10 November 2014

Kebaikan cartoon Pocoyo untuk anak-anak!


Pocoyo adalah kartun favourite anak-anak aku....tak kira Haiqal atau Zara....kalau aku bukak tv ja, Zara dah kalut.....mama, yoyo......Haiqal pun sama......sebab ni kartun dia dari kecik dulu lagi...hehehehe...bila anak-anak dah terjebak, ngan mak pak sekali la kena tengok....sebab tu aku dah kenal sedikit sebanyak character dalam kartun nie....ekekekeke

Tapi kan....bagi aku la.....ada jugak faedahnya kartun nie....kalau sapa-sapa yang penah tengok Pocoyo, kartun nie tak banyak bercakap.....dia banyak muzik + simple word yang anak-anak boleh ikut...background dia putih ja.......dan word-word tu akan diulang banyak kali.....tak jemu pon wei dia ulang banyak kali...bagi aku la...hikhikhik

Macam video atas nie...kalau kat tv dia sebut....'plant......sun.......flower'.....word by word ikut gambar....dan dalam setiap siri pendek kartun ni....akan terselit simple word, counting numbers, colors, shapes, fruits dan macam-macam lagi....sangat bagus untuk perkembangan anak-anak yang tengah belajar belajar bercakap.....alif ba ta ja tak dak....T____T


Elly, Sleepy Bird, Pocoyo, Baby Bird, Pato.....dog + caterpillar tu ja aku tak tau nama...ekekekeke

Dulu, masa Haiqal 2 tahun...aku susah hati dia tak boleh bercakap lagi...cakap pon cara dia la.....tapi bila dah masuk 3 tahun, mulut kemain lagi even ambik masa jugak la.....bila tengok Pocoyo, apa saja gerakan yang Pocoyo buat semua dia ikut..menari, melompat.......apa saja word yang keluar time kartun nie confirm dia ikut.....sambil-sambil buat gaya....dan sampai ke hari nie, dah banyak words yang Haiqal apply kat dalam kehidupan seharian.....tak tipu wei....mungkin dia minat...macam hari tu...aku balik kampung, celebrate besday mak aku....pastu nak bagi anak-anak ni bertenang, tak memekak satu restoran, aku bawak depa round restoran ni dulu....pastu ada satu sudut tu, depa buat landskap kot...ada bentuk bulat ngan petak...depa boh batu-batu putih hiasan tu......tetiba ja Haiqal cakap, 'mama, this is circle.....square' sambil tangan dok lukis shape-shape tu.....aku pun terkejut sebab aku tak ajar dia shape pon....balik rumah tengok Pocoyo memang ada ajar pasal shape....so triangle, oval tu semua dia dah master la.....pastu dia dah tau, kalau tengok Pocoyo lari, dia akan jerit 'run mama,runnnnnnn' berdesup lari satu rumah....dia dah tau up and down....dan colors.....sebab bila turn wheel of colors, Pocoyo, Pato + Elly kena ambik gambaq apa saja ikut tema color time tu.....kira la nie Haiqal dah kenal la color walaupun kadang tertukaq-tukaq jugak

Aku pun tak cakap yang aku setuju dengan semua kartun yang anak-anak tengok...tak semestinya kartun omputeh baru ada kebaikan....kartun melayu pon okei jugak....cumanya bagi peringkat umur Haiqal dan Zara nie, aku dapat rasakan kartun Pocoyo banyak membantu dari segi simple word in english....ni aku bercakap berdasarkan pengalaman aku....mungkin parents lain ada pengalaman sendiri jugak....tapi try la bukak channel nie....setiap hari pukul 10.30 malam...aku siap record lagi, sebab senang kalau anak-anak nak tengok, terus bukak ja yang dah rekod...tak yah tunggu malam baru boleh tengok......tambah anak-anak yang tengah belajar bercakap, mungkin boleh membantu sedikit sebanyak....dan macam aku kata, tak semua kartun sesuai dengan anak aku....aku tapis jugak...setakat hari nie, channel 613 tu memang channel faveret lah.....611 Astro Ceria jarang aku bukak...banyak cita merapu sampai aku tak paham maksud dia apa yang dia nak sampaikan....so tak yah bukak channel tu....sementara anak kecik tak reti tekan remote control lagi, baik aku je pilihkan channel kat depa....nanti dah besaq, pandai-pandai la tekan sendiri....muahahaha

Tiada ulasan :