14 Mac 2013

Kursus Marathon

Wah-wah....lama sungguh aku tak update....kalau update pon sikit-sikit je kan.....ni disebabkan aku bizi.....bizi disebabkan kursus yang berderet-deret...dari 1-3 Mac aku ada Kursus Khidmat Pelanggan kat Pangkor....habis kursus tu aku sambung pulak lagi dengan Kursus Microsoft Office lagi 2 hari kat Kementerian...kursus ni khas untuk PA-PA je, sebab PA ada exam Kemahiran Lanjutan....pastu PA senior mohon Kementerian buat kursus sebelum pie exam nie.....pastu hari Isnin baru nie opis aku ada buat  kursus 1 hari, bukan kursus la....ceramah actually....Y.Bhg. Prof Datuk Dr Fadzilah Kamsah yang mai.....gila best....serius....ingat senang ka nak panggil DMFK ni???
bila dah ada peluang macam ni, baik aku pie....free pulak tu



see....best....banyak pengajaran yang boleh diambil...bak kata DMFK, 'ilmu yang kita belajar, kalau tak dipraktikkan dalam tempoh 48 jam, ilmu tu akan hilang'.....aku dah terpikir-pikir, aku ni buat ke dak ntah apa yang aku dah niat nak buat lepas habis ceramah tu....dan-dan nak muhasabah diri...muahahahaha...cuma rasa terkilan sikit sebab aku ada satu soalan yang aku rasa aku perlu nak tau jawapan dia....tapi aku malu nak tanya, malu nak angkat tangan...ni dah nyesal...apa pon tak boleh...moral, pasni kalau ada lagi kursus macam ni, tak yah segan-segan nak tanya...bukan kena bayaq pon....ni dah rugikan diri sendirik!!!

lepas habis kursus nie, aku dapat offer Kursus Pengurusan Jenazah pulak dekat Masjid Putra.....kalau ikutkan nama aku bulan 9 nanti, tapi ada pegawai dari Jabatan lain yang tolak, so ustazah tu offerkan dekat aku.....gila la kalau tak terima....aku memang naaaaaaakkkkkk sangat kursus macam nie....masa zaman politeknik dulu, pernah belajar....tapi besa la....zaman tu, bukan nak tengok betul-betul pon....ni bila dah meningkat usia, aku jadi terpanggil nak cari kursus-kursus macam ni....nak kata aku baik sangat tu pun tak jugak....tapi entah....fardu kifayah...sorang buat, lain tak payah....pie tak rugi...sebab MATI ITU PASTI....kita tak tau bila ajal kita....mungkin aku pie dulu....mungkin orang lain pie dulu....jadi, aku rasa tak salah kalau aku mempersiapkan diri aku dengan ilmu nie....mana tau, ilmu ni dapat dimanfaatkan kepada ahli keluarga sendiri...insyaAllah


Ustazah Adilah sedang memberikan taklimat mengenai peralatan yang perlu ada semasa hendak memandikan jenazah
















Dari a-z Ustazah ajar macam mana nak mengkafankan jenazah......dari ukur kain kafan, cara nak potong, nak buat tudung, baju, kain.....ikatan macam mana, nak mula balut jenazah tu dari kiri ke kanan.....apa yang nak kena baca *aku dah lupa*....ustazah jugak ada ingatkan, kita disuruh membacakan Yassin ketika menziarah orang sakit.....TAPI masa tengah nazak, tak payah dah baca Yassin....ajar orang yang tengah nazak tu sebut 'Lailahaillallah'......ulang banyak kali....ajar ajar dan ajar....kalau dia tak dapat ikut, ajarkan sebut Allah pun dah memadai....jangan ditinggalkan orang yang sakit/nazak sorang-sorang sebab masa ni lah orang yang sakit tu bergelut dengan syaitan yang direjam....nauzubillah.....

