03 Oktober 2014

Jalan-jalan Langkawi 2014

Awal cuti sekolah baru-baru nie aku pie Langkawi.....ada bengkel....last minute pegawai bagitau, boleh tak kalau aku jadi urusetia??? aku mula-mula tu konfius....nak pie ka dak sebab minggu depan pulak aku ada course dekat Cherating....takan 2-2 aku nak attend....tanya Pak Zul, dia bagi green light....aku pun call mak aku kat kampung, tanya nak join ke tak dah alang-alang satu jalan....mak aku pun setuju...hoyeeee, mari bercuti ke Langkawi!!!

Disebabkan aku urusetia, makna kata aku kena sampai awal dari orang lain....pukul 7.30 pagi kitorang dah bertolak dari kampung....singgah makan dulu dekat Pekan Changlun....mana lagi kalau bukan dekat kedai cendoi tepi jalan tu...


Muka bangun tidoq....driver gak rilex....pukul 10.30 pagi makan terus untuk tengahari....hehehehe

Sampai kat Kuala Perlis dalam pukul 11.00 pagi....nak parking satu hal...orang ramai gila wei.....cuti sekolah la katakan....aku turun dulu beli tiket....aku dengar orang dok jerit 'pukul 12....pukul12' aku pun beratoq la beli tiket dengan harapan dapat tiket pukul 12.....sampai turn aku, adik kaunter tu cakap feri pukul 1.30 tengahari.....aku tanya balik, pukul 12 dah tak dak ka? habis.....huwaaaa, lambat la macam nie....beli jugak la....sementara nak tunggu feri, kami lepak kedai makan depan jeti tu dulu....tak lalu wei orang ramai...pakat berkampung kat tempat menunggu tu...nak hulur kaki pon jenuh....serabut....


Then lepak kat masjid sebelah kedai makan.....dekat ja dengan jeti...lawa masjid dia...aku lupa nama apa....bersih ja....luar dalam lawa....nak tunggu kat kedai makan pun bahaya, qeta lalu tepi meja....kang ada yang kena langgaq kaki.....muahahah....laki aku ajak check in hotel.....ahhhh, tak mau lah aku......dah la tak kira jam, kira sekali masuk RM60.....tak payah la murah hati sangat bang oiii....jom pie masjid, boleh gak buat dhuha......lepak sampai 12.30 tengahari....pastu pie kat jeti balik










Muka Zara kemain hepi boleh berjalan atas nie....dia tak tau, mak dia nie dalam hati dok berdoa ja...takut weh....ayaq laut kot tepi tu.....dah sampai kat corner, aku tarik budak nie turun....kecut perot tengok ayaq makin kuat berombak...hahaha...

Pie balik dekat jeti....angkut beg....walaupun orang ramai, redah jugak la....cari port nak lepak......penuh....Pak Zul muka dah tak manis....dia bukan boleh ramai-ramai macam tu....mula la kalut nak masuk Langkawi dengan qeta sendiri....siap pie tanya lagi macam mana prosedur....kena mohon at least seminggu sebelum tarikh nak masuk, kena bagi geran bagai...ada lagi la terms-terms dia....so lupakan hasrat nak naik qeta, naik je lah feri pon....seb baik feri dia selesa, tak dak la rasa panas hati sangat....  ;)

Sampai Langkawi, kami ambik teksi ke hotel....bengkel kali nie buat dekat Hotel Grand Continental.....memang dalam pekan Kuah je pun....nak pie beli coklat boleh ja jalan kaki pie kedai sebelah....mahal dengan murah jelah perbezaannya.....tapi pie Langkawi time cuti sekolah, memang semua jadi double.....nak sewa qeta dari 60 jadi 100.....barang pun harga lain.....haishhhhh




aku di bengkel












Anak-anak kat bilik dok mengemas......bergado....buat semak.....tarik selimut....buat 'rumah'...pening mak aku....nasib baik la adik aku si Ela tu ikut....dia la tukang mengasuh budak-budak nie...nak harapkan Pak Zul, kompom budak-budak nie lena sampai petang...mana tak nya, asal Zara bangun ja, dia akan tepuk-tepuk punggung bagi tidoq balik.....cool gila dapat bapak cenggini  T__________T

Pie bengkel nie memang tak sempat nak shopping pun.....seriously....bengkel dari pagi sampai ke petang...3 hari 2 malam kat sana...malam last ada BBQ....sedap jugak...hikhikhik

nak shopping kena tunggu last day, dah check out baru boleh tarik napas sikit....hover betul ahkak urus + setia nie tau





Dah habis bengkel...yeay!!! apa hal shawl aku labuh semacam ja tue.....

Apa pun, cari tempat makan dulu....area pekan kuah jugak pun......lepas makan, singgah Kompleks HIG (Haji Ismail Group) pulak.....dah maju...dulu kedai biasa ja....lani dah jadi shopping complex....dengan parking, surau, kedai makan....semua ada....tempat dia pon lawa ja.....





