16 April 2013

7 tahun...Al-Fatihah untuk ayah ;(

Hari nie, genap 7 tahun arwah ayah pergi meninggalkan kami sekeluarga. Patutlah pagi tadi aku nak cari baju, asyik nak cari baju yang cantik sikit dari baju-baju lain.....bila dah sampai opis, baru teringat....dah 7 tahun rupanya...sat sangat masa berlalu....pukul 8.45 pagi, aku masih terbayang-bayang situasi yang jadi kat rumah aku 7 tahun lepas....bila tengok jam pukul 9.30 pagi, time ni la ayah menghembuskan nafas yang terakhir....ayah terkulai atas kusyen dalam bilik.   Kami adik-beradik angkat ayah pelan-pelan letak atas katil.   Serius, aku masih terbayang lagi keadaan tu.  Dengan kelam-kabutnya, dengan mak aku terus terjelepuk, lembik.   tapi aku bersyukur, ayah pergi tanpa menyusahkan sapa-sapa.   tanpa menderita sakit, hanya seminggu ayah mengadu sakit di bahagian pinggang.  Itulah, mati itu pasti.   Tidak sesaat pun Dia akan melengahkan ataupun mempercepatkannya.  

Apa pun, aku sentiasa ingat ayah walaupun sampai bila-bila.   tak kira masa, tak kira tempat, terutama di dalam doa.  Semoga ayah bahagia di sana....Semoga ayah gembira melihat anak-anaknya....Semoga ayah ditempatkan dikalangan orang yang beriman....mungkin ada anak-anak ayah yang sedikit sebanyak menambahkan 'tanggungan' ayah kat sana,tapi biarlah 'tanggungan' tersebut adalah tanggungan yang menyenangkan ayah.  

Ayah, un rindu ayah....sangat  ;( 

Tiada ulasan :