17 Jun 2013

Puding Roti Senang Giler!!!

Akhirnya, benda yang aku teringin nak buat tercapai jugak....dah lama nak buat....tapi asyik tertangguh-tangguh....so kemarin, teringat pulak kat roti gardenia yang dah nak expired tu.....pastu cepat-cepat aku google puding roti....tu pon aku cari resepi yang paling simple and senang aku nak buat....aku kan RAJIN....hahaha

dah-dah, jom kita buat sama-sama....

Bahan-bahan :

roti gardenia - dicarik/dikoyak/dihiris
telur 3 bijik
gula 5 sudu
susu cair
coklat chip/coklat rice
esen vanila

Cara-cara :

ni cara aku okei....aku memang skodeng kat blog lain jugak, tapi ni yang aku ajar memang cara yang aku buat semalam....mula-mula, panaskan dulu oven.....panas atas bawah, suhu 180....
ambik roti, carik-carikkan....aku tak carik, aku potong 4.....yang tepi-tepi tu aku buang, aku ambik bahagian yang putih je....ketepikan.....pastu aku ambik teloq 3 biji, aku masukkan gula, sedikit esen vanila *esen vanila kat rumah aku tak dak, aku nampak perasa pandan....sebab nak bagi wangi punya pasal, aku masukkan ja flavour nie...muahaha* masukkan susu cair *aku guna susu low fat tu je*....then aku blend....gila pemalas aku nak kacau benda-benda ni...al maklumlah, kat rumah aku mixer tak penah wujud...blend je lah yang senang.....dah blend tu, tuang dalam bekas roti tadi


biarkan sekejap...bagi semua susu, teloq, gula, esen vanila/pandan tu meresap kat roti



pastu masukkan dalam pan macam kat atas....jangan lupa calitkan butter kat sekeliling pan tu dulu okeh...kang melekat aku tak tau.....aku konon-kononnya nak buat 2 layer.....1 layar aku tabur dengan coklat   rice.....pastu letak lagi 1 layer....tabur lagi coklat rice....sapa-sapa nak tabur apa pun, tabur lah...ikut kehendak anak tekak memasing ye.....tengok ghoper sebelum masak macam cun je....ok, jangan perasan...sila masukkan dalam oven.....bakar selam 30 -  45 minit....



inilah hasilnya....buruk gila.....hahahahaha....masa dalam oven tu kemain tinggi aku tengok...bila bukak oven terus kempis....tak aci betol....nampak sangat ni bukan bidang kepakaran aku....hahahahaha....aku try potong sikit....hurmmmm, boleh tahan la....tapi tetap rasa hanyir teloq....memang kena boh esen vanila jugak kot pasni....bila makan banyak-banyak, aku dah mula terasa muak.....nak bagi anak makan tak sampai hati....tapi habis jugak la setengah tu kat aku....hahahaha

selamat mencuba

Tiada ulasan :