05 Jun 2014

Haiqal kena chicken pox

Malam Khamis minggu lepas, aku perasan ada naik biji-biji dekat badan Haiqal.....pastu bila cek 1 badan, nampak la 2-3 bijik yang memang berair.....jadi macam ada air bisa tu....dalam hati memang dok kata dah, mesti kena chicken pox  la nie.....keesokan harinya, aku tetap hantar Haiqal pie school macam biasa....cumanya dah pesan dekat teacher, kalau nampak makin banyak bijik, call bagitau....seperti yang dah dijangka, petang Jumaat tu teacher call suruh ambik....call mak aku dulu, tanya petua....macam besa la mak aku, mesti suruh cari daun mambu punya....tapi mak aku suruh pie klinik dulu, jangan sampi bernanah teruk baru nak bawak, nanti doktor marah....so aku cepat-cepat pie ambik Haiqal, bawak pie klinik ambik ubat....


Walaupun anak demam campak, still sempat balik kampung....hehehehe...dah memang plan nak balik kampung pun sebenarnya...so, balik je lah....lagipun kat kampung ada pokok mambu tu, boleh ambik sekali.....petua orang tua-tua, kalau demam campak atau chicken pox nie, ELAKKAN dari kena hujan....itu WAJIB okeh......pastu JANGAN bagi makan kicap, takut parut-parut bekas jadi kaler hitam.....bila mandi, mandikan dengan air daun mambu....ramas sikit daun-daun dia, jirus anak mandi....bila nak tidoq, ambik la beberapa tangkai daum mambu, letak bawah pelapik tilam ka, bawah tempat anak tidoq....bila campak dah keluar, bagi anak minum ayaq nyioq....nak bagi keluar cepat, cepat ler baik.....Haiqal kalau hari nie dah cukup 8 hari....lama jugak tu....terpaksa la aku bergilir dengan Papa menjaga buah hati pengarang jantung sorang nie.....pagi papa, petang aku.....aku besa la, bawak pie opis....best jugak kan jadi PA nie sebenarnya....ada bilik sendiri...apa-apa emergency macam nie, senang ja nak bawak anak...siap ada port nak baring-baring lagi....hikhikhik





Ouh ya....aku pie Klinik Lita Alis, Presint 9....kat situ, untuk chicken pox nie, doktor akan check dulu paru-paru anak....takut ada infection....Alhamdulillah, Haiqal ok.....then doktor akan bagi 2 ubat makan.....1 ubat gatal, 1 lagi antibiotik.....lagi 2 ubat sapu....1 losyen calamine....1 lagi ubat cream untuk sapu dekat bijik-bijik chicken pox tu.....so far ok je la aku tengok....masa dok sapu losyen tu, Haiqal bukan nak pun....asyik nak lari ja...pastu merengek....aku cakap la 'abang kan Olaf'.....kartun Frozen...mai time dia ok, muka hepi ja la panggil Olaf....mai time mood tak ok, 'tak nak Olaf....amau Olaf'....muahahahaha....tapi la ni dah nak kering, tapi makin gatal la aku rasa...tengok Haiqal asyik menggaru merata ja....haaaaaaaa lagi 1, mak aku cakap jangan potong kuku time campak....takut bentan eh....budak pun tak digalakkan garu tempat chicken pox tu, sebab kuku bisa.....tadi ada pegawai opis bagitau....masa anak dia kena dulu, dia boh stokin kat tangan anak dia....at least kalau garu, tak la direct dengan kuku.....ye tak ye jugak kan...malam nie kena buat....tu pun kalau Olaf nak la....T_____T

Hari nie Haiqal ikut lagi mai opis....at last tertidoq jugak anak bujang mama nie






Tiada ulasan :