Usha je ha pinggan mangkuk nie....aku ni boleh dikatakan kurang bernapsu sikit bab pinggan mangkuk sebabnya tak dak tempat nak letak....aku pakai yang arwah mak mentua aku punya ja...lawa ja lagi aku rasa...melainkan dah pecah, dah sumbing, memang menggelupoq jugak la nak cari...hahaha...tapi kalau dapat rumah teres nanti ingat nak cari jugak lah..... T____T






Dah habis shopping, terus pie Jeti Kuah.....feri pukul 6....tapi kami pukul 4 dah kena pie sebab nak hantaq qeta sewa......Pak Zul sewa alto....kalau hari biasa ada la kot 60 hengget untuk satu hari....ni dah mai cuti sekolah, terus up 100.....bukan nak kutuk, tapi al maklumlah...nama pon qeta sewa....macam naik kereta kuda....muahahaha










 Lepak kat Jeti Kuah.....solat Asar siap-siap...kat sini baru aku tau....sebenarnya Haiqal tawu naik qeta ni tanpa remote control....elok ja pun aku tengok dia drift....cuma kadang-kadang tu terlanggar kedai orang....hahaha....sebelum-sebelum mana penah kami biaq dia tekan minyak sendiri...kompom Pak Zul akan control dari jauh....ni yang control ada satu ja....Haiqal kalut nak Bumble Bee nie.....naiklah.....aku pusing kawasan lapang sikit, tengok dia tekan....rilek ja dok pusing-pusing stereng....terkagum aku dekat anak sendiri....anak mama boleh!!! hahahahaha

Lepas habis main, kami pun nak masuk ke dalam dah....macam biasa, kena benti kat Kastam dulu untuk check....aku ni tak tau, kalau kat Kastam, depa akan mintak tiket feri masa mula-mula kita mai....seriusly aku tak tau....nak dijadikan cita, tiket feri tu adik aku si Ela boleh tertinggal dalam feri mula-mula kami naik dulu....memang tak dak la.....makanya, terjadilah ketegangan kat situ antara aku dengan pegawai Kastam Jeti Kuah :

Kastam 1 : Masuk sini hari apa? tiket feri ke sini dulu ada?

Aku       : Hari Jumaat....ada bengkel....Alamak, tiket tak dak la....tertinggal dalam                  feri  masa mai ari tu.

Kastam 1 : Tiket tu kena simpan....bagi resit hotel...

Aku      : Terdiam sat.....resit hotel tak dak....saya datang bengkel, semua ofis yang                 bayaq...sambil tu aku keluarkan memo bengkel tu

Kastam 1 : Baca, selak sana sini.....ni tak boleh pakai nie...

Kastam 2 : *tetiba ada sorang mamat sebelah nie menyampuk* Tak boleh macam                          nie....tiket tu lain kali simpan....ntah mai dari mana ntah, Indon ka                              apa.....buat report buat report..... muka dengan penuh kerek....

Aku         : Terdiam lagi.....terkejut dengan respon pegawai Kastam yang macam                         ngan taik   tu...dalam hati 'memang aku akan report kat Jabatan hang'....

Kastam 1  : Tak pa lah....pie la masuk sambil hulur balik memo aku....

Aku          : Terima kasih......


Masa berjalan masuk tu, dalam hati memang dok maki hamun pegawai Kastam yang sorang lagi tu......baru qeja Kastam, tu pun dah kerek...tak boleh cakap elok-elok ka....yang nak kena keluarkan statement 'ntah mai dari Indon ka'  tu pasaipa.....muka aku nie nampak muka orang Indon ka????? aku ngan anak kecik, dengan mak aku lagi....kalau betul tak percaya, mintak je lah ic.....sekali dengan mykid aku boleh bagi.....bodoh punya Kastam....memang muka aku tak leh senyum dah.....

Masa dok que nak naik feri, hujan + angin kuat gila.....aku dah la tengah panas hati....aku punya seat 1 2 3 4....aku beli online tiket nie...siap kena charge RM 2 per head.....aku ingatkan ada la keistimewaan apa-apa....rupanya sama ja pon...dah tu, pasai pa kena charge lebih???? dah la hujan lebat....sorang pon tak dak budak-budak feri yang nak tolong angkat beg....aku suruh mak aku + adik aku masuk dulu....sementara nak tunggu Pak Zul punya turn, nak tolong angkat beg....memang bengang gila la.....

Masuk feri, seat pulak duduk hujung bucu feri....hujung sekali...ada pintu keluar...bukak pintu tu aku rasa boleh kot tolong budak-budak feri tarik tali nak ikat feri ni.....haishhhhh, dugaan.....dalam feri tu baru aku cita kat adik aku pasal kes kastam tu...depa tak dengaq kot Kastam bodoh yang cakap pasal Indon...dan-dan semua menyirap....semua menyesal mai...kalau nak mai Langkawi lagi pon, tak kan mai dah cuti sekolah....SESAK...SEMAK....SERABUT!!!!

Memang pengalaman ngeri weh.....arghhhhhh!!!!!!!!!

Bye Langkawi...till we meet again....but not in school holiday....choiiii 










Tiada ulasan :