26 November 2014

G.E.M.O.K

Bila bangun pagi, pakai baju kurung dah mula rasa sendat....sarung kain dah melekat-lekat kat paha....itu tandanya empunya diri dah makin gemuk lebar ke tepi.....aku sedar diri ini....dah ler pendek....kalau gemok, tak ke macam penguin??? dah la semua baju yang loose makin sendat...siap paha kiri belaga paha kanan.....apa cer??? eh eh eh....kemain sayang Pak Zul kat aku kan bagi makan sampai lebor tak semenggah....hahahaha

Zaman dulu nak cecah 36kg senyum je wei....lepas kawen, still boleh maintain setakat 38 kg.....anak dua, up sikit jadik 42kg....42 kilo tu aku rasa sedang elok lah kot......semalam pie check up anak-anak.....biasalah anak-anak ai.....masuk ja bilik nurse nak timbang, mula masing-masing meroyan mencari paha mama nak menyorok....hello, besaq sangat ka paha mama tu hampa nak menyorok pon.....kesudahnya, mama kena naik sekali penimbang....eh, aku suka je sebab aku akan tau berat aku berapa....memula aku dukung Zara....ada la kot 50 lebih ++.....then dukung Haiqal, pon sama, 50 ++...tak ingat dah.....dan saat yang dinanti pon tiba...berdebor pulak naik penimbang semalam, sebab aku kan sedar diri....siap cakap dengan nurse, 'ntah-ntah mak dia saja dah 50 kg'....hoi, ai is takut.....hahahaha

Naik penimbang, bacaan tu sat turun naik.....last sekali stop dekat 44kg.....OMAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII.....catat rekod....aku tak penah cecah berat tu pon wei.....paling hebat bagi aku 42 kg tu la....dah rasa habeh ringan dah untuk badan macam aku ni....tetiba timbang naik lagi 2 kilo....nak pitam rasa....over angat....hahahaha....dan-dan berazam tak mau makan nasik....bukan.....nasik kena makan, tapi siang ja....malam makan hat ringan-ringan....masalahnya makanan ringan aku tu, ringan ke???

semalam balik ja rumah, lepas Maghrib terus kayuh basikal



Pak Zul punya.....nak beli terketaq-ketaq...alih-alih dok tercorok kat tepi nie ja....guna dak pun....disebabkan aku dah bertekad nak kurangkan 2 - 4 kilo berat badan, maka basikal nie aku yang punya buat sementara waktu.....actually, kesedaran tu dah ada dari hari Isnin lagi.....malam tu aku punya kayuh sampai 5 kilometer.....turun basikal terus flat.....berpeluh-peluh.....sampai nak terlena.....agak-agak, terbakaq dak lemak aku kalau aku lena terus??? hahahaha

Semalam pon sama....kayuh lagi 5 kilometer.....malam 1st tu aku tak warm up apa langsung.....sebab tu habis ja kayuh aku flat gila....siap pening kepala bagai...jenuh berzikir bila la nak cukup 5 kilometer nie....lambat nau......semalam aku exercise sikit....tarik napas hembus napas je pon.....buat yang simple-simple....then baru kayuh basikal....mind set aku dah target, nak setel kayuh 5 kilometer dalam tempoh 20 minit.....banyak lagi qeja aku nak buat....kalau dah berjam-jam dok kayuh, laki anak nak makan apa??? tapi semalam dah makan kat luaq, sebab tu awal sikit aku mengayuh...hehehehe...setkan masa, 5 kilometer dalam tempoh 20 minit....berjaya!!!! hoyeeeee

Turun basikal, aku buat sit up pulak....nak kempiskan perut....beriya sungguh wei nak dapatkan berat badan yang ideal....hahahahaha

Hari nie tengok makanan pon takut-takut....kang termakan lebih, buat penat ja aku exercise malam-malam....makan nasik goreng sikit ja pagi tadi....petang pulak makan buah betik....itu pun dah terjeling-jeling tengok mee goreng kat sebelah....haihhhh, napsu makan kuat nau....sampai bos tegur, 'apesal awak nampak takut-takut je nak makan'.....'bukan bos, semalam saya pegi timbang anak, saya naik 2 kilo...tu nak kena diet tu'.....bos pon dan-dan cakap, 'aah la, muka awak nampak bulat dah sikit'......huwaaaaaaaaaaaa, bos nie kan.....

So malam nie....perlu meneruskan misi...nak kena pie cari penimbang, letak sebelah basikal....lepas kayuh terus timbang....kalau tak turun jugak, naik balik basikal....kayuh lagi sampai turun....turun 100 gram sari pon cukup.....boleh cenggitu??? hahahaha

Bertabahlah wahai Nurul Husna!!!!

Tiada ulasan :