14 Oktober 2014

13 Permainan Yang Kita Patut Tahu Jika Mahu Anak Pandai

Sapa penah baca entry nie??? cer google aktiviti-kanak-kanak-yang-murah-bagus.

Adik aku tag kat fb.....aku tak bukak...bila tengok dah jadi viral kat fb, baru tergerak hati nak bukak baca....bukak dekat pc, kena block....baca ajelah dekat hp.....untuk mak-mak memang sesuai untuk tambah pengetahuan dan mempraktikkan dalam kehidupan seharian...cewah!!! tapi bukan kehidupan mak, kehidupan anak-anak lah....kang mak bapak dok buang tebiat main permainan nie, tak ke pelik anak nengoknye....T___T

Dalam blog tu, penulis share pengalaman dia mempraktikkan pelbagai jenis mainan yang simple tapi sangat memberangsangkan motor skill anak-anak....dia banyak menggunakan combination of colors.....dan kagum jugak aku bila anak dia, 'Haikal' sebelum umoq 2 tahun dah boleh kenal a b c.....clap clap clap

bila aku dah bukak blog tu, terasa jugak nak praktik untuk Haiqal....apa yang aku nampak dan tak payah susah hati pikiaq nak beli toys baru adalah 'cars'......

Sebelum nie, Haiqal akan susun qeta dia penuh atas sofa....




Macam nie.....macam aku cakap hari tu la....tak boleh duduk atas sofa, kang dia bising....

Tapi bila dah dapat idea dari blog saatakukaupilih.blogspot.com, terus la gigih cari salotape ntah mana-mana aku letak...hahahaha

Ada salotape kaler, tapi tak jumpa.....yang jumpa skin tape nie je ha...belasah aje lah...aku buat trek atas lantai.....saja buat simpang siur sikit....Haiqal bila tengok trek dah siap, melompat-lompat suka....terus nak susun parking....ye nak, susun la nak sampai penuh






Siap tertungging-tungging punya nak susun car....hahahahaha




Dah siap mama!!!! Gaya peace lagi tu.....itu menunjukkan yang Haiqal hepi dengan trek baru nie instead of susun parking penuh sofa + penuh rak tv...hebat jugak idea nie kan....yang tak berapa hebatnya, trek aku buat tu....pasaipa takat tu ja??? sebenarnya, salotape dah habis.....tarik punya tarik, tak sedaq sampai hujung dah....sebab tu trek tergantung tak bersambung....muahahahahaha



Yang nie lagi kesian....masa balik kampung raya baru nie....aku tak bawak balik cars Haiqal....tengah kalut-kalut angkut barang masuk qeta, nak balik Putrajaya dah....tengok Haiqal dok susun parking....tapi guna kasut....bhahahahahaha....boleh ajelah nak oiiiii...yang ni lagi senang, trek tak yah buat, cars tak yah beli....guna jelah kasut sapa yang ada....hikhikhik

Sekian, selamat mencuba...





Tiada ulasan :