12 April 2013

Luangkan masa untuk mereka

Alhamdulillah, sejak dua menjak nie, ada ja majlis ilmu yang Kementerian buat panggil penceramah yang best-best...hari ni turn Dr Harlina Halizah Siraj.....kenal??? aku tau nama dia....seorang aktivis bebas tapi aku tak berapa tau sangat background dia.....kemarin pun masa aku turun dengar ceramah, aku dah ketinggalan setengah jam sebab pagi kemarin aku ada meeting bahagian....aku kan PA, tak kan aku nak tinggalkan meeting cam tu je kan...tajuk ceramah hari nie, 'Ibu Bapa Berkerjaya, Anak Berjaya'.....dengar tajuk pun dah tau best.....tapi bagi orang bujang, ada yang tak mau pie sebab tajuk tu macam khusus untuk orang yang dah kawin + dah ada anak macam aku ni ha.....first impression aku untuk penceramah hari nie ialah, SEMPOI......kalau dia geram, dia cakap dia geram....kalau dia sakit hati, direct je cakap dia sakit hati...kalau point mana-mana yang dia nak kita highlightkan tu, dia ulang 2-3 kali, kadang paksa kita tulis dalam buku.....muahahaha...sempoi kan....


Prof Madya Dr Harlina Halizah Hj Siraj atau lebih mesra sebagai Dr Har dilahirkan di Sungai Besar, Selangor. Beliau bertugas sebagai pakar perunding Obstetriks & Ginekologi di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM). Beliau juga menjawat jawatan Ketua Wanita Jamaah Islah Malaysia (JIM).

Okei....kat atas ni aku kopipes dari blog Dr Harlina.....bagi sapa-sapa yang nak tau lebih lanjut, boleh jenguk kat blog nie credit to : Blog Dr Harlina Siraj....banyak yang dia kongsikan kat blog dia tu....aku pun tak sempat nak kodek lagi.....nak update blog aku dulu...hehehehe

Dalam ceramah tu, ada beberapa point yang memang terkesan kat hati aku......antara yang aku perasan, apa yang aku rasa kena kat batang hidung aku adalah 'luangkan masa untuk toddler terutama yang berumur 7 tahun ke bawah'.....yes, I am....aku kan ibu muda kepada dua cahaya mata  T___T ....bila difikirkan balik, rutin harian aku sama dengan ibu-ibu berkerjaya yang lain....pagi-pagi dah kalut siap anak-anak hantar pegi rumah pengasuh, nursery, sekolah....pastu pie qeja....balik pulak hangkut dulu anak-anak kat rumah pengasuh bagai...balik rumah, masak...tapi aku tak la, kan aku memang tak masak sejak dua menjak nie...basuh baju...iron baju...lipat kain...nak mop lantai, sapu rumah....bila dah malam, anak-anak tidoq....paling busuk pun mesti pukul 11 malam dah paksa budak-budak tu tidoq.....so, bila waktu anda bersama dengan anak-anak???

macam aku pulak, lain....aku tak kan dapat sapu sampah selagai anak-anak aku tak tidoq.....semalam, lepas Maghrib Zara dengan Haiqal dah terbongkang....aku tau, tengah malam kompom depa bangun punya....so masa yang ada tu aku gunakan sebaik mungkin untuk kemas rumah....aku sapu sampah, mop lantai bagai....budak-budak tu pulak sebelum tidoq aku tak bagi makan lagi...makan pun yang merapu-rapu ja...aku tak masak, tunggu laki aku balik beli lauk...so aku dah pasang niat, aku akan gerak budak-budak tu untuk makan....untuk pengetahuan semua, seminggu dua nie, aku memang menghadapi masalah untuk tidoq....bukan masalah apa, budak dua orang nie, berjaga dari pukul 4 pagi sampai la aku hantaq pie rumah babysitter + school.....gila kewlll kan....aku ni bergilir jaga ngan laki aku....kadang aku tidoq, dia tengok anak-anak...kadang dia nak tidoq, aku la pulak ambik turn tengok budak-budak tu....kadang 2-2 mengantuk, mula la anak-anak kena tempik....kesian anak aku.....aku pun mai time geram Zara dok menjerit sakit-sakit bila boh buai, tangan aku laju ja hinggap kat punggung si kecik tu....pastu lagi kuat la dia menjerit....hoishhh, tensi aku tau....pastu hantar pie school, teacher cakap, 'akak, anak akak hari nie tido je....bagi makan...tido...lepas mandi, tido'.....apa perasaan korang kalau duduk kat situasi aku??? segan??? yes, ada jugak....anak orang lain hepi ja main ngan kawan-kawan, anak aku??? lena??? pergh.....aku bayaq mahal-mahal tapi dia pie school lena....bek dok rumah, lena ngan bapak dia....Zara pulak lain....lagi dasyat dia nie....dulu Haiqal time kecik-kecik, macam ni jugak la...tapi letak depan tv, dia khatam la kartun apa yang aku bukak....budak kecik ni, takkkkkkk.....aku lena??? dia bangun merayap....pie bilik yang ada mainan....main....pastu pie depan tv, nak panjat ambik barang kat rak tv....tetiba aku dengaq dia qeyau, tu terjatuh la tue....kang kepala terhantuk kat lantai...satgi kepala terhantuk rak tv....kalau nampak kertas, tisu...laju ja masuk mulut....huwaaaaaaaaaaa, letih....tu kalau Zara jaga sorang-sorang...dah la depa ni macam ada letrik...Zara bangun, duduk sat satgi kompom nampak Haiqal dah terpacak atas katil....bagi tab, berebut....si abang nak tengok twinkle twinkle little star....yang si adik pulak kalut nak tekan tukaq yang lain....abang kan anjer terlebih, mula la nak merengek....si adik nie, ada dia kesah??? lagi dia cabut puting abang dia masuk mulut ada la.....tiap-tiap hari....kadang aku tak bagi tidoq pon lepas Maghrib...aku bagi depa main, ralik-ralik sikit...pukul 12 baru tidoq....tu pon jaga jugak pukul 3 pagi...apa kes???

tapi tu la....bila Dr Harlina cakap 'luangkan masa untuk mereka'...aku flashback balik....tak cukup kasih sayang ka anak-anak aku nie??? siang depa tidoq.....malam depa berjaga....depa nak main...depa ni saja bangun nak main ka, nak aku ngan laki aku nie bagikan sikit masa tidoq kami untuk bermain sama-sama dengan depa, ha??? nak kata kurang kasih sayang, dak jugak....aku ni boleh kata tiap-tiap hari keluaq makan kat luaq...semalam ja dak sebab laki aku ada qeja....bila dah makan kat luaq, kompom aku spend masa untuk depa ja...nak makan kena bersuap...kadang sampai sejam baru aku boleh makan...dok layan anak-anak makan dulu...bapaknya??? jangan harap la...time makan dah tak ingat anak bini, ingat perot dia ja....hangin aku...dah habis makan, kami singgah Dataran Putrajaya...laki aku lak layan Haiqal men bola....sampai dah pancit, baru balik...tapi tu la...boleh pulak dia jaga lagi pukul 5 pagi...aku nie qeja sekolah pun tak tersentuh...dah tak reti nak manage time dah...anak-anak pulak yang control timing aku ngan laki aku....huhuhu...
adakah ujian nie Allah turunkan kat aku supaya aku lebihkan masa untuk anak-anak??? aku pun pening....tera anak nak besaq bak kata mak aku....so pasni, nak beranak tu pikiaq banyak kali dulu....rapat-rapat sangat, ini la jadiknya....

Tiada ulasan :