21 Julai 2014

Musim buah kembali lagi

2 minggu lepas, aku balik kampung.....time tu tengah exam sama kot....tapi disebabkan gap untuk paper last agak lama (5 hari je pon), so aku decide nak balik kampung....boleh jenguk mak, boleh berubat mata laki aku + aku sendiri....then yang paling penting, boleh makan buah-buahan secara terus dari ladang....hahaha...kali nie semua buah menjadi....durian, manggis, langsat, rambutan, cempedak...buah nyok....tu tak termasuk pulasan lagi tu....huiii, kemain meriah rumah aku... ;)

Disebabkan bulan posa, tahap kesabaran untuk mengopek buah durian tu kena tinggi....malam lepas bukak posa, aku buli adik aku suruh kopek buah durian....





See??? kalau kopek tengok isi macam ni, kompom bergado adik-beradik punya....sedap weh...ni nama dia kucing tidoq.....satu bahagian tu seulas ja ada.....rasa dia manis, lemak, berkrim....kecoq ayaq liuq aih.....yummehhhhh














Rambutan ja tak sempat nak kait lagi....posa kot....hari tu aku ambik yang adik aku dah kait....sebab tu dapat tak banyak....muahahaha....tapi boleh la, campur dengan manggis, bagi dekat teacher Haiqal + pengasuh Zara....


Durian ni hanya menuggu tuan yang rajin untuk dikopek.....aku time ni dah siap-siap nak balik Putrajaya dah....tanya mak aku, tu durian sapa....aku nak.....tapi tak mau bawak balik macam tu, satgie pening baru durian....tera nak sampai Putrajaya, mau melelong......mak aku suruh kopek....ok, no hal....tapi bukan aku tukang kopek....aku akan buat-buat tak reti nak kopek, kompom adik aku akan ambik alih....hikhikhik


ni ha tukang kopek....tengok ja kurus kering, tapi kuat....aku lemah lembut....sebab tu tak leh...T___________T




tengok-tengok.....isi kuning!!!



Sedapnya!!!!



part ni aku suka.....tapau menapau amalan mulia....hahaha
eh, tak baik membazir di bulan Ramadhan ni kan....







 Sedapnya....balik rumah, simpan dalam freezer....esok balik keja, tunggu time bukak posa....aku balun cukup-cukup....dekat 10 ulas aku makan.....kalau ikutkan hati, nak ja aku makan lagi...tapi takut pulak panas dalam....dah la Zara still menyusu badan....



ni balance....aku buat kuah durian...Ada orang panggil serawa durian......ada yang makan dengan pulut....aku ngan Pak Zul kena pantang pulut....jadiknya aku beli roti gardenia....boh kuah durian dalam mangkuk.....lepas tu koyak roti bagi kecik-kecik....biaq kuah tu serap dalam roti, ngap!!!..tak tau nak habaq macam mana....tapi sedap gila kot.....hahahaha...gila, puji masakan sendiri....actually bukan aku masak sedap, durian tu dah sedap.....bila aku masak, lagi la bertambah sedap....

hopefully balik kampung untuk raya ni, ada lagilah saki baki buah durian.... ;)


Tiada ulasan :