16 April 2015

Tekak omputeh vs Tekak kampung

Sejak-sejak pindah rumah teres nie kan....aku tak penah pun lagi makan kat luaq....penah tu penah la, tapau dekat food court....makan dekat mamak.....tapi tak penah lagi la lepak Black Canyon ke, Kenny Rogers ke.....terasa macam satu peningkatan yang sangat hebat....clap clap clap untuk diri sendiri...hahahaha

Boleh dikatakan, kalau aku tak tapau or lepak mamak, aku akan masak....sesimple yang mungkin aku tetap akan masak....Pak Zul pulak, sejak-sejak anak selalu terjaga malam then berzikir laparrrrrrr laparrrrrrr laparrrrrrrrrrrrr....dah tak dak istilah 'Yang, jom makan KFC'....dia awal-awal lagi standby roti gardenia + twiggies + roti coklat 6 kupang dekat rumah.....lapar???? cepat-cepat turun bawah ambik roti...gittew...nampak hebat kan kami laki bini??? hahahahaha....terkadang rindu jugak nak lepak luaq....sebab dulu kat rumah lama, asal malas masak ja, kompom makan luaq....busuk-busuk, dapurmas....dak pun Perantau.....sekarang nie, idok ler....




Nie breakfast pagi tadi...tekak omputeh sangat...semalam rajin buat sheperd pie....ni sebab aku balik keja, tengok Pak Zul dah keluarkan segala jenis binatang letak dalam sinki...itu tandanya aku kena masak...tak dak alasan dah tak mau masak sebab dia dah keluarkan semua....tinggal nak masak ja....sekali tengok ada minced meat....tu yang terlajak rajin buat sheperd pie tu....

KFC tu pulak aku kirim kat Pak Zul.....Pak Zul semalam pie jumpa member nak hantar dokumen....aku cakap la, 'dah lama tak makan kepci....kalau abang terlajak jalan, singgah la beli kepci'....tengah dok lenyek ubi sambil tengok cita Ajaibnya Cinta, Pak Zul balik....sebelah tangan dukung Haiqal yang dah lena, sebelah lagi bawak plastik kepci...so sweet....ni yang aku tak kisah ni keluar rumah ka dak, sebab apa yang aku nak selalu ja dipenuhi adinda terchenta.....muahahahaha *silamuntahberjemaah*




Bila dah siap masak sheperd pie nie....Pak Zul la tukang rasa dulu.....siap puji lagi, 'sedap la yang....sedap lagi dari hari tu'.....berbunga-bunga hati mak jah......nak makan pun terus tak lalu sebab kalau boleh, semua tu nak bagi Pak Zul makan sorang....hahahaha...gila saiko

Tapi tu la, dalam tekak-tekak omputeh pun, masakan kampung tetap tak leh lawan.......




Ni lunch semalam.....tak sampai waktu lunch pon lagi, aku dah lapar....aku turun cafe tapaukan makanan...niat hati nak beli nasi tomato ja....tapi bila lalu kedai mak cik tu....ternampak pulak ikan keli.....aku rasa ikan keli macam dok panggil aku ja......sumpah tak tipu.....kuat sungguh hantu keli ni.....terus ambik polistren, ambik nasik.....terus ambik keli......sedapnya wei keli nie.....aku tak penah masak keli lagi, sebab tak reti nak basuh ikan tu macam mana....kang berbau, potong terus, kompom tak makan keli dah sampai ke tua.....aku mintak petua ahkak kedai tu, kalau keli, nak basuh macam mana....sebabnya saya teringin nak beli tapi tak reti basuh.....kakak tu cakap, basuh ja dengan air asam jawa.....pastu biar sat sebelum bilas.....gittew kisahnya....bila cakap dekat bos, bos cakap kalau dia, dia basuh dengan air garam....sebab air asam jawa tu asid, nanti ikan masak....pulak dah....pon boleh mana-mana petua, asalkan keli aku beli tu tak berbau............kannnnnnnnnnn

Sekian melaporkan....dah tertelan-telan ailio dah....hahaha


2 ulasan :

Siti Nooryanawati Mohamed berkata...

Yana biasa basuh guna garam @ tepung gandum. Kalau tepung gandum mmg keluar lendir2 dia. Cuba la...

zulhusna berkata...

Yeke Yana??? nak try la....tapi takut tak jadi...haha