06 Januari 2014

Haiqal and school (Alamria Kids)

Hari nie hari ke 3 Haiqal pegi school untuk tahun 2014....dah masuk kelas 3 tahun...dah ada buku, ada baju, jadual belajar pun dah lain....tak macam tahun lepas, pie sekolah kadang ayaq liur pun dok melekat kat pipi lagi....tahun nie dah kena pie pakai uniform, dah kena wangi-wangi....dah besar la katakan....

tapi sebelum tu, aku ada jugak pie school Haiqal....nak ambik baju....nak jumpa teacher sekali, nak sembang-sembang pasal perkembangan Haiqal....sebab dah setahun kot aku hantar Haiqal pie school, tapi tengok perkembangan dia macam tak berkembang ja.....muahahahaha....aku nie bukanlah mak yang tak berhati perut, nak anak kita jadi yang terbaik kat mata orang setiap masa.....no no no....tu bukan prinsip aku....niat aku mula-mula sekali nak hantar Haiqal, sebab nak bagi dia berkawan....kenal dunia luar, kenal dengan kawan-kawan.....tapi yang sedih dan buat aku bertambah risau, ujung-ujung tahun tu, setiap hari aku tanya teacher, 

'Haiqal bersembang tak hari nie?'

'Dia main tak dengan kawan?'

'Kalau dengan kawan-kawan, dia sembang tak?'

itu ler ayat aku setiap hari....setiap hari okei......dan bila jawapan yang teacher bagi, 'tak'....itu sangat membuatkan aku risau....aku ni salah hantar sekolah ka....aku kena cari sekolah lain ka.....ka Haiqal memang jenis tak mau berkawan ngan orang....salah anak aku ka salah sekolah....haishhhh, ai sebagai mak-mak ni sangat risau okeh....tambah pulak tahun ni kelas dia dah mula belajar....bukan nak dia terus pandai baca, tapi kalau dah boleh baca alhamdulillah la kan....cuma aku nak dia tak ketinggalan dalam kelas.....habeh, kalau dalam kelas tak bercakap dengan orang, tak bersembang, macam mana dia nak belajar???? pening aku....bila aku cakap kat bapak dia pasal Haiqal, rilek ja laki aku jawab 'biar la anak kita dapat no last pun'...eh eh...kesitu pulak dia....

so dikesempatan yang ada masa ambik uniform baru-baru nie, aku pun buat-buat la sesi ramah mesra dengan teacher....nak bagi sedap hati...


aku sembang ngan teacher tu, bila depa akan ajar budak tak pakai pampers apa semua....tanya pasal baju, hari apa pakai uniform, hari apa pakai baju sukan, hari apa nak kena pakai baju melayu....makan untuk 3 years old macam mana....mandi macam mana.....buku macam mana....semualah aku tanya....dah tu aku sorang ja parent yang mai time tu, lagi la aku gunakan kesempatan yang ada untuk tanya itu ini....

Then teacher yang entertain aku tu pass dengan guru besar Alamria Kids.....Alahai, aku lupa nama teacher...sorry teacher.....tapi dia non muslim la....so dia entertain aku dari a-z.....siap tunjukkan kelas Haiqal lagi yang mana....untuk 3 years old, tahun nie kelas depa dekat tingkat atas....so teacher akan ajar cara naik dan turun tangga.....sampai la budak-budak ni cekap turun naik sendiri....



Timetable for 3 years old......aku tengok tak de la berat sangat....sesuai la dengan umur anak-anak....teacher cakap, depa akan ajar sampai anak kita boleh....contoh hari nie belajar abc, depa tak kan ajar terus a-z.....dia ada step by step....sampai budak-budak tu kenal huruf, dah tau bentuk b macam mana, c macam mana, baru depa akan move ke step yang lain.....teacher siap tunjuk lagi buku untuk Haiqal, buku macam mana yang depa akan guna....cara pegang pensil, cara pakai baju, cara kencing duduk (boy)....semua depa akan praktikkan......

Pastu aku selitkan sekali la yang aku quite worried pasal Haiqal yang pendiam....rilex ja teacher tu brainwash aku.....teacher cakap, 'dont worry.....he will learn....please dont expect more from your son because he still 3 years old.....they have their improvement....one by one....dont worry...maybe he scared....thats why he quite quiet.....' bila teacher explain lagi bla bla bla bla, terus aku tarik nafas lega....syukur.....mungkin ni permulaan untuk Haiqal....aku je yang over sangat sebab selalu pikiaq yang bukan-bukan.....terus rasa macam, bodohnya la hai mak ni pun.....jangan bezakan perkembangan anak orang dengan anak kita....kalau anak orang pandai cakap, anak kita masih cakap london, berbanggalah....sekurang-kurangnya dia boleh bercakap....






ni hari yang aku ambik uniform tu la.....malu-malu nak tangkap gambar....singgah playground, asyik tunjuk tu ja selagi tak pie....hepi la tu kalau tangkap gambaq sampai buat 'peace'....peace ler sangat kannnnnnnnnnn

Day 1 - Khamis......aku baru lepas bagi salam, tengok Haiqal dah bangun duduk.....tengok jam baru 6.30 pagi....eh, bangun sendiri....tak sabar nak pie school ka......


snap 1 pict.....kat tangan tu ada qeta kecik dia la....peneman pie school....  ;)

Pastu tengok kat fb Alamria Kids, ada terselit gambar Haiqal dalam kelas....


see....my hensem boy.....ada jugak budak yang nangis....nasib baik Haiqal tak buat perangai.....balik je school sesi soal jawab akan bermula...tapi Haiqal bila mulut dah sumbat puting, dia malas la nak melayan dah la....lepas solat, aku tanya lagi, Haiqal belajar apa kat school....dia tak peduli....pastu tetiba dia jerit sambil buat buat gimik jari

 '1 2 3 4 5 go!!!!!'

eh??????? secara spontan mau pulak dia buat....pastu malu....bhahahahahahahaha....suruh ulang pun tak mau dah....hahahahahaha....teacher dia pulak, hari 1st tu aku malas nak tanya pasal Haiqal....1st day katakan, mesti tak nampak improvement lagi....tapi teacher dia tegur aku 'akak, hari nie die sembang dengan semua orang....dengan kitorang pun die tegur'.....aku terkedu.....terus cakap...'yeke....ni kira ada improvement la nie.....azam tahun 2014 kot'....boleh aku cakap macam tu kat teacher.....hahahahahaha...gud boy anak mama!!! 


Day 2 - Jumaat.....

tetap bangun seawal 6.30 pagi tanpa aku kejutkan.....hari nie kena pakai baju melayu....puji sikit baju cantik, seronok la nak pie school..... ;)



tengah sumbat mainan dalam poket baju


dua hari yang penuh bermakna untuk Haiqal dan aku.....mai hari nie, hari ketiga....bangun tidoq pun jenuh kejut....tak bukak mata...aku bukak baju, angkat letak depan pintu toilet.....bukak mata, nangis....lepas mandi, tak mau pakai baju....'mau pie school'.....makna dia takmau pie school.....menangis meraung pun aku akan hantar jugak....keraskan hati, cekalkan minda....sampai bila aku nak kalah dengan air mata anak-anak...muahahaha...nak  bagi anak independent sikit.....siap berjanji bagai nak belikan lori bomba....Haiqal panggil 'nee naa nee naa'....dia ingat aku nak bawak pie kedai kot, tengok-tengok hantar pie school....meraung la weh.....aku hantar sampai dalam, tengok kawan-kawan turun makan....aku pass kat cikgu....aku blah balik.....aku bab buat hati kering memang A++....ramai pulak budak nangis hari nie....sebab cuti 2 hari la tu, liat nak bangun pagi....jap gie nak ambik, nak tengok respon teacher macam mana....hehehehe

Tiada ulasan :