22 Julai 2014

Program Khatam Al-Quran sempena Ramadhan Al-Mubarak 1435H

Alhamdulillah, hari Khamis lepas telah berlangsungnya Program Khatam Al-Quran peringkat Kementerian Sumber Manusia.....aku ni serba salah sebenarnya.....iyelah, sepanjang Ramadhan nie, sekali pun aku tak pernah join Program Wacana Minda yang kementerian buat time rehat......ada ceramah dari ustaz/ustazah.....hari nie dah 24 Ramadhan, sekali pun aku tak tergerak kaki nak pie.....ni gara-gara aku cuti exam awal bulan posa dulu la nie.....dah terikut-ikut sifat malas tu....adehhhh....sebab tu bila ada emel mintak penyertaan untuk majlis nie, aku cepat-cepat isi nama.....lagipun aku dah penah pie taon lepas, rasa sayang la pulak kalau terlepas kali nie....kalau nak harap aku khatam sorang-sorang, memang tak tercapai la kannnnn...ada ja halasan nak ngelat..hurmmm

Kumpulan aku kali nie dapat juzuk 11 - 12....sorang kena baca satu muka surat.....aku tak ingat berapa helai muka surat aku kena baca...hahaha...ada la kot dalam 4 - 5 helai.....dah la hujung-hujung juzuk 12 termasuk Surah Yusuf.....mak aku penah cakap, surah Yusuf adalah antar surah yang susah nak baca...

seronok sebenarnya join program macam nie....kita baca, orang lain dengar....kita salah baca, orang tolong betulkan....orang salah baca, kita pulak tolong betulkan ikut hukum yang sebetulnya....nak lagi best, bila dalam satu group ada yang boleh terangkan itu hukum tajwidnya apa....pasai pa kena panjang, pasai pa kena pendek...mana qalqalah, mana mad jaiz...aku dah lama tinggal semua tu, last tak silap masa sekolah menengah...tu pun tak dak se'details' aku belajar masa KAFA dulu...bila ada orang terangkan, boleh la recall sikit-sikit......gittew....


Ahli kumpulan....yang tudung labuh tu ustazah yang lead kumpulan nie...ouh ya, aku satu group dengan ex-bos aku....Hajah Norizan....yang pakai tudung biru tu....hai Hajah...  :)

mula-mula rasa segan la pulak nak bertadarus depan bos sendiri....tapi bila dah start baca, alhamdulillah....okei je pon ha....kadang aku bersyukur bila teringatkan arwah ayah dan mak yang nak kami belajar mengaji....walaupun bukan mak dan ayah sendiri yang ajaq, tapi kami kecik-kecik dah dihantar sana sini untuk belajar mengaji nie....lagi seronok kalau kita faham setiap patah perkataan yang dialunkan tu, kan...aku tak sampai tahap tu lagi la....setakat mengaji, ikut hukum tajwid yang betul, insyaAllah aku dah lepas la...cumanya kadang ada jugak yang tersalah...ada jugak yang terlupa mana nak kena panjang 4,5 atau 6 harkat.....aku penah cakap kat Pak Zul, aku nak join kelas-kelas mengaji Al-Quran nie....macam biasa, Pak Zul tak kan menghalang....tapi, bagi anak besar sikit dulu....baru boleh join....eh, kalau Haiqal dengan Zara dah besaq, pastu keluar adik baru, bila taon aku boleh join???? T______T


Tiada ulasan :