04 November 2010

baNJir

Sekarang nie musim ujan blah utara....cita pasal banjir ari-ari masuk paper, jadik front page....hurmmmm, kesian....tu je la yang bleh eden kata.....nak cakap lebih-lebih pon, Dia lebih mengetahui akan percaturan dunia nie...


Den tepon omak, tanyo pasal menda nie...Alhamdulillah, kat kampung masih ok....yela, yang naik airnya area aloq staq, kola nerang, changlun, jitra.....aku pulak area kulim...so far, masih dalam keadaan terkawal....mintak dijauhkan la.....


Pengalaman banjir??? oh, harusla ada....masa tue aku tengah study lagi kat poly perlis.....sem satu...ha, sebut perlis, tengok paper tadik dah tenggelam pekan kangaq ngan ayaq bah....kesian...student syok la sekolah kena tutup...tapi tu la, yang kalut ngan exam SPM, final exam bagi bebudak iPTA lagik....dah la banyak kedai runcit tutup, makanan pon kena catu, cukup2 untuk 2 ari ja la....yela, sapa nak meniaga time bah mcm nie....barang pon dah rosak....kesiannya....aku x tau la kalau benda macam nie jadi kat aku ngan family, nauzubillah...


ha, sambung balik cita pengalaman banjir aku....huhuhuhuhu...


masa aku sem satu dulu,ujung minggu dekat2 final aku saja ikot roomate balik umah dia, dekat arau....dekat jala ngan poly pon....tapi memang ujan ari-ari la....saja gatai nak ikot, konon leh la study kat umah dia nanti.....*padahal time tue tengah galaksss bercinta ngan mamat perlis...sebab tue ikot member balik, senang nak dating....hahahahahhaha


ari sabtu, pepagi lagik kami dah kuaq pie pekan kangaq....konon pie dating la, tapi ramai-ramai2 sebab 1st dating, bahaya kuaq sengsorang....petang baru balik umah...ujan renyai-renyai ja, dari pagi-petang-malam.....masa balik dari pekan, kami kena lalu jalan kampung sementara nak sampai umah...tengok sepupu sepapat roomate nie dah bising-bising gtau umah depa naik ayaq....aku nie x penah rasa banjir, rasa macam besh je la....


mai time maghrib, umah roomate aku nie pulak ayaq mula masok....apa lagi, abah dia stat angkat barang-barang letak kat tempat tinggi....ingat ayaq x nek tinggi, tapi mak aih...x dan nak alihkan barang-barang dah...semua tenggelam sampai paras lutut...orang len sampai betis je, aku je kat lutut...al-maklumla, aku kan jenis chomel2 gitu....hahahahahaha...auwwww


abeh semua nek ayaq....umah member aku nie tengah2 sawah, lagi la senang ayaq naik....kesian....ngan ada orang yang anak kecik, orang tua-tua....ouhhh, pengalaman yang agak pahit....semua dah sejuk....nak tidoq kat mana pon tak tau....aku nie pulak next week ada paper shorthand x cilap...memang gelabah jugak la....konon leh study, tapi konon je la....


malam tue, ada jiran sebelah umah ajak tidoq kat umah dia sebab dia atas umah atas, ayaq xdak la nek sampai atas...leh aku la aku lena, tu pun tidoq2 ayam ja...orang len pakat berjaga, takot ayaq nek lagi tinggi...bahaya tue....ada yang takot perabot terapung, kena hanyut dek arus...kalau aku pon berjaga jugak, tapi memandangkan mata dah berat + letih, kena tidoq jugak la....


pagi esok, ayaq still naek...dah paras paha...disebabkan aku ngan member ada exam next week, makan dengan itu, parents dia mintak kami balik poly dulu....ada sepupu dia tolong antaq...kena meredah banjir tengah sawah, okeh....jalan pon kena pegang orang takot hanyut....itu moment yang sangat x bleh aku lupa...seperti biasa, bila dah randuk ayaq, orang len takat paha ja...aku nie dah sampai punggung-pinggang abeh basah....biasala, i kan  chumil gitu....auuuwwww...ceh, puji diri sendirik lagik sekalik...


ha, itu je la citenye...aku nie dah terdelete suma benda hat len, dah x ingat apa jadik pastu...yang aku tau, kami balik poly tak mandi...sampai poly baru mandi...dah, tq...tepuk tangan

1 ulasan :

♥ bella nabila ♥ berkata...

mak chaq...cuba berkomuniti sikit...join la blog gempar ka, 1 malaysia blogger ka blogger malaysia ka..baru leh dapat follower..ela da 23 dah..huhu tapi jangan join geng blogger , da virus . okkke .