27 Jun 2013

Ramadhan Kedatanganmu Dinanti


Harapan Ramadhan - Raihan feat. Man Bai

Alhamdulillah, tadi ada Wacana Minda kat Kementerian....macam biasa, selagi aku tak dak halangan, aku akan joint majlis ilmu ni....yela, kalau nak harapkan aku sendiri nak cari, aku tak terdaya ke arah tu...ni orang dah sediakan, cuma kita ja kena pie dan dengar, ambik ilmu apa yang patot... ;)

Penceramah kali ni pun tak kurang hebatnya, Y.Bhg Dato' Ustaz Mohd Zawawi bin Yusoh....selalu keluar TV kan....jangan dok buat tak kenai pulak...hehehehe...tajuk kali nie, macam kat atas tu...'Ramadhan Kedatanganmu Dinanti'....sedikit sebanyak memberi kesedaran kat diri aku untuk lebih bersedia menjalani dan menghadapi Ramadhan yang berbaki 2 minggu lagi dengan lebih tenang dan sempurna...insyaAllah....dan antara part yang aku akan ingat sampai bila-bila, Ustaz cakap tadi, sebelum posa, 'bertaubatlah'.....mintak maaf terutama kepada mak kita....supaya Ramadhan nie lebih sempurna dari Ramadhan sebelum nie...Ustaz pasang lagu kat atas nie....sedap ja aku dengaq, dan aku memang hafal pun lagu nie....yang ni ok lagi....bila Ustaz tunjuk iklan Hari Raya yang nie ;-



terus aku teringat arwah ayah....dan mak yang ada kat kampung.... ;(....sedih bila mengingatkan orang yang kita sayang....tambah pulak bila kita ni anak yang sentiasa buat mak ayah susah hati, mak ayah menangis, mak ayah bergadoh......sedih sangat....macam iklan kat atas ni, budak ni tulis surat kat ayah dia...letakkan harga untuk semua benda yang dia dah tolong ayah dia....dia merajuk bila ayah dia buat tak tau...tapi ayah dia balas surat tu, dengan harga jugak....tapi, harga untuk membesarkan anak dia tu tanpa caj....kalau la aku dan adik-beradik yang 15 orang tu buat kat mak ngan ayah macam ni, apa la yang depa rasa....depa tak penah bagi kami kat orang lain untuk suruh bela....aku rasa sepanjang aku hidup dibawah jagaan mak ayah dulu, tak penah pun sehari aku tak dapat makan sebab tak cukup duit...semua ada, cuma tak sesenang orang lain....
 mula la berjurai ayaq mata....nasib baik sebelah aku kerusi kosong, boleh la buat-buat betulkan tudung...tapi lap ayaq mata sebenarnya.... ;(
Ya Allah, 
Engkau ampunilah segala dosa arwah ayahku....
Engkau tempatkanlah ayahku dikalangan para Nabi, para Anbiya', para sahabat dan para solehin ...
Ya Allah, 
Engkau ampunilah dosa ibuku
Engkau berikanlah kesihatan yang baik untuk ibuku, 
Engkau hindarilah ibuku dari perasaan sunyi.....Engkau hindarilah ibuku dari sebarang kejahatan dan kecelakaan

Hanya doa yang dapat aku kirimkan kat arwah ayah kat sana.....untuk mak, aku masih lagi diberi peluang untuk telefon dan bertanya khabar....dan apa yang aku cuba lakukan setiap kali call mak kat kampung, aku akan hiburkan hati mak aku dengan keletah anak-anak aku....dan bila dengaq mak gelak, hati aku tersenyum....dan mak tak penah kedekut nak share macam mana nak didik anak sampai la berjaya... ;(
bayangkan kami 15 orang adik-beradik....tapi sorang pun tak dapat nak jaga mak....semua ada kepentingan masing-masing...yang dah kawin, yang dah qeja....jauh dari mak....adik aku, Ela....dulu dia qeja sekali dengan aku...tapi lani dah balik Kulim sebab dapat offer qeja kat sana....tapi sekali lagi dia diuji, dapat qeja kat Petronas Data Center, Bangi dengan gaji yang lumayan...tapi mengenangkan mak yang tinggal sorang-sorang kat kampung, mengenangkan tak dak sapa yang boleh tengok-tengokkan mak, sakit pening mak...jadi nya dia terpaksa tolak offer dari Petronas....kalau pikirkan duit, yes...memang dia rugi...bukan senang Petronas nak hire orang....tapi kalau pikirkan mana lagi penting antara mak dan qeja, MAK adalah segala-galanya....
bila dah jadi macam ni, aku mula susah ati...bukan apa, kesian kat mak...mula la nak balik qeja kat kampung....tapi tu la, aku still study....laki aku kalau balik kampung, dia nak qeja apa pulak....hurmmmm, mungkin ada hikmah....apa pun, aku sangat-sangat berterima kasih kat Ela sebab sanggup korbankan masa depan untuk berada di samping mak....besar pahala dia....memang kat mulut mak, mak tak kisah hidup sorang...tapi hati mak???anak 15, tapi tetap hidup sorang...mak mesti sunyi.... T______T

Ya, Ramadhan dah tak lama....mungkin ni Ramadhan yang terakhir....sapa tau kan....sama-sama kita muhasabah diri...semoga ada sinar kebahagian di sana kelak....aminnnnnnnnn

Tiada ulasan :