25 Ogos 2010

Solat Sunat Terawih

Assalamualaikum.... :)

Alhamdulillah, aku bersyukur ke hadrat-Nya, kerana aku masih lagi bernafas di dunia yang fana ini, boleh lagi menambahkan ibadah aku di bulan puasa...Alhamdulillah, syukur....(",)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Semalam kan, bukan aku nk habaq kata aku p terawih, cuma aku nk kongsi sket pengalaman aku p terawih...eh, betoi ntah ayat ni....ehehhhh

Sebelum ni, aku n hubby p terawih kat surau ape ntah, kat fasa 3....then, bila lalu kat area umah aku, teringin pulak nk p terawih kat surau yang lagi dekat ngan umah (dh kurang pahala, sbb dekat sgt...:(   Kiranya dh bape mlm ntah kami p kt surau yang dekat umah tu je, leh jalan kaki, lalu kt playground...hihihih

IKLAN X BERBAYAR

* mlm isnin baru2 ni kan, aku p terawih ngan kak aku...as usual, lalu kt playground...aku dolu2, masa p sengsorang (laki aku suka wat isyak kat umah), aku x penah prasan pon ada buaian kt tepi jalan tu...tup2, tengah aku dok nyembang sambil bejalan nk p surau, 2-2 buai yg ada kat tepi tu, berayun elok ja....meremang den...nk tegur, takot...aku wat xtau je la....nk gtau kak aku, hat ni lagi penakot...stg dok x dok dia ajak blk, lagi haru.....aku pon lalu dgn slumbernya, dalam ati 'bulan posa mana ada antu'....huhuhuhu

Okeh, sambung lik pasal terawih...

haaa, aku cuma nk gtau perbezaan dengan setiap surau ngn masjid yang aku p....masa aku p masjid yang kt fasa 3 tu, besala awal Ramadhan, haruslah surau penuh dengan orang...rasa sayu je ati solat kat situ...then bila dh try solat kat surau yang dekat ngan umah, Blok 2C, aku pon rasa selesa jugak...dengan bacaan imam, dengan keadaan carpet surau yang baru dan gebu, dengan ekon lagik kot ataih, mmg leh khusyuk la...khusyuk ke???? hanya Dia yang Maha Mengetahui....kira 2-2 surau ni ok la bg aku...

Semalam, laki aku dok x dok 'mlm ni kita p Masjid Besi'....Alhamdulillah, hat ni yang aku mau...dari awai posa aku dok ajak dia p, tp dia xmau...nk p hat dekat ja...semalam bila dia seniri yg ajak, mmg aku tersangat2 bebesau ati ler nk ngikutnye...yela, dh lama aku tanam niat n azam nk p terawih kt sana...  0_o

Masa sampai je kat Masjid Besi aka Masjid Sultan Mizan, orang dh stat solat isyak...aku ni kena 'masbuk' je pasni...aku baru masuk saf, Imam dh naik dr rukuk...so, aku cuma dpt 1 rakaat ja...kena tambah lagi 4 rakaat...sat, bg gambaq sket-------->

Subhanallah, cantek kan...aku amik kat google je, p masjid x bawak enset, kang x khusyuk...hehehe

Okeh, sambung balik...

Dah selesai solat Isyak, ramai la jugak yang bangun wat sunat ba'diah...kecuali aku...ish, insof2...aku suke sangat nengok gelagat orang....ramai budak2, ada mak budak, bapak budak, remaja muda-mudi....yang beshnye, mak n pak guard pon ade ha...bukan apa, depa ni ada at least leh jugak nengok2 kan budak2 yang dok berlari ke sana ke mari time orang solat....

Selesai je solat yang pertama, benda 1st yang aku tengok, ada sorang pak guard kat tengah2 masjid, dok jaga bebudak yang dok berlari ke sana ke mari...mentang-mentang masjid besaq, suka suki depa ja nk berlari...nasib baik ada guard ni, cuma terdetik jugak kat ati kecik aku 'kesian guard ni, kena keja even org lain berebut-rebut nk bertarawih...mudah2an, ada jugak pahala yang tertempias utk mereka berdua'...aminnnn

ni la gambaran aku cakap td...nampak dak bebudak kat tengah masjid tu???

macam biasa, pas salam yang diberi, tok bilal akan berselawat dan kita sebagai makmum kena jawab selawat tersebut...tp yang sedihnya, blah saf perempuan, terlalu perlahan selawat yang dijawab...aku ni dengaq ngn dak ja...mungkin disebabkan keadaan masjid yang tidak berdinding, membuatkan masjid tidak bergema dengan selawat yang dijawab.... hurmmmm

ape pun, aku tetap bersyukur...solat terawih kat mana pon, tetap ada kelebihan sendiri...kan...yang penting, niat kita, dan cara kita solat samada diterima atau tak oleh-Nya....semoga ibadah puasa dan ibadah kita pada Ramadhan kali ini, lebih banyak diterima oleh-Nya dari yang hanya mendapat lapar dan dahaga....amiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnn

p/s : kita dh masuk fasa makfirah = fasa keampunan...sama-samalah kita memohon agar segala dosa,  segala kesalahan, segala kemaksiatan dan segala keterlanjuran, dapat diampunkan....dan semoga kita menjadi seperti kain putih, yang masih putih, suci, dan sesuci-sucinya....




Tiada ulasan :