23 Julai 2012

Menu Berbuka : Day 1

ok...memandangkan final dah abeh....tak dak nak pecah kepala pikiaq esaimen + exam + test bagai...so aku berjanji....cewah, berjanji la sangat kannn....tak, aku cuba untuk hapdate blog ni kalau ada masa terluang dengan menu-menu yang aku masak, aku teringin, aku makan di bulan puasa yang mulia nie....mana tau, kot-kot nanti boleh bertukar-tukar menu...tak gitew....aku mulakan dengan hari pertama di bulan puasa....



antara menu-menunya adalah : ni aku masak tau




nasi daging
senang ja pon nak masak rupa-rupanya....tangandidadamatakeatas




air asam....yang ni aku dah makin expert....dah rasa cam air asam mak aku buat ja....lalalalala




daging rebus




ayam masak merah request by laki aku




sayur campur....


itu menu hari pertama....aku stat masak pkl 5.40pm....orang time tu dah setel masak...aku baru terhegeh-hegeh masuk dapoq...nak buat cam mana, terlajak lena....dah tu Haiqal plak tak berapa nak sihat, memang anak didahulukan la....masak no 2...kalau x dak orang jaga Haiqal, kompom aku tak masak....hahaha

dan aku dengan murah ati nak share resepi nasi daging buatan anak mak teh nisah....aku lettewww  



resepi nasi daging simple ala-ala akudankamoo  :

bahan-bahan :

beras
buah pelaga 3-4 biji
kulit kayu manis 1 batang dah cukup
minyak untuk menumis
air rebusan daging
sup bunjut Adabi
garam
halia dipotong nipis


cara-cara :

rebus daging....masukkan sup bunjut Adabi ngan garam.....rebus sampai daging empuk....bila daging dah empuk, ambik la suku ka, dua suku ka, potong kecik-kecik untuk dimasukkan dalam nasik......basuh beras dan toskan...letak sebelah.....
tumis buah pelaga + halia + kulit kayu manis tadi....bila dah naik bau, masukkan beras.....kacau sikit....pastu, masukkan air rebusan daging, ikot berapa pot nasik yang kita masak...macam aku, kalau aku masak 3 pot, aku akan lebihkan ayaq jadi 4 pot setengah bagi menjamin nasik aku tak mentah.....tapi bagi sapa yang dah teror men sukat pakai jari, ikot suka atilah....aku tak berapa reti...ngeh3
dah masukkan air rebusan daging, kacau bagi sebati...pastu boh la daging yang dah dipotong nipis tu.....masak dalam rice cooker senang.....tekan je cook, kang angkat tudung....tadaaaaaaaaa....dah siap....dijamin sedap
senang bukan??? cobalah....kompom tak nyesal  T_____T


Tiada ulasan :