nasib baik ada 'budak' yang volunteer nak jadik model....aku memang awal-awal la tolak....tak berani ada, takut ada....lagipun aku nak tengok cara nak kafankan tu....kalau aku jadi model, terbaring je la jawabnya.....*halasan*...aku ingat lagi, sebelum kelas ni, ada sorang ustaz tu cakap, pengakhiran yang baik bagi seorang umat Islam tu bila dia meninggal kita nampak salah satu tanda ni :- dahi berpeluh, air mata meleleh, hidung berhingus.....tu antara tanda orang yang pergi dengan keadaan yang mulia....Allahuakbar....kita??? wallahualam....semoga kita juga diberikan peluang menjadi seperti itu...



yang ni group lagi satu....kami dibahagikan kepada 2 kumpulan....senang nak ajar katanya....kang ramai-ramai, ada jugak yang dok menyembang kan....ni semua dapat rasa sorang sikit.....aku tukang tangkap gambaq....ngehngehngeh


selesai bab kafan, baru belajar cara nak mandikan jenazah.   Sebelum tu group lelaki yang guna bilik mandi jenazah nie, sebab tu peserta perempuan belajar cara kafan dulu.


antara alat-alat yang perlu ada dan dibawa ketika memandikan jenazah



sempat lagi aku snap yang ni....tapi aku rasa kagum la dengan pentadbiran Masjid Putra, Putrajaya.   Serba lengkap.  Masjid nie bukan semata-mata masjid.....kat bawah tu siap ada kuarters Imam lagi....ada pejabat, ada perpustakaan, ada bilik belajar.....terkagum sebentar dengan pembangunan kat Putrajaya nie...tengok, tempat mandi jenazah mudah alih pun ada....kat kampung tak dapat cari benda-benda macam nie



 Ni masa memandikan jenazah.   masa mandi jenazah, haram kalau kita mandikan jenazah tanpa berlapik.   sebab tu semua yang nak bagi mandi tu wajib pakai glove.  dan yang paling ustazah utamakan dalam memandikan jenazah nie, 'biarlah anak-anak sendiri yang memandikan jenazah ibu dan bapa masing-masing supaya segala keburukan dapat ditutup'....lagipun ni kali terakhir untuk kita pegang, untuk kita belai mak bapak kita kan....begitu jugak untuk suami isteri....sangat digalakkan suami memandikan jenazah isteri, begitu jugak dengan isteri...aku masa ni jadi sebak semacam....teringat arwah ayah dulu....memang aku tak mandikan la....tapi Alhamdulillah, semua abang-abang aku turut serta masa mandikan arwah ayah....pastu aku tanya ustazah, 'kalau suami mandikan isteri pun kena berlapik jugak ka?' yela, kan suami isteri kan mahram yang sah....pastu ustazah tanya aku 'dah berjanji ke dengan suami nak jumpe kat pintu mane?'....aku terdiam....geleng kepala takut-takut....ustazah cakap lagi, janji la dari sekarang....nanti kat syurga ada banyak pintu...kang sorang tunggu dekat pintu lain, sorang lagi pegi pintu lain....ooooo, baru aku paham maksud ustazah....pastu kan, balik malam tu aku tanya la laki aku....

aku : abang, kalau ayang meninggal nanti, abang nak bagi mandi ayang dak?
suami : bagila 'sambil buat muka serius'
aku : nanti kalau abang......*terus terhenti....aku tak sanggup nak cakap yang aku jugak akan buat perkara yang sama kat laki aku..sebab, seboleh-bolehnya biarlah aku yang pergi dulu sebelum dia..aku tak kuat nak hadapi detik kehilangan tu.....aku diam...then ubah topik lain*

keesokan tu pulak ada lawatan ke Tanah Perkuburan Putrajaya....Ustazah dah cakap kena berkumpul pukul 7.45 pagi....paling lambat pukul 8...lebih dari pukul 8, bas nak bertolak dah....aku macam besa la, bangun awal....keluar rumah pon awal sikit la dari selalu.....elok depan JPM ja jalan jammed la pulak dah....siap kena hon lagi sebab potong que...muahahaha....elok ja aku masuk parking, nampak bas berjalan....aku apa lagi, reverse balik, ikut la belakang bas tu sorang-sorang....muahahahaha...
kalau ikutkan signboard dalam Putrajaya ni, dia tulis 'Taman Wawasan'....dia tak tulis pon Tanah Perkuburan....bila dah sampai baru ada tulis tu.....dekat Presint 20....kawasan dia sunyi....bersih....cantik....lawa.....


