05 Mac 2013

Ragam si anak dara

Tajuk mak hari nie, tak kalah you....al-maklumlah, kang nak lari pie kursus kat bangunan sebelah...ni pun untung la jari terajin nak update....kalau dak, aku tengok je ha blog ni......scroll sana scroll sini, dah tak dak idea...kadang idea mencurah, tapi internet pulak lembbbbbsss tahap baban....lagi la aku tak layan....kadang sampai bawak tab mai opis, nak update blog la konon-kononnya....tak jugak update....tak reti la aku guna tab tu....nak boh gambaq tu boleh la, nak tukaq font tak reti ctrl+A....abehnya, guna jelah font apa yang ada tu....

ini kisah si Zara Hadeera....anak dara ai tu lah.....dah cukup 6 bulan 24.2 lepas.....aku ni dah ketaq-ketaq pala nak bagi dia makan.....siap buat puri buah bagai....jenuh memikir menu apa nak bagi....padahal ni anak no 2 kot, masa Haiqal dulu tak dek nya puri bagai....hari-hari bubur nasik + carrot + ubi kentang tu jelah menu dia....pastu blend sampai halus....tu je menu Haiqal....kat Zara ni jadi lain macam pulak concernnya...siap beli yang baby's cube nak simpan puri tu....alih-alih tak guna pon...hover je lebih

Bila pie ambik Zara kat rumah babysitter, aku mesti tanya 'dia makan tak tadi?'.....pastu pengasuh kompom cakap, sikit je makan....yang puri buah tu lagi la, pengasuh cakap dia buat macam geli-geli nak makan.....eh eh eh budak kecik ni....mama ni bangun kemain awal la sejak dia boleh makan nak masak itu ini, boleh pulak buat geli-geli.....dah la kat rumah bagi nestum pon jenuh nak perabeh.....semalam try bagi biskut Milna.....tengok gaya macam dia suka sebab kalau bagi lambat menjerit-jerit....so aku dah ada idea la selain bubur nasik + carrot + ubi kentang tu...huhuhu

Zara sekarang ni dah makin lasak.....lasak kemain.....pagi tadi dia jaga dalam pukul 3, dia  berry....aku ni malas gila nak bangun, aku suruh la laki aku yang mithali tu pie ambik pampes + wet tissue...laki aku tak mau....aku ni dah memang mengantok, mula la nak mengamok....yang si kecik tu pon mengamok jugak...alih-alih aku bantai lena balik....hahahaha....sedaq-sedaq dah pukul 3.40 pagi kot....aku bangun la usung si kecik tu, salin pampes....tengah salin pampes dia kalut nak meniarap....sekali dua tak pa lagi...ni asal letak bagi baring,cepat-cepat dia meniarap....punggung dah la bertaik....geram aku....






mana ja cerok dia masuk....lani dah laju menyuloq, bawah meja, depan toilet, semua dia terjah......semalam masa pie checkup untuk 6 bulan....berat tak naik.....OMG.....aku dah susah ati......yes, babysitter selalu cakap yang Zara makan sikit je......tapi nurse suh bagi jugak, kalau dia makan sikit, kena bagi kerap......makna kata selang setengah jam ka, ko sumbat la lagi...jangan paksa kalau dia tak mau.....dah jadi macam ni, kena observe berat pulak la......kalau ikutkan, tunggu setaon baru pie checkup....ni nurse suruh mai lagi 3 bulan.....Zara Zara.....aku apa lagi, balik tu terus pie pasar.....nak mempelbagaikan makan untuk Zara.....dah beli bayam, ikan merah....tapi tak jalan jugak  ;(....then bagi pisang, tergedik-gedik kaki kalau suap lambat  T_____T

apa yang aku perasan, perkembangan Zara dari segi meniarap, menyuloq, merangkak......sangat cepat berbanding Haiqal dulu.....Haiqal umoq 5 bulan baru nak meniarap.....menyuloq mau masuk 8 bulan kot......sampai aku ternanti-nanti, bila la Haiqal nak boleh itu ini....yang ni takkkkkkkkkk.....cepattttttttttt je semua.....dah la sampai ke sudah botol susu tak mau....minum la susu pakai picagari tu.....Alhamdulillah la susu badan masih ada...kalau dak, jenuh....







tengok perangai dia......sumbat benda dalam mulut, tapi nak sumbat semua....bila tak masuk, menjerit....nangis macam sakit-sakit......tu tak tengok lagi dia berebut puting dengan Haiqal.....bukan dia reti hisap pon.....dia cabut puting dari mulut abang dia, pastu dia gonyoh gusi....bila puting terpelanting, melalak ntah hapa-hapa.....hoishhhh, sakit jiwa den......






belajar merangkak.....tapi gaya je lah lebihnya....pastu nak bergerak ke depan, dum jatuh balik....pastu golek-golek....ko tengok kaki si kecik tu....stokin dah hilang sebelah....mata eksyen tengok kartun....kaki dia pelan-pelan dok tendang CD pie belakang......ni baru 6 bulan dah pandai mengemas rumah....clap clap clap....new skill...




senyum....susah nau nak tengok budak ni senyum.....adakah salah ibu yang mengandung????


muka budak notty....ni pukul 4 pagi.....baru pas berak...tak mau lena.....mak kau jugak yang pening nak...tengok badan gedebab, tapi berat tak naik.....pening-pening

1 ulasan :

Zarina berkata...

Un, try la breastfeeding set shaklee punya..blh bykkan susu badan..kak aku pun amik 2..