07 Januari 2012

Daging goreng pedas ala cina

waaaaaa, lama tak hapdate...dok tak dok nak share menu masakan lagi
nampak sangat I luv cooking
:)


menu tengahari tadi.....

daging goreng pedas ala cina


macam biasa, resepi kat bawah eh :

Bahan-bahan :
daging dipotong nipis
telur sebijik
bawang putih dicincang halus
halia dicincang halus
bawang besar dipotong bulat
minyak bijan - aku tak boh sebab tak dak
sedikit cuka - tak boh
sedikit kicap cair
garam secukup rasa
satu setengah sudu tepung jagung dibancuh dengan air
serbuk cili
daun bawang dipotong kecik-kecik
minyak untuk masak
serbuk bijan


cara-cara :
panaskan kuali + minyak, bila dah panas masukkan daging 
goreng daging sampai bertukar warna ditambah dengan garam
boh bawang putih, kacau....bila bawang sedikit garing, masukkan halia
masukkan serbuk cili + minyak bijan + cuka + kicap cair 
biarkan sehingga serbuk cili nampak sedikit garing
pastu masukkan teloq, kacau *jangan biaq ja teloq tu, kang dapat teloq sebiji, dah tak jadi resepi aku nie *  
pastu masukkan bawang besaq +  daun bawang, kacau
then boh pulak ayaq tepung jagung tadi
biaq sat, bagi sebati....
bila dah sebati, boleh dimakan bersama bijan yang kaler putih-putih tu

selamat mencuba



aku ada buat ayam szechuan tadi
tapi cam tak brapa jadi, dah nampak cam ayam masak kicap ja...muahahaha
nanti tunggu aku try len, kalau jadik, aku share okeh


btw, tenkiu bebanyak untuk channel try masak di hypp tv @ unifi

T_______________________T

Tiada ulasan :