Surau....ada pegawai dari Perbadanan Putrajaya bagitau, surau ni jarang dimakmurkan....kalau ada pun, masa orang buat kursus....ada kuartes untuk Imam dan staff....banglo lagi....tapi kosong....tak dak orang nak duduk....banglo tu kadang ada orang nak guna untuk buat kursus, pihak Perbadanan bagi la dari tak digunakan terus.....kat sini jugak ada perkuburan Budha, Hindhu, Kristian dan Awam....yang awam tu kalau agama dia tak dapat dikenalpasti la...tempat bakar mayat pon ada....bilik mandi jenazah, tempat untuk kafan pon ada....tapi jarang la digunakan...sebab selalu kalau ada kematian, semua dah diuruskan oleh pihak Surau dan Masjid Putra sendiri  ;)









Encik Khairul Fahizi kot nama dia....orang Perbadanan Putrajaya....dah sinonim menguruskan pengkebumian kat sini....dia tengah bagi taklimat....kat belakang tu nampak dak, ada jenazah yang akan dikebumikan  T____T









tersusun....bersih....kemas....sapa nak join ahli kat sini, silalah jadi warga Putrajaya....orang luar tak dibenarkan sama sekali untuk join tanpa alasan yang kukuh  ;)


bagi sapa-sapa yang tak tau, ni lah kubur Allahyarhamah Tun Hendon, isteri mantan Perdana Menteri kita dulu, Pak Lah.....betul-betul tepi jalan dekat dengan pintu masuk sini.....cantik batu nisan dia.....nak pie snap dekat-dekat tak berani....tapi aku pie jugak untuk sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah.....semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman.....kebetulan, masa pagi kami pie tue, memang ada kes kematian....bayi 6 bulan meninggal...tapi tak sampai lagi la ahli keluarga apa semua.....cuma nampak la ada orang dok korek kubur....kat sini tak pakai orang untuk gali tanah.....semua ada mesin....macam pekho tue.....ala, buldozer ka apa ntah yang orang kampung panggil...aku memang panggil pekho ja.....orang kampung la katakan.....

habis sesi di tanah perkuburan.....sambung balik kelas dekat Masjid Putra....bab Faraid....sangat menarik....dan sangat mengujakan para peserta.....ada ja soalan yang nak ditanya....aku memang diam jelah...yela, nak tanya apa....bukan ada harta pon.....ada pon tanah arwah ayah....tu pon dah tukaq nama mak.....bukan ada harta juta-juta....kita ni dengaq ambik ilmu jelah....yang hat banyak duit tu yang pat lima nam kali angkat tangan dok tanya soalan.....T_____T

Alhamdulillah....selesai kursus Pengurusan Jenazah selama 2 hari....banyak pengetahuan yang aku dapat....banyak ilmu yang membuatkan aku tersedar dari kelalaian selama nie....tak rugi pie.....sangat berbaloi....

yeay, kursus dah cukup 7 hari!!!.....bukan setakat cukup, tapi dah terlebih-lebih untuk tahun nie...  ;).tak payah susah ati lagi la pasni sebab kursus tak cukup.... pasni dok diam-diam kat opis.....rilex je kan, sekali aku pie kursus marathon macam ni, tak sampai sebulan dah complete 7 hari.....syabas mere bete...hahahaha

Assalamualaikum   ;)

Tiada ulasan :