04 April 2013

dah pandai nak beramah tamah


Haiqal is 1 year and 9 months......perkembangan terbaru, dah mula nak bercakap-cakap sekarang nie....dulu cakap bahasa dia ja yang paham.....lani dah mula nak ikut orang cakap.....kalau adik aku panggil Zara, dia pon kalut panggil jugak.....bila orang buat 'huarggggghhhh'....dia pun buat jugak.....dah mula ikut apa iklan kat tv buat....dulu ikut jugak, tapi lani lebih drastik lagi...hahahaha

apa yang aku nak kongsikan kat sini, Haiqal dah tak malu dah ngan teacher dekat school...yeay!!!! aritu aku ada bagitau yang teacher cakap anak aku ni pemalu.....sampai aku susah ati pikiaq pasaipa....pastu ada sehari tu, aku pie hantaq Haiqal pie school.....selalu ada ja teacher yang tunggu kat depan pintu ambik budak-budak....tapi hari tu tak dak la pulak....so aku terus masuk hantaq Haiqal kat dalam.....macam biasa, teacher cakap anak aku pemalu....again and again.....pastu aku cakap kat Haiqal, 'apa la Haiqal ni, tak yah la malu sangat sambil tepuk punggung dia'....pastu teacher dia terus cakap, 'ooo, kat rumah panggil Haiqal eh'.....aku pun cakap la ya.....pastu teacher cakap lagi, ' macam tu lepas ni kami panggil Haiqal jugak la'......rupa-rupanya, selama ni depa panggil Haiqal is 'Zulfa'.....aku perasan, asal sampai school ja teacher panggil 'Zulfa'....tapi bagi aku it is ok....dah memang tu anak aku.....then bila teacher cakap nak panggil Haiqal sebagai Haiqal, aku lagi ok sebab nak tengok ada perubahan dak.....mana nak tau kan.....padahal Zulfa tu makna dia 'Yang dekat'.....bukan pemalu....tak paham aku

Minggu lepas, masa ambik Haiqal.....aku tanya teacher, 'Haiqal malu lagi tak sekarang?'.....teacher cakap tak.....bila panggil Haiqal terus je angkat kepala.....Alhamdulillah....perkembangan yang positif.....minggu lepas balik kampung, ada urusan sikit....singgah kat rumah kak ipaq aku.....dulu, asal singgah ja Haiqal nangis tak mau mau....lani dah cool, dah boleh ajak main bola....dah boleh nak nyanyi, gelak-gelak....mungkin Haiqal dah makin besar kan, dia pun dah paham apa erti berkawan....Zara pulak dah yang jadik perangai Haiqal.....dah kenal orang budak tu...kadang kat apak dia pun dia tak mau....kalau aku lalu depan dia, pastu tak ambik, tengok la dia punya meraung macam sakit-sakit...tu la Zara Hadeera

Semalam aku ajar Zara abc.....saja la, tengok anak dara tu kemain hebat duduk melutut tepi dinding yang aku tampal abc + fruits poster, satu tangan ja kat dinding, satu lagi dok terawang-awang.....aku pie la ambik dia, ajar abc....pastu ajar sebut buah...even dia asyik sengih tak reti nak sebut, biarlah....bukan masa dia lagi nak sebut benda keluaq seketoi-seketoi dari mulut kan......pastu Haiqal yang tengah menyusu tu pun kalut.....aku apa lagi, ajar la abc.....aku kalau ajar, aku lagi suka menyanyi....lagi cepat budak-budak nak tangkap.....yang lawaknya, bila aku sebut 'banana'.....Haiqal boleh ambik 'nanana' ja.....bila aku tunjuk 'papaya'.....Haiqal akan sebut 'papapapapa'...hahahahaha....nasib la papa.....dari papaya jadik papa.....pastu bila aku panggil laki aku 'abannnnngggg'.....Haiqal pun ikut panggil abang.....pastu tunjuk gambaq apak dia dalam frame tu, abang katanya.....apa-apa je la Haiqal....

Tiada ulasan :