05 Mei 2015

Ketam Goreng Versi Aku =)

Ketam ada peberet Pak Zul.....dari mula aku kenal dia, antara seafood yang menjadi pojaan Pak Zul adalah ketam....tapi sayangnya, dia kawen dengan aku....aku ni tak berapa reti nak masak ketam nie....nak siang ketam pun aku pikiaq banyak kali....dok recall balik macam mana gaya mak aku siang ketam...hahaha....tapi disebabkan pasar kat Presint 8 ni adalah friendly customer, semua benda depa tolong siangkan.....setakat ayam ikan tu aku tak kisah lagi...tapi bila beli daging, adik tu siap offer, 'nak potong sekalil tak kak?  eh, boleh ke? boleh je....'macam tu, dipersilakanlah dikkkkkkkkk....senang keja ahkak....muahahahaha...gila hidup nak senannnnnnnnng memanjang....susah sikit merungut eh???

Disebabkan aku termimpi-mimpi ketam goreng masa pie kursus PA aritu, terus aku pie pasar mencari ketam....tapi ketam dia tak sama macam ketam aku...pon boleh, janji ketam.... ;)

Bahan-bahannya :-

Garam
Serbuk Kunyit
Halia - diketuk










Cara memasak :

Panaskan minyak.....bila minyak dah panas, masukkan bawang putih + bawang kecik + halia + kunyit hidup yang ditumbuk....tapi kunyit hidup tu aku ambik sikit lumurkan dekat ketam sekali dengan kunyit serbuk + garam.....bila dah bau wangi, aku masukkan ketam....goreng sampai ketam jadi kaler oren....aku masukkan sedikit air untuk jadikan kuah + garam sebagai penambah perasa.....then campak ja cabai melaka + serai.....aku tutup sat ketam tu dengan tudung.....pastu terbalik-terbalikkan ketam bagi sebati....siap!!!!

Senang gila resepi aku nie....aku tak suka masak sesuatu yang menyusahkan aku kecuali aku teringin....yang tu memang tak boleh disangkal lagi lah...aku akan masak sedaya upaya aku.....tapi ada ka resepi aku yang susah???? muahahahaha

selamat mencobaaaaaaaaaaa





Tiada ulasan :