25 Mac 2014

Adab

Ini kisah kemarin, aku nak ke Tabung Haji....sebelum tu, aku singgah ATM dekat Auditorium depan ni untuk ambil duit....waktu aku keluar tu memang waktu lunch....drive pelan-pelan, then aku parking....aku nampak la 'abang-abang' RELA dok duduk kat meja tepi auditorium...aku turun, aku senyum....aku perasan ada sorang 'abang' RELA ni tanya aku something...tapi aku tak dengaq....aku senyum ja sambil jalan masuk...pastu tiba-tiba ada lagi sorang 'abang' RELA ni dengan muka tak manis langsung muncul dekat pintu auditorium terus tanya kuat-kuat 'cik nak pegi mana???'....aku teragak-agak nak balas....aku cakap 'nak pegi ATM'....pastu dengan muka tak manis, terus blah.....eh, salah aku ka parking depan tu??? kalau tak boleh parking, tulis je no parking....tak pun ko pacak la kon sepanjang jalan tu supaya orang lain tau yang kat situ tak boleh parking....hello...aku pun paham kalau laluan tu tak boleh parking....ni tidak...aku kalau hensem, tak dak adab maybe aku boleh positifkan minda aku lagi la *mamat ni kompom takut aku tertarik dengan kehenseman dia*....tapi ni.....bukan aku nak kata, muka dah la tak hensem....adab pulak tak dak....ingat aku heran??? haishhhh...tak boleh blah la aku orang macam ni....cuba la jalankan tanggungjawab yang nak diamanahkan tu mesra sikit.....aku bukan nak perlekehkan pekerjaan seseorang, tapi tu la.....ni yang orang kata 'kerana nila setitik rosak susu sebelanga'...mula aku nak judge semua RELA macam tu....

Pie Tabung Haji....orang tak ramai....aku pulak dah siap-siap isi borang kat ofis sebelum tu....terus ambik no giliran ja.....tak sampai 5 minit, no dah kena panggil....pegawai kaunter pulak senyum ja dari awal sampai kesudah...siap bagi salam....dah la orang utara, lagi rancak la aku menyembang...sempat lagi dia bagi nasihat bila tengok ada duit yang aku nak masukkan tu atas nama mak aku, tapi tak dak buku....dia advise la kot-kot aku nak kemaskini buku mak aku blablabla.... ..sejuk sikit hati bila dilayan sebaik mungkin dengan pegawai Tabung Haji nie...setel kat Tabung Haji, nak bayar parking....tup-tup lupa lagi satu benda.....aku nak register haji untuk aku dan anak-anak....patah balik....nasib baik kaunter yang aku pie tu still tak dak customer...aku terus pie jumpa pegawai TH tu.....again....tetap dilayan sama macam tadi....  ;)



Tahun peruntukan Haji : 2070...homaiii....lambat lagi...entah hidup ka mati dah aku time ni....tapi ni dalam sistem sahaja.....bak kata pegawai tu, insyaAllah dalam 10 ke 15 tahun menunggu boleh dapat panggilan dah la....InsyaAllah....ouh ya....untuk pengetahuan, kalau nak update buku TH, kita tak boleh wakilkan kepada orang lain....contohnya aku nak pie TH, pastu ada member ofis nak kirim, nak update buku ja....Tak boleh....even aku nak update buku laki aku sendiri pun tak boleh melainkan ada surat yang ditandatangani oleh laki aku, bagi keizinan untuk aku tolong update buku baru boleh...kalau dak, laki aku kena pie sendiri....sama jugak dengan kes nak register haji nie....aku hanya boleh buat untuk aku dan anak-anak....anak tu pun sebab buku depa atas IC aku....tapi bagi yang dah register account TH dekat maybank2u, boleh je register haji secara online....Alhamdulillah, selesai urusan kat TH...terus balik ofis.....nak masuk gate kat depan tu nampak lagi 'abang-abang' RELA....tapi hati tak sesakit awal tu, dah sejuk disebabkan pegawai TH.....see, beza kan orang beradab dengan kurang beradab....kalau beradab tu, sentiasa orang ingat....kalau tak beradab atau lembut sikit kurang beradab, ingat jugak....ingat tapi kena maki la.....muahahahaha

Tak rugi pun beradab sesama kita....dan tak huntong pon kalau ko tak dak adab....yang penting, aku dah setel register haji....eh???


Tiada ulasan :