....tapi aku malas nk menaip....nengok gambar aje dah la ye....korang pepaham ler seniri benda ape yang nk kena boh....kejam dak??? hahahahahaha



harusla ada ayam...kalau ada udang ker, daging ker, ko x yah la buat masakan nie, okeh..ayam dipotong ikut suka ati, nak kecik ker, besaq ker, terpulang....


aku yang maha kedekut...ciput je aku letak black pepper....tumbuh okeh, x yah lumat sangat...sedang2 je


ha, pastu ayam yang dah dipotong korang masukkan dalam bekas....then aku letak sikit serbuk black pepper, kasi berasap telinga sikit


dah nengok ayam itam macam ni, wajibla ada kicap....korang letak kicap manis + kicap pekat + secubit garam + serbuk lada itam + serbuk lada putih + black pepper yang dah ditumbuk tadik...gaulkan rata...then marite....nk sodap, marinate la sampai 3-4 jam...aku ni kan tesangat ler pemalas, 45 minutes je dah cukop....hahaha


 hat ni pulak utk decoration....ada kentang, carrot, brocoli, cili benggala = ape ntah omputeh panggil, ngan button mushrom....sume ni, korang rebus sehingga empuk dan menjadi seperti ini :
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


 yang dah empuk, toskan



ayam yang diperap tadik, korang bakar la dalam oven...suhu ikot korang punya oven la mcm mana....kat oven ni, letak 230 selama 30 minutes...


dan akhirnya, masak sehingga masak...eh betoi ka ayat aku ni??? xpa, janji sodap....


nah amik skit....aku ni xdek kejam sangat kan....sile la menjamu mate....







~SELAMAT MENCOBA~

Tiada ulasan :