27 Februari 2015

Resepi Ayam Pad Kra Praw ala Black Canyon

Amoih tajuk...tak kalah....al kisahnya semalam.....tekak ni dok teringat ja ayam cincang ntah apa nama dia dekat Black Canyon tu...nak ajak Pak Zul makan Black Canyon memang tak la sebab aku dah tak dak alasan.....balik ja rumah, terus keluarkan ayam....aku macam ingat-ingat lupa ja rupa dia macam mana....tapi belasah je lah....yang aku tau, ada ayam + teloq.....


*baru lepas google....aku nak buat macam gambar no 77....Pad Kra Praw nama dia....sedap wei....sapa penah rasa??? kompom tak nyesal oder hat nie.... ;) *

so, mari memasak....aku bagi resepi sekali na....sebab hari nie hari Jumaat, tak baik kedekut ilmu.....ntah jadi ke idok, meh kita tengok...heheheh


Ni bahan untuk ditumbuk halus/kasar...sukatilah....janji tumbuk....lagi satu, teloq....goreng teloq macam teloq mata tu okei.....jangan pecahkan atau buat teloq dadar, kang tak jadi...dah goreng teloq, asingkan sebelah....proceed dengan ayam pulak...


Ayam yang dipotong kecik.....tapi ni besaq jugak ni kalau berbanding dekat Black Canyon....ouh, aku gaulkan sikit ayam nie dengan garam halus.....


Cara memasak :

Panaskan minyak.....masukkan ayam....bila tengok ayam dah hampir masak, masukkan ja bahan tumbuk tadi.....then gaul rata biaq sebati...masukkan garam sikit....masukkan air untuk bagi berkuah....sikit dah la....kang banyak tak jadi......goreng sampai la ayam betul-betul masak....Siap!!! senang gila kan....

Pastu nak serve dalam pinggan, korang letak dulu telur goreng kat bawah, pastu curahkan ayam yang dah siap masak kat atas....macam gambaq bawah nie...


-


-


-


-


-


-


-


-


-


Tadaaaaaaaaaaaa.....amacam, sama tak??? cuma aku punya ayam ni macam kaler ijau ja...kalau ikutkan kat Black Canyon kaler gelap sikit....so next try aku kena masukkan kicap sikit kot bagi itam....tapi masukkan sos tiram pun dah memadai kot....kannnnnnnnnnnnnn

bila dah makan, korang akan nampak macam nie :



gittew.....dapnya....tetelan ailioq aihhhhh......makan pulak ngan nasik panas.....perghhhhhh, terangkat beb....gambaq atas ni blur sebab guna hp lama....hahahaha





Semalam punya menu ada jugak la ikan goreng dua ekoq + sayoq campoq....jadi la kan buat alas perut kami sekeluarga.....dah tak yah keluaq makan kat luaq dah.....

Pak Zul balik qeja semalam terus makan.....siap, 'terima kasih ayang'.....ayat tu aku tunggu....sedap ke idok belakang kira.....amacam, suweetttt tak kami laki bini??? kahkahkah

Tiada ulasan :