17 Mac 2015

The POWER of DHUHA

Semalam, aku attend satu course nie......Pengurusan Stress....course 1 hari, dekat dewan Kementerian nie je pon ha....ada 3 sesi....2 sesi pagi, 1 petang....setiap sesi ada  sorang penceramah.....aku ni besa la, bila 1st day masuk ofis lepas cuti, bz lain macam....dah tu pulak bos seminggu tak masuk ofis, alamatnya memang kena setelkan dulu la semua keja yang ada depan mata....so, aku masuk lambat sikit...

Aku bukan nak merungut pasal keja....itu adalah normal dan norma kehidupan orang bekerja....bak kata orang, keja ni sampai mati pun tak habis....kannnnnnn...apa yang aku nak share, satu tips aku dapat dari salah sorang penceramah dari program semalam....penceramah no 3....orangnya simple, dah berumur dah pun, 60 tahun tak silap aku.....penceramah ni ada la buat game...main itu ini...menarik jugak la sebab sesi petang, lepas makan...kalau dia bagi talk, alamat ada yang belayar merata kang....so pemilihan game untuk sesi petang adalah sangat tepat pada pendapat aku....

Apa yang aku nak kongsikan kat sini adalah, 1 tips yang penceramah tu bagi....

'Kalau stress, jangan tinggal solat sunat hajat dan tahajud..terjaga malam, terus buat sunat 2 rakaat'

'Kalau banyak hutang, ada masalah duit, jangan tinggal dhuha'  

'Buat 3 bulan berturut-turut, insyaAllah, stress hilang....hutang makin kurang'

 Dalam tips tu, aku ada jugak amalkan salah satu....itu pun aku 'terpanggil' istiqamah dengan salah satu solat sunat 2 rakaat bila tengok ramai ja pegawai pejabat aku, berebut-rebut untuk buat Dhuha.....betul, aku tak tipu....sebelum-sebelum ni, mana penah aku buat dhuha....aku tak rasa pun nak buat....tapi bila dah tukar bahagian, setiap pagi setiap hari aku tengok pegawai-pegawai ofis aku nie pie surau untuk dhuha + sunat-sunat yang lain....jeles tu ada...iyelah, orang lain berusaha untuk kearah tu, takan aku nie tengok saja....bila dah mula buat, insyaAllah perasaan untuk istiqamah tu akan wujud...sungguh, tak tipu...

Dan aku mula diperluaskan rezeki....mungkin jugak disebabkan dhuha....Allah permudahkan urusan yang sulit....Allah permudahkan urusan pindah rumah....dah la sebelum tu aku dapat berita yang sekolah Haiqal + Zara akan pindah ke Presint 10...aku dah susah hati....tup-tup aku pulak dapat offer rumah kat Presint 11, dekat sangat dah dengan sekolah baru Haiqal + Zara... tak ke rezeki macam tu....Alhamdulillah, setiap kebaikan yang kita buat, akan ada kebaikan lain yang akan kita dapat....lambat dengan cepat ja....aku bukan nak menunjuk yang aku nie rajin buat dhuha...cumanya, aku nak yang lain-lain yang tak penah buat lagi, cubalah dengan dhuha....the power of dhuha yang kita tak sangka....aku pun cilok jugak kadang tu....tapi, try la....mudah-mudahan, dipermudahkan segala urusan...InsyaAllah


Tiada ulasan :