20 Ogos 2014

Resepi Ayam Black Pepper

Ada orang request nak resepi ayam black pepper.....actually, aku dah penah share sebelum nie....dah lama dah pon.....dan dah lama tak buat sama....tu yang resepi pon dah tak sama macam dulu.....kalau nak tau resepi dulu, klik kat sini ayam-masak-version-aku

Tapi resepi kali nie dah diolah sedikit...dah ada pembaharuan....pembaharuan??? lebih kurang sama ja...cumanya ada bahan yang tak cukup, aku tak boh...gittew

Bahan-bahan :

Ayam yang dipotong kecil
Halia (ditumbuk)
Bawang putih (ditumbuk)
Sos tiram
Kicap pekat
Kicap manis cap kipas udang
Serbuk black pepper
Black pepper (ditumbuk)
Madu

Bahan untuk hiasan :

Carrot
Ubi kentang
Brokoli


Cara-cara :

Masukkan ayam dalam bekas.....masukkan halia dan bawang putih yang telah ditumbuk....masukkan black pepper...masukkan serbuk black pepper....bagi sapa-sapa yang kuat pedas, boleh lebihkan black pepper.....tuangkan sos tiram...kalau seekor ayam, letak setengah botol sos tiram yang panjang tu....tuangkan kicap pekat + kicap cair kipas udang....apa-apa jenama pon boleh aje.....pastu gaulkan.....biar sampai sebati....then perap la selama mungkin....kali nie aku perap dalam 9 jam.....kalau tak tahan menunggu lama sangat, perap 30 minit pon dah okei...cumanya bahan-bahan tu tak diserap dengan elok lah....dan kalau nak tau, lagi lama perap, lagi sedap!!!  ;)
Ouh ya....kali nie aku tak masukkan garam....sebab sos tiram tu dah cukup masin manisnya....sebab tu aku letak banyak sos tiram....boleh je rasa bahan perapan tu...kalau tak cukup masin, masukkan sedikit garam...

Cara untuk membakar :

Panaskan oven dalam 10 minit....setkan suhu 230 darjah celcius.....setkan untuk panas atas dan bawah....masukkan ayam dah diperap ke dalam oven....sebelum tu, aku tukarkan dulu ayam-ayam yang dah diperap ke dalam bekas tahan panas.....mula tu aku letak dalam tupperware putih jernih tu...sebabnya kat situ ada tulis 'microware oven save'....aku dengan konfiden je masukkan dalam bekas tu...bila bunyi 'keting!!', aku nak alihkan ayam, tengok-tengok bekas dah lebur....seb baik ayam selamat...terus tukar dalam bekas lain....muahahahaha

So, sebagai pengajaran...gunalah bekas yang selamat untuk membakar ye adik-adik....okei....berbalik kepada cara untuk membakar ayam tadi....masukkan ayam, masukkan sedikit madu.....madu tu nak bagi ayam nampak berkilat bila dah masak....then masukkan dalam oven selama 15 minit....lepas 15 minit, tarik sedikit bekas tue....terbalikkan ayam-ayam yang ada....then bakar lagi selama 15 minit.....bila dah cukup masak, boleh keluarkan ayam dan dihias dengan sayur-sayuran yang dah direbus sampai empuk....nak lagi menarik, air perapan yang keluar masa bakar ayam tu, curahkan sedikit ke atas ayam....tak dak la nampak kering sangat ayam tu nanti.....dan, siap!!!!


nah ulang tayang....  T______T

dan yang lagi rasa terharu bila Pak Zul wassup nie...nampak sangat sedap ayam yang aku buat nie....*kelipkelipmata*






2 ulasan :

cHuna Pelangi berkata...

weee TQ kak HUsna :) bole try dah...

zulhusna berkata...

Try jangan tak try