25 Mei 2012

kenapa nak single???

tengok tak Semanis Kurma semalam??? ni la tajuk dia....Kenapa nak single??? aku tengok, ada yang buat aku gelak terkekek-kekek....ada yang buat aku blur.....tetamu undangan semalam Prof Izy + Janda meletop-letop tak lain tak bukan, Rozita Che Wan.....

Isu agak menarik untuk dibincangkan....aku just pendekkan cita sebab aku tadak masa ni...nak hapdate blog tapi terbayang-bayang esaimen....eh, pagi tadi aku ngigau.....siap bercakap lagi....aku sedaq time tu, pastu laki aku gerak...cakap aku ngigau siap cakap pastu gelak, buat dia takot...hahahaha *eh, aku ingat lagi time aku bercakap tu ngan sapa....aku leh cita balik sebab aku ingat...aku cakap ngan Izuar...Ida, abeh la hang..hehehehe*.....jaga-jaga tengok dah koi 6....setan punya qeja la tu...

sambung balik bab kenapa nak single??? korang ada niat cenggitu??? berkahwin adalah sunnah Nabi.....rugi kalau tak kawen....ada yang cakap, tak dak jodoh yang sesuai....belum sampai seru...tak sampai masa....ada jugak yang kata dia dah berkerjaya, dah ada karier, dah ada duit sendiri...hidup sorang pon boleh hidup, tak yah bergantung kat laki or suami or isteri....BETUL....aku tak nafikan semua tu....tapi bagi orang-orang tersebut, depa tak merasa nikmat hidup berpasangan....lain nikmat berkapel dengan nikmat orang kawen.....makan pakai ada orang jaga, duit tak cukup ada orang kaver *tak pun masa bujang cukup, masa kawen asyik kena kaver duit laki, sebab laki asyik tak cukup-cukup...muahahaha*, sakit demam ada orang kat sebelah, time sedih ada orang tolong dengaq, time  suka ada orang yang boleh share kegembiraan, bergado ada orang nak melawan cakap...eh??? tak kira lagi time gossip berteman, time tengok tv berteman, time makan berteman.....huihhhh, nikmat tu.....lagi 1 nikmat yang masih aku tunggu sampai lani, time sembahyang berjemaah.....tak sampai-sampai hajat....Ya Allah Ya Tuhanku, buka kanlah pintu hati suamiku untuk mengimamkan solat kami berdua...aminnnnnnnnn...yang tu pun nikmat jugak, dapat 27 pahala....InsyaAllah

ada sorang caller ni....nama dia Zulkifli kot tak silap, dari KL.....ayat dia lebih kurang macam ni la 'Ustaz/ustazah, kenapa ibu bapa menghalang untuk berkahwin muda?'....'hal ni terjadi kat siapa, Zul ke?...'a'ah'....'boleh kami tahu ibu bapa sebelah mana yang menghalang?....'kedua-dua pihak'......'Zul ni umur berapa?'....'19 tahun'......'pasangan???'......'same,19tahun jugak'...
aku tengok ustaz, ustazah, Prof Izy dah nak tergelak.....ambik hang, umoq 19 tahun dah ketaq pala nak kawen.....dik, kawen memang sunnah Nabi....tapi adik kena paham tanggungjawab sebelum dan selepas kawen.....kenapa kedua-dua parents menghalang perkahwinan adik dengan pasangan??? 1, mungkin disebabkan umur.....umur 19 tahun bagi anak-anak zaman sekarang, aku berani kerat kuku la, tak dak yang dah betul-betul matang.....2, kewangan.....adik baru 19 tahun, betul-betul mampukah untuk berkahwin??? memang dalam Islam, perkahwinan adalah mudah....tadak duit buat hat sunat, buat yang WAJIB sudah....ada 5 perkara ja yang perlu ada, iaitu SISWA...pandai-pandai la elaborate sendiri ye apa maksud dia....hehehe...3, pekerjaan.....sama macam tadi...aku rasa kalau umur 19, belum tentu ada yang dah ada pekerjaan tetap....tak pon masih study...pastu buat part time....susah jugak kalau kawen time macam ni....kalau kawen awal, tak de anak lagi takpa jugak....kawen awal tup-tup ada anak, sapa nak bagi anak bini makan??? takan la nak mintak duit mak bapak lagi kannnnnnnn....4, tanggungjawab.....adik dah betul-betul bersedia ka nak galas tanggungjawab sebagai suami atau isteri??? orang cakap, 5 tahun pertama perkahwinan adalah satu proses mengenali.....macam-macam yang kita akan nampak, kita akan compare dengan pasangan masing-masing....kalau yang dah matang, mungkin boleh berfikir secara logik...kalau yang tak matang-matang, mungkin banyak yang difikirkan yang negatif dari yang positif...yela, sapa yang nak salahkan diri masing-masing??? kompom rasa diri kita dah betul, dia tu salah...tapi awat asyik aku ja kena mengalah, satu-satu masa kena jugak la menang....see, jangan jadi cenggitu ye adik-adik.....taknaktaknaktaknak *comei je aku tengok Prof Izy wat camtu, rasa cam nak tampaq-tampaq*....so, berfikirlah dulu sebelum berkahwin....tanya pendapat orang tua, mintak restu....bila dah habis ikhtiar, serahkan kepaada Dia...jangan lupa istikharah...jodoh pertemuan adalah hak-Nya, jadi jangan bersungut...sebab Dia ada perancangan yang lebih baik untuk kita....kalau dapat yang tak memenuhi citarasa, tanya diri sendiri....adakah kita pon macam tu jugak, mungkin ada kesilapan yang kita tak sedar, dan Allah hadirkan pasangan kita untuk memberitahu kesilapan kita secara sedar ataupon tidak.....
dan bagi para lelaki dan para perempuan diluar sana, jangan sesekali ada niat tak mau kawen...nehinehinehi.....sebab kawen tu adalah satu sunnah.....ada hadis/riwayat mengatakan 'Sesiapa yang mengikut sunnahku, maka dia adalah sebahagian daripada umatku'.....dan ada seorang sahabat Nabi pernah mengatakan,'Sekiranya aku diberi lagi 10 hari untuk hidup, aku akan berusaha untuk mati sebagai seorang yang mempunya pasangan'....tengok, sahabat Nabi pon sanggup untuk menghabiskan sisa hidupnya dengan hidup berpasangan.....mesti ada hikmat disebalik hidup berpasangan itu....ada 3 doa yang Ustaz dan Ustazah sharekan malam tadi....Doa untuk ringankan jodoh.....tapi aku tak salin....TET!!! sori sesangat...mungkin sebab aku dah kawen, tu yang ambik mudah...cer umoq 25 macam ni aku dok single mingle, kompom dah salin bulat-bulat doa tu, siap amalkan tetiap masa.... T___T

jadi, jangan tunggu lama-lama....takot tak sempat...  ;)


1 ulasan :

miss eimanhikmah berkata...

saya takkan single sebab berdua lg berdua lagi baik...ehem ehem..hehe

follow me back at http://nuruleimanhikmah.blogspot